Co dalej z Metaverse i HoloLens po odejściu Aleksa Kipmana?

Co dalej z Metaverse i HoloLens po odejściu Aleksa Kipmana?

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 6/8/2022, 7:51 PM

Liczba odsłon: 1604

Alex Kipman, weteran Microsoftu z ponad 20-letnim stażem, ojciec chrzestny HoloLens i główny twórca strategii Metaverse, zrezygnował z pracy dla giganta po tym, jak oskarżono go o liczne (co najmniej) niestosowne zachowania w miejscu pracy. Kto przejmie po nim schedę w projektach mieszanej rzeczywistości? I jaka czeka je przyszłość?

Podając do wiadomości informację o zwolnieniu odejściu Kipmana, Scott Guthrie ujawnił plany Microsoftu względem grupy HoloLens. Dział ma zostać podzielony na dwie części. Zespół hardware'owy ma dołączyć do Windows and Devices Group pod kierownictwem Panosa Panaya, a zespół software'owy — do grupy Experiences and Devices, by wspomóc prace nad Mesh oraz Mesh for Teams. Przez najbliższe 2 miesiące Alex Kipman będzie pomagał w tym okresie przejściowym.

HoloLens, który Kipman zapowiedział w 2015 roku, początkowo miał odgrywać kluczową rolę w strategii konsumenckiej Microsoftu. Z czasem jednak firma doszła do wniosku, że nadzieje na skomercjalizowanie produktu leżą jedynie po stronie przedsiębiorstw. Kipman jednak przez lata hajpował ideę HoloLens jako urządzenia konsumenckiego. Dotychczas największym jego klientem była U.S. Army, która podpisała 10-letni kontrakt na 22 mld dolarów. Nie obyło się jednak bez komplikacji, choć w ostatniej notatce Scott Guthrie odnotował, że projekt IVAS (Integrated Visual Augmentation System) został oficjalnie zatwierdzony przez Armię i może wejść w etap testów operacyjnych. Guthrie nazwał to "wielkim kamieniem milowym dla zespołu".

HoloLens Army IVAS

W zeszłym roku Kipman przewodził zapowiedzi Microsoft Mesh, platformy rzeczywistości mieszanej/metaverse opartej na Azure. Kilka miesięcy później Microsoft przedstawił jej rozwinięcie — Mesh for Teams, dzięki której członkowie zespołów będą mogli spotykać się w przestrzeniach wirtualnych wprost w Microsoft Teams. Wyjaśnia to, dlaczego część zespołu HoloLens zajmująca się usługami prezencji i współpracy będzie podlegać CVP Jeffowi Teperowi, który odpowiada za Teams. Satya Nadella, CEO Microsoft, wyraził wcześniej przekonanie, że potrzebnych jest wiele metaverse'ów dla różnych scenariuszy — od gamingu po zastosowania komercyjne. HoloLens jest jednym z elementów tej strategii.

Jeszcze w tym roku prawdopodobnie ukaże się wersja zapoznawcza Mesh for Teams, w której dostępne będą gotowe miejsca spotkań. Scott Guthrie wyjawił też, że Microsoft wraz z Accenture stworzyli immersyjne doświadczenie przeznaczone do współpracy liderów, zbudowane za pomocą zestawu deweloperskiego Mesh.

Warto jeszcze zwrócić uwagę, że w opisanej wyżej restrukturyzacji nie ma miejsca na konsumenckie czy gamingowe zastosowania HoloLens. Czy wraz z odejściem Aleksa Kipmana pogrzebano również te pomysły czy może raczej będą one realizowane pod egidą innych zespołów? Tego nie wiadomo. Warto tu wziąć pod uwagę wspólne plany Microsoftu i Samsunga dotyczące sprzętu/oprogramowania dla metaverse. To rozwiązanie może zbliżyć się do konsumentów o wiele bardziej, niż był w stanie HoloLens.

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia