Nowy sposób, by przyspieszyć częstotliwość odświeżania w zestawach VR

Nowy sposób, by przyspieszyć częstotliwość odświeżania w zestawach VR

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 9/3/2018, 6:08 PM

Liczba odsłon: 1333

Częstotliwość odświeżania, czyli ilość obrazów wyświetlanych w ciągu sekundy, dla ekranów wbudowanych w gogle VR ma większe znaczenie niż w przypadku tradycyjnych monitorów. Dlaczego? Wirtualna rzeczywistość jest mocno skorelowana z ruchami naszej głowy, a wyświetlany obraz jest jedyną treścią wizualną, która dociera do użytkownika. Wszelkie opóźnienia powyżej określonego poziomu powodują dyskomfort a nawet mdłości. By poprawić tę częstotliwość, Microsoft Research opracował nowy patent. Pozwoli on uzyskać efekt nawet 120 Hz na urządzeniach z 60 Hz.

Rzeczywistość wirtualna na tyle mocno oddziałuje na nasze zmysły, że u niektórych użytkowników może wywoływać mdłości, zwłaszcza przy niskiej jakości wyświetlanego obrazu. Sytuacja taka ma miejsce, kiedy opóźnienie między ruchami głowy a wyświetleniem obrazu na ekranie przekracza pewien poziom. Nasze zwykłe, codzienne postrzeganie pozbawione jest widocznych dla nas opóźnień - chodzi o czas, zanim obraz zarejestrowany przez oko dotrze do mózgu. Można też przyjąć, że jesteśmy przyzwyczajeni do tego opóźnienia i dlatego, że towarzyszy nam od zawsze, nie wywołuje u nas dyskomfortu. Inaczej jest z ekranami zestawów VR, które dodają własne opóźnienia. W sytuacji idealnej ich częstotliwość odświeżania nie powinna być niższa niż 90 klatek na sekundę, ale jej uzyskanie jest trudne i kosztowne.

Zmniejszenie latencji można jednak zastosować sposobami mniej tradycyjnymi. Tym zajęli się właśnie badacze z Microsoft Research pod kierownictwem Briana Guentera, specjalisty od grafiki komputerowej i wyświetlaczy z niską latencją. Ich patent opiera się na fakcie, że chociaż ekran pracuje w częstotliwości 60 Hz, to obraz nie jest rysowany natychmiastowo na całym ekranie, lecz odbywa się to od góry do dołu, a na wielu zestawach Mixed Reality z odwróconymi wyświetlaczami - od prawej do lewej lub odwrotnie. Oznacza to, że nawet gdy jeden ekran wyświetla obraz dla obojga oczu, to obraz dla jednego oka wyświetla się o 8,3 milisekundy szybciej, niż dla drugiego, zakładając, że częstotliwość odświeżania wynosi 60 Hz.

Patent

Patent, o którym mowa, nosi nazwę INCREASING EFFECTIVE UPDATE RATE FOR DEVICE DISPLAYS USED IN AUGMENTED REALITY HEAD MOUNT DEVICES (Zwiększenie efektywnej częstotliwości aktualizowania dla wyświetlaczy używanych w urządzeniach rzeczywistości rozszerzonej zakładanych na głowę). Opisuje on takie rozdzielenie wyświetlanej zawartości, które wykorzystuje ową 8,3-milisekundową latencję, aby dla drugiego oka wyświetlać już nie ten sam obraz, co dla pierwszego, lecz obraz tak świeży, jak to możliwe. Tym sposobem częstotliwość odświeżania zostaje podwojona - z 60 Hz do 120 Hz.

Co istotne, opisywana technologia nie wymaga użycia nowego sprzętu i może być zaimplementowana nawet na zestawach z niższej półki, znacząco poprawiając komfort ich użytkowania. Z treścią patentu można zapoznać się na portalu PatentScope.

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia