Windows 10 z natywnym wsparciem dla zestawów VR

Windows 10 z natywnym wsparciem dla zestawów VR

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 6/23/2015, 12:57 AM

Liczba odsłon: 3005

Windows 10 będzie systemem zgodnym z PC, tabletami, smartfonami, Xbox One, inteligentnymi telewizorami i kilkoma innymi platformami. Wśród nich znajduje się HoloLens, na który powstaje specjalna edycja Windows 10 Holographic. Microsoft - obok promowania własnego urządzenia, oferującego rzeczywistość rozszerzoną - współpracuje także z innymi producentami zestawów VR (virtual reality), których zestawy będą zgodne z Windows 10 na poziomie natywnym.

Gdy na początku 2016 r. swoją premierę zaliczy Oculus Rift, nasze komputery z Windows 10 będą już na niego gotowe. Wystarczy nawiązać połączenie z PC, a system będzie już wiedział, co robić. Jak już wiemy, Oculus Rift będzie dostarczany w zestawie z kontrolerem Xbox One i otrzyma ścisłe wsparcie w Windows 10. Ponadto nowy system będzie współpracować z zestawami od HTC/Valve. Krótko mówiąc, Microsoft pragnie, by Windows 10 stał się punktem wyjścia dla świata gier i aplikacji, wykorzystujących nową generację urządzeń VR. Istnieją dziś spekulacje, jakoby wirtualna rzeczywistość, rozszerzona rzeczywistość i "połączona" rzeczywistość (połączenie "rzeczywistego" otoczenia użytkownika z wirtualnymi projekcjami) miałyby w przyszłości stanowić jedną z podstawowych form interakcji człowieka z komputerem.

Oculus VR

Szef działu Xbox, Phil Spencer, wyjawił kolejne szczegóły dotyczące radzenia sobie Windows 10 z zestawami VR. "Natywne" wsparcie oznacza, że urządzenia te będą prawidłowo rozpoznawane i obsługiwane przez Windows 10. Aktualnie są one widziane przez system jako monitory i muszą być skalibrowane, by wyświetlać obraz. To kłopotliwe podejście zostanie wkrótce zażegnane. Jako że praktycznie wszystkie zestawy VR wykorzystują śledzenie ruchów głowy i innych części ciała (i robią to na różne sposoby), Windows 10 zunifikuje te procesy. Na razie nie wiadomo, jak dokładnie zostanie to rozwiązane, tym niemniej nie wydaje się, by rozwiązania Oculus VR (kamery) miałyby zastąpić lasery od HTC/Valve - i vice versa. Chodzi tu raczej o jednolitą formę przesyłanych do Windows 10 danych z czujników różnych producentów.

Microsoft sam rozwija kilka "ubieralnych" urządzeń, a mimo to równolegle wspiera wszystkie konkurencyjne platformy, o ile są zgodne z PC/Windows i Xbox One. Nie wiadomo jeszcze, które tytuły będą w 100% zgodne z zestawami VR. O ile twórcy nie przewidzieli specjalnych modyfikacji (biorących pod uwagę m. in. kąty widzenia, dwa ekrany etc.), praktycznie każdą grę uruchomimy w tzw. trybie kinowym, oferującym wysoki stopień immersji przy jednoczesnym zachowaniu prostokątnego kształtu obrazu.

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia