Microsoft ujawnił szczegółową specyfikację Xbox Series X. Jest moc!

Microsoft ujawnił szczegółową specyfikację Xbox Series X. Jest moc!

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 2/24/2020, 5:27 PM

Liczba odsłon: 2328

Spodziewamy się, że następna generacja konsol wyznaczy nowe standardy w mocy graficznej i obliczeniowej, a także w technologii magazynowania, jako że gry są nie tylko ładniejsze, ale też ważą coraz więcej. Powoli zbliżamy się do tegorocznej edycji E3, na której usłyszymy o tym więcej, ale Microsoft już teraz ujawnia całkiem sporo. Gigant opublikował obszerny post na blogu Xbox Wire, w którym potwierdza i omawia takie osiągnięcia zastosowane w Xbox Series X, jak własny procesor następnej generacji, Variable Rate Shading (VRS), DirectX Raytracing z przyspieszeniem sprzętowym, dysk SSD, funkcja szybkiego wznawiania, Dynamic Latency Input (DLI), HDMI 2.1, wsparcie dla 120 fps, obsługa czterech generacji gier czy funkcja inteligentnego pobierania. Jak widać, jest konkretnie! Szczegóły znajdziecie poniżej.

Moc i szybkość

Jak twierdzi Microsoft, w porównaniu do poprzednich generacji Xbox Series X zapewnia lepszą równowagę pomiędzy szybkością i mocą. Aspekty te były brane pod uwagę przy projektowaniu konsoli, w którym wykorzystano osiągnięcia ze wszystkich frontów technologii. Surowa moc obliczeniowa to tylko część tej historii, choć jest ona kluczowa. Dziś gigant ujawnił część specyfikacji z tego obszaru:

  • Własny procesor następnej generacji: Xbox Series X jest najpotężniejszą konsolą w historii, napędzaną przez specjalnie zaprojektowany procesor korzystający z architektur AMD Zen 2 i RDNA 2. Zapewnia to cztery razy więcej mocy obliczeniowej niż Xbox One i pozwala deweloperom wykorzystać 12 TFLOPS (teraflopów) wydajności GPU. To dwukrotnie więcej niż w Xbox One X i ponad ośmiokrotnie więcej niż w podstawowym Xbox One. Umożliwi to płynne działanie gier z większymi i bardziej wyrafinowanymi światami, a także doświadczenie immersji, którego dotąd nie sposób było zaznać w świecie konsol.
  • Variable Rate Shading (VRS): Opatentowana forma VRS umożliwi deweloperom bardziej wydajne wykorzystanie pełnej mocy Xbox Series X. Zamiast w sposób jednolity wykorzystywać cykle GPU na każdy pojedynczy piksel na ekranie, mogą oni priorytetyzować pojedyncze efekty na konkretnych postaciach czy obiektach otoczenia. Efektem tej techniki jest stabilniejszy współczynnik fps i wyższa rozdzielczość bez utraty jakości obrazu.
  • DirectX Raytracing z akceleracją sprzętową: Możemy spodziewać się bardziej dynamicznych i realistycznych światów w grach dzięki Raytracingowi z przyspieszeniem sprzętowym — po raz pierwszy w gamingu konsolowym! Realistyczne oświetlenie, akustyka i odbicia renderowane na żywo to "brakujące ogniwo" w grafice oraz dźwięku 3D, które w końcu zapewni kolejny krok w ewolucji gier.

Natychmiastowa immersja

Następną generację konsol zdefiniuje więcej grania i mniej czekania. A gdy gra się rozpocznie, gracze mogą oczekiwać ultraniskiej latencji i możliwie najwyższej precyzji. Zespół Xbox przeanalizował każdy krok pomiędzy graczem i grą, od kontrolera, przez konsolę, po ekran, i zadał pytanie, jak można go przyspieszyć. W efekcie zobaczymy m.in.:

  • Dysk SSD: Nowej generacji SSD ulepszy niemal każdy aspekt grania. Światy gier są większe, bardziej dynamiczne i ładują się błyskawicznie. Również szybka podróż staje się taka, jak wskazuje nazwa — szybka.
  • Szybkie wznawianie: nowa funkcjonalność Quick Resume pozwala kontynuować wiele gier ze stanu wstrzymania. Jest to niemal natychmiastowy powrót do gry w miejscu i podczas czynności, przy których skończyliśmy, bez potrzeby przechodzenia przez etap ekranów ładowania.
  • Dynamic Latency Input (DLI): Microsoft zoptymalizował latencję na całej linii gracz-konsola, zaczynając od kontrolera bezprzewodowego Xbox i własnego protokołu komunikacji bezprzewodowej. DLI jest nową funkcją, która natychmiastowo synchronizuje wprowadzanie z tym, co jest wyświetlane. Dzięki temu kontrola jest jeszcze bardziej precyzyjna i responsywna.
  • HDMI 2.1: Microsoft współpracował z forum HDMI i producentami TV, by umożliwić najlepsze doświadczenie grania z wykorzystaniem Auto Low Latency Mode (ALLM) oraz Variable Refresh Rate (VRR). ALLM pozwala Xbox One i Xbox Series X automatycznie ustawić połączony ekran w trybie najniższej latencji. BRR synchronizuje częstotliwość odświeżania z częstotliwością gry.
  • Wsparcie dla 120 fps: Ze wsparciem dla 120 klatek na sekundę Xbox Series X pozwala deweloperom wyjść daleko poza dzisiejszy standard 60 fps, aby zapewnić większy realizm i jeszcze krótszy czas reakcji.

Nowa generacja kompatybilności

Korzyści z nowej generacji konsoli rozciągają się we wszystkich kierunkach, również w tym wstecznym! Mocniejsza i szybsza konsola ulepsza doświadczenie gry w tytuły z poprzednich generacji, o czym mogliśmy się już przekonać, grając w tytuły ze wszystkich trzech generacji Xbox, ulepszone dla Xbox One X. W przypadku Xbox Series X również możemy tego oczekiwać. Oto, co Microsoft przygotował w tym obszarze:

  • Cztery generacje gier: Program wstecznej zgodności na Xbox Series X obejmuje gry ze wszystkich poprzednich generacji, a więc klasycznego Xbox, Xbox 360 i Xbox One X. Jeśli dodać do tego gry wydane na niego samego, to na jednej konsoli będziemy mogli zagrać w tytuły z w sumie czterech generacji! Te starsze gry zyskają stabilniejszy współczynnik fps, szybsze czasy ładowania i wyższe rozdzielczości — bez potrzeby modyfikowania czegokolwiek przez deweloperów. Z konsolą będą też zgodne akcesoria dla Xbox One.
  • Inteligentne dostarczanie: Technologia ta umożliwia jednorazowy zakup gry i automatycznie dopasowuje właściwą wersję, gdy gramy na Xbox One lub Xbox Series X. Smart Delivery jest używane we wszystkich tytułach wydawanych w Xbox Game Studios, a także dostępne dla wszystkich deweloperów i wydawców.
  • Xbox Game Pass: oprócz gier ze wszystkich czterech generacji Xboksa na nowej konsoli działać będzie program Xbox Game Pass, w którym Microsoft udostępnia wszystkie wydawane przez siebie gry w dniu premiery.

Wygląda na to, że Xbox Series X zapewnia rzeczywisty skok generacyjny w niemal każdym aspekcie grania. No bo w końcu czego innego można się było spodziewać po prawie 7 latach wyciskania maksimum możliwości z konsol ósmej generacji? Ten rok zapowiada się naprawdę grubo i już nie możemy się doczekać kolejnych szczegółów, które Microsoft obiecał ujawnić w kolejnych miesiącach.

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia