Jak donosi portal TrueAchievements, łączna liczba osiągnięć w grach na konsole Xbox przekroczyła właśnie 100 000. Z tego powodu, również z okazji 10-lecia ich istnienia, jego redakcja postanowiła przygotować na ich temat kilka interesujących statystyk.
22 listopada 2005 roku, a więc w dzień premiery konsoli Xbox 360, gracze otrzymali dostęp do 18 tytułów gier, w których zawarto łącznie 415 osiągnięć do zdobycia. Osobom, które nie wiedzą, czym są osiągnięcia wyjaśniamy, że to nagrody za wykonanie specjalnych zadań w grze. Działania, które trzeba wykonać w celu zdobycia osiągnięcia, są różne w różnych grach i ograniczone są jedynie wyobraźnią twórców gry. Zdobywanie osiągnięć powoduje zwiększanie wyniku gracza i umożliwia zdobycie innych nagród.
Dziś, czyli prawie dokładnie 10 lat później, liczba wszystkich dostępnych osiągnięć przekracza już 100 000, a ich rozkład względem wartości punktowej przedstawia się następująco:
Z powyższego wykresu jasno wynika, że najwięcej jest osiągnięć 10 punktowych, zaś to, co może dziwić, to ponad 1000 (nieco ponad 1%) osiągnięć, które nie są warte żadnego punktu w skali GamerScore.
Ponad 75% wszystkich osiągnięć dostępnych jest dla posiadaczy konsoli Xbox 360. Xbox One oferuje obecnie 15% osiągnięć, zaś pozostałe nagrody można zdobyć na platformie Windows oraz platformach mobilnych Android, iOS i Windows Phone.
W tym roku firma Microsoft planuje wdrożyć największą jak dotąd liczbę nowych osiągnięć, bo 16 819, co jest wynikiem o ponad 2000 większym niż obecny rekord z 2011 roku.
Największa liczba osiągnięć to osiągnięcia w grach z gatunku akcji, strzelanek, gier sportowych i wyścigowych. Co ciekawe, gry z gatunku RPG, po których można by się spodziewać wielu różnego rodzaju pobocznych zadań i misji do wykonania, oferują jedynie 7% wszystkich osiągnięć. Rozkład nagród w oparciu o gatunki gier przedstawia się następująco:
Równie interesująco przedstawiają się procentowe statystyki dotyczące liczby zdobytych osiągnięć. Wynika z nich, że największa liczba użytkowników odkryła co najwyżej 10% dostępnych osiągnięć. Patrząc na poniższy wykres można odnieść wrażenie, że każde kolejne 10% osiągnięć zdobytych zostało przez 10% mniej użytkowników. Prawie 6 tys. graczy zdobyło ponad 90% dostępnych nagród, zaś średnia to obecnie 39% osiągnięć.
Na koniec wspomnimy jeszcze tylko, że 2,79% osiągnięć jest obecnie nie do zdobycia, z czego 38% nigdy nie można było zdobyć, zaś pozostałe zostały wycofane (chociażby z powodu zamknięcia serwerów).
A może pochwalicie się nam swoimi wynikami odnośnie zdobytych punktów, wyzwań i osiągnięć?