Project Zanzibar czyli jak Microsoft Research łączy świat fizyczny z wirtualnym

Project Zanzibar czyli jak Microsoft Research łączy świat fizyczny z wirtualnym

Krzysztof Sulikowski
21:43
09.04.2018
0 komentarzy
555 wyświetleń

Microsoft Research pochwalił się dzisiaj swoim najnowszym przedsięwzięciem o nazwie Project Zanzibar. Projekt skupia się na potencjale, który powstaje na styku rzeczywistości fizycznej i cyfrowej. Platforma oparta jest na zmysłach (zwłaszcza dotyku), gestach i komunikacji z obiektami, a za interfejs obiera specjalny rodzaj interaktywnej maty. Co można na tym podłożu osiągnąć i jak to właściwie działa?

Project Zanzibar

Project Zanzibar posługuje się rodzajem elastycznej, przenośnej maty, która może lokalizować, wykrywać i komunikować się z obiektami, a także wyczuwać dotyk użytkownika. Mata wykorzystuje czujniki pojemnościowe i NFC (zbliżeniowe), które pozwalają na czynienie gestów zarówno wielopunktowych (multitouch), jak i bezdotykowych (hover), co pozwala manipulować obiektami i je kontrolować. Nie jest to jedynie pokaz interesującej technologii. Microsoft Research eksploruje wiele różnych scenariuszy użytkowych, w których Zanzibar może się sprawdzić. Na pierwszy plan wysuwają się nauka i zabawa.

Microsoft Research opowiada o potencjalnym zastosowaniu technologii w grach dla dzieci: "Dzieci mogą opowiadać historie, manipulując zabawkami i rekwizytami na macie, by kontrolować korespondujące [z tymi rekwizytami] graficzne awatary, podglądać i rejestrować rezultaty w formie filmu na ekranie podłączonego urządzenia" - pisze Microsoft Research. Kamera i źródło światła są obiektami mise-en-scene (obiektami na planie pod kontrolą reżysera). Dodatkowe rekwizyty można wykorzystać do zmiany scenerii. Przykładowo wprowadzenie na plan palmy może zmienić scenerię na tropikalną. Ten rodzaj pracy z projektem Zanzibar twórcy dedykują dzieciom w wieku 5-12 lat.

Jeśli chodzi o potencjał edukacyjny, Microsoft Research inspirował się tradycyjnymi ćwiczeniami autorstwa Marii Montessori dla najmłodszych i rozszerzył je o warstwę cyfrową i możliwy dzięki niej feedback. Ten pojawia się np., gdy układane są kształty liter. Zanzibar umożliwia nakładanie na matę papierowych warstw, co nie zakłóca pracy urządzenia. Microsoft myśli ponadto o bogatych aplikacjach edukacyjnych dla całej rodziny, w tym do ćwiczenia pisowni i prostego programowania za pomocą układu bloków. Ćwiczenia te można będzie wykonywać z udziałem dodatkowego ekranu lub bez niego.

Więcej informacji na temat projektu Microsoft Research zamierza przedstawić w dokumencie, który zostanie opublikowany w tym miesiącu na konferencji CHI 2018 (Conference on Human Factors in Computing Systems) w Montrealu.


Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się z innymi!

Źródło: https://www.microsoft.com/en-us/research/blog/project-zanzibar-blurring-distinction-digital-physical-worlds-via-tangible-interaction-portable-implementation/

Polecamy również w kategorii Urządzenia

Komentarze

Skomentuj

Autor