Wsteczna zgodność Xbox Series X może zdublować FPS, podnieść rozdzielczość i dodać HDR

Wsteczna zgodność Xbox Series X może zdublować FPS, podnieść rozdzielczość i dodać HDR

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 5/28/2020, 5:42 PM

Liczba odsłon: 2605

Program wstecznej zgodności na Xbox Series X obejmuje gry ze wszystkich poprzednich generacji, a więc klasycznego Xbox, Xbox 360 i Xbox One X. Jeśli dodać do tego gry wydane na niego samego, to na jednej konsoli będziemy mogli zagrać w tytuły w sumie czterech generacji. Jak to w ekosystemie Xbox bywa, nowsza konsola jest w stanie zapewnić starszym grom nową jakość. A do czego jest zdolny Xbox Series X?

Gracze nie tylko powinni móc grać we wszystkie te gry z przeszłości, ale też powinni grać lepiej niż kiedykolwiek wcześniej. Wstecznie zgodne gry uruchamiają się natywnie na sprzęcie Xbox Series X, działając na pełnej mocy CPU, GPU i SSD. Bez boost mode, bez downclockingu — pełna moc Xbox Series X dla każdej wstecznie zgodnej gry. Oznacza to, że wszystkie tytuły działają ze szczytową wydajnością, dla której zostały oryginalnie zaprojektowane, często wyższej niż osiągały na swoich oryginalnych platformach wydania. Rezultatem są wyższe i bardziej stabilne współczynniki klatek na sekundę i renderowanie w maksymalnej rozdzielczości oraz jakości obrazu. Wstecznie zgodne tytuły zobaczą też zredukowane czasy ładowania w związku z potężnym skokiem wydajności zapewnianym przez nasz własny NVME SSD, który napędza Xbox Velocity Architecture.
— Jason Ronald, Director of Program Management for Xbox Series X, Microsoft

Microsoft odsłonił kulisy prac nad wsteczną zgodnością dla Xbox Series X. Deweloperów nie usatysfakcjonowało samo tylko podniesienie wydajności sprzętowej. Rozwinęli więc nowe możliwości platformowe, wliczając w to innowacyjną technikę rekonstrukcji HDR powstałą we współpracy z Xbox Advanced Technology Group. Dodaje ona automatycznie obsługę HDR do gier. Jako że HDR jest obsługiwany przez samą platformę, dodatek ten nie wpływa na wydajność gry. Co ciekawe, tryb jest dostępny także dla tytułów z Xbox 360 i pierwszego Xboksa, rozwijanych blisko 20 lat temu, czyli jeszcze przed popularyzacją tej metody renderingu w grach. Ponadto wprowadzona do Xbox Series X funkcja szybkiego wznawiania (Quick Resume) znajdzie zastosowanie także w grach poprzednich generacji.

Począwszy od Xbox One X, konsola wykorzystuje techniki, które nie były możliwe w czasach, gdy starsze gry były tworzone. Przykładem jest metoda Heutchy, która pozwala grom renderować się w większych rozdzielczościach, aż do 4K, lub stosować filtrowanie anizotropowe, by jakość obrazu dorównała współczesnym standardom. Kolejne nowości w tym zakresie wprowadza Xbox Series X.

Zespół kompatybilności wynalazł całkiem nowe techniki, które umożliwiają jeszcze większej liczbie gier działanie w wysokich rozdzielczościach i jakości obrazu, wciąż szanując zamysł artystyczny i wizję oryginalnych twórców. Tworzymy też nowe klasy innowacji, wliczając w to możliwość zdublowania framerate'u wybranego zestawu tytułów z 30 fps do 60 fps lub z 60 fps do 120 fps.
— Jason Ronald, Director of Program Management for Xbox Series X, Microsoft

Nie ma wątpliwości, że wiele starych gier zyska nowe życie na Xbox Series X, wliczając w to tytuły wydane nawet prawie 20 lat temu. To samo obserwowaliśmy już wszak na Xbox One i jego mocniejszym wariancie — Xbox One X. Obie konsole potrafiły wydobyć z gier jakość, która nigdy wcześniej nie była widziana. Xbox Series X pociągnie ten temat dalej.