Windowsowy Kalkulator do niedawna był aplikacją wręcz przezroczystą (i to nie tylko ze względu na akrylowe tło w stylu Fluent), czyli taką, której istnienie i funkcjonalność traktowaliśmy jako coś oczywistego, stałego i niezmiennego. Ostatnio zaczęło się to zmieniać za sprawą m.in. rozpoczęcia prac nad trybem graficznym czy wreszcie przejścia na open source i udostępnienia kodu w GitHub. Na tym jednak nie koniec.
Udostępniając kod źródłowy w GitHub, Microsoft jasno zaznaczył, że Kalkulator jest otwarty na kontrybucje - można nie tylko adaptować jego kod we własnych aplikacjach, ale też uczestniczyć w jego rozwoju. Projekt działa na zasadzie "clone-and-go". Z tych możliwości skorzystali deweloperzy z Uno Platform, dzięki czemu Kalkulator wyjdzie poza platformę Windows. Uno jest open source'ową platformą pozwalającą budować aplikacje mobilne, desktopowe i webowe za pomocą C# i XAML, korzystając z jednej bazy kodu.
Kilka miesięcy temu Microsoft otworzył źródła Kalkulatora w Windows, Kalkulatora, który dołączany jest do Windows 10. Postanowiliśmy przeportować go do C# i Uno Platform, aby użytkownicy iOS i Androida mogli go używać, ale też aby używać go w przeglądarce, używając WebAssembly. Dlatego (to właśnie robimy w Uno Platform) umożliwiamy działanie tego samego kodu C# i XAML na platformach webowej, mobilnej i desktopowej.
– Jérôme Laban, CTO Uno Platform
Jak dodaje deweloper, niektóre części kodu musiały być przetłumaczone na C#, podczas gdy inne zostały dostosowane, by uzyskać zgodność z C++ 11 w Clang. O zawiłościach technicznych tej konwersji można przeczytać na blogu Uno Platform - link znajduje się na dole artykułu.
Kalkulator w wersjach na nowe platformy posiada już wiele funkcji oryginału, jednak to na razie dość wczesny projekt. Jeśli chcecie go przetestować, jego aplikacja jest już dostępna na iOS, Androida i przeglądarki.