Tablety z Windows rosną w siłę. Tak przynajmniej wynika z raportu Strategy Analytics, firmy zajmującej się analizą i prowadzeniem statystyk na rynku konsumenckim. Sam segment tabletów powoli ostyga z pierwotnego boomu, aczkolwiek sytuacja "Okienek" wydaje się nie brać udziału w tym trendzie. Jak dokładnie wygląda aktualna kondycja rynku tabletów? O tym poniżej.
Zgodnie z raportem Strategy Analytics, liczba sprzedanych tabletów w tym kwartale przekroczyła 46,6 mln egzemplarzy. Liczby wskazują na zainteresowanie wśród klientów, ale warto odnieść to do tego samego kwartału w zeszłym roku, by zauważyć spadek o 10%, a także do Q2 2016 - ze spadkiem 1%. Ogólnej tendencji nie poddają się tablety z Windows, które mają teraz 16% udział na rynku - to o 25% więcej, niż w zeszłym roku. Jak wobec tego radzą sobie pozostałe systemy?
Na wzroście "Okienek" najbardziej oberwał Android, którego udział spadł do 65%. Choć to wciąż wiodąca marka, jej spadek Strategy Analytics tłumaczy zmianą trendów wśród konsumentów. Użytkownicy coraz częściej sięgają po tablety zapewniające produktywność z prawdziwego zdarzenia i nie traktują już tych urządzeń jako czysto rozrywkowych gadżetów. Innymi słowy, tablety stały się dla wielu odbiorców codziennym narzędziem pracy. "Microsoft podyktował transformację na rynku tabletów, wydając Surface Pro i Surface Book" - tłumaczy Peter King z grupy Tablet & Touchscreen Strategies - "Apple jest teraz zależny od iPada Pro jako zamiennika tabletu i laptopa, podczas gdy wielu producentów OEM porzuca Androida na rzecz droższych tabletów 2-w-1 z Windows, oferujących lepszą produktywność i wielofunkcyjność".
Jeśli chodzi o świat Apple'a, tablety z iOS zaliczyły spadek o 6% w perspektywie year-over-year, niemniej jednak firma odnotowała ogólny wzrost rzędu 0,8%, osiągając 19,9% udział na rynku. Jak zauważa Strategy Analytics, jest to zasługą głównie iPada Pro.
Ostatnie spostrzeżenie analityków - ogólny spadek sprzedaży o 10% idzie w parze ze wzrostem cen tabletów o 7%. Jest to spowodowane przechodzeniem producentów do segmentu hybryd 2-w-1, łączących cechy tabletu z laptopem. Trend ów będzie się w najbliższej przyszłości utrzymywać.