Co nowego trafiło ostatnio do Microsoft 365 Copilot? W tym dużym zestawieniu opisaliśmy najważniejsze nowości, jakie Microsoft odpalił w listopadzie i grudniu dla swojego asystenta AI wspomagającego pracę w aplikacjach Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Teams i nie tylko. Są to ulepszenia związane z Copilot Chat, Work IQ, nawigacją w aplikacji, notesami, Trybem agenta, objaśnianiem i edytowaniem obrazów, nowymi agentami i funkcjami dla administratorów. No to lecimy!
Spis treści
- Ulepszenia w Work IQ
- Wyższa jakość i wydajność agentów w Copilot Chat
- Ulepszenia nawigacji i wyszukiwania w aplikacji Microsoft 365 Copilot
- Notesy Copilota - sugerowane odniesienia i integracja z OneNote w przeglądarce
- Copilot w Teams - jednolite środowisko, uwierzytelnianie Entra i aktualizacja agenta
- Uzupełnianie i pisanie formuł oraz Tryb agenta w Excelu
- Wyjaśnienia i edycja obrazów z Copilotem w PowerPoint
- Tryb agenta w Wordzie
- Dostępne nowe agenty Copilota
- Nowe funkcje dla administratorów
Ulepszenia w Work IQ
Funkcja pamięci w Work IQ została wzbogacona o możliwość przywoływania wspomnień z rozmów z Copilotem. Dzięki temu użytkownicy otrzymają bardziej adekwatne, kontekstowe odpowiedzi, a także będą mogli zarządzać i dostosowywać odpowiedzi asystenta do swoich preferencji. A ponieważ ta możliwość jest częścią Work IQ, pogłębia ona zdolność Copilota do personalizowania i adaptowania się do sposobu pracy użytkownika. Ta nowość zaczęła być wdrażana w grudniu.

Wyższa jakość i wydajność agentów w Copilot Chat
Aby podnieść produktywność Copilota, Microsoft skupił się na podstawowej jakości usługi Copilot Chat. W ciągu ostatnich 6 miesięcy użytkownicy zostawiają trzy razy więcej kciuków w górę i dwa razy więcej kciuków w dół. Odnotowano też wzrost satysfakcji o 17%. A jakie nowości ostatnio wpadły w tym obszarze?
Agenty Deklaratywne w Microsoft 365 Copilot (ang. Declarative Agents), czyli spersonalizowane wersje Copilota, dostosowane do konkretnych potrzeb biznesowych, zostały w grudniu ulepszone, aby interpretować i "uziemiać" odpowiedzi używając obrazów osadzonych w plikach, takich jak dokumenty Worda (.docx), prezentacje PowerPointa (.pptx) i dokumenty PDF. Ta funkcja pozwala agentowi wydobywać wglądy z elementów wizualnych, takich jak wykresy, diagramy i zrzuty ekranu, dzięki czemu jego odpowiedź nie musi bazować wyłącznie na tekście dokumentu. Łącząc zrozumienie tekstualne i wizualne, agenty deklaratywne będą teraz dostarczać jeszcze trafniejszych odpowiedzi.

Ponadto agenty stworzone wewnątrz Copilota przy pomocy narzędzia Agent Builder mogą teraz generować zawartość Worda, Excela i PowerPointa. Wcześniej ta funkcjonalność znana była jako Code Interpreter. Jest ona częścią zestawu umiejętności generowania dokumentów, wykresów i kodu, aby pomagać użytkownikom pracować wydajniej. Był on wprowadzony po raz pierwszy w październiku, a od listopada rozszerza się także na niestandardowe agenty.

Ulepszenia nawigacji i wyszukiwania w aplikacji Microsoft 365 Copilot
Aplikacja Microsoft 365 Copilot otrzymał uproszczoną i bardziej intuicyjną nawigację. Panel nawigacji ma teraz rozwiniętą historię czatu, wyszukiwanie czatów i rozszerzoną listę ostatnich Notesów. Nowe doświadczenie Biblioteki, także dostępne z panelu po lewej stronie, gromadzi zawartość wygenerowaną przez Copilota, w tym Strony (Copilot Pages) i obrazy, w jednym miejscu. Jest też nowa karta Frontier, która zapewnia łatwy dostęp do czołowych doświadczeń takich jak Opal oraz agenty Worda, Excela i PowerPointa. Nowość zaczęła być wprowadzana w grudniu.

Nowym sposobem ułatwiającym wyszukiwanie wszystkim użytkownikom z licencją Microsoft 365 Copilot są teraz karty podglądu w Copilot Search. Po najechaniu na wynik wyszukiwania wyświetli się karta dająca wgląd w jego kontekst. Zobaczymy na niej szczegóły, takie jak ostatnie dokumenty, nadchodzące spotkania i kluczowe działania. Dzięki temu możemy zaoszczędzić czas, nie musząc przechodzić do innych aplikacji, i szybciej podjąć decyzję o tym, co robić dalej.

Kolejną nowością jest integracja czatów z Copilotem z wynikami wyszukiwania Copilot Search. Przez to łatwiej jest dotrzeć ponownie do przeszłych interakcji. Bezpośrednio w doświadczeniu wyszukiwania użytkownicy mogą odzyskać historyczne konwersacje z czatbotem - w tym te z notesów, agentów i głównego interfejsu aplikacji. Nowe źródło danych "M365 Copilot Chats" pojawia się na liście filtrów po prawej stronie, umożliwiając zawężenie wyników. Po jego kliknięciu pole wyszukiwania dynamicznie wyświetli spersonalizowane sugestie dotyczące formułowania zapytań, aby pomóc rozróżnić między przywoływaniem poprzednich sesji a wykonywaniem nowych promptów. To czytelny sygnał, że wyniki są dostosowane do intencji użytkownika. Ta nowość została wdrożona w listopadzie.

Microsoft 365 Copilot Search oferuje teraz ponadto dynamiczne filtry oparte na źródłach danych, aby pomóc w precyzyjnym zawężeniu wyników wyszukiwania. Gdy w okienku wpiszemy "person:" albo "source:" ("osoba:", "źródło:"), Copilot dostarczy sugestie dokończenia promptu. Sugerowane wyniki będą ograniczone tylko do zawartości związanej lub pochodzącej ze wskazaną osobą bądź źródłem, takim jak SharePoint, Outlook, Kalendarz, Teams, Kontakty, Azure DevOps, PowerBi czy Viva Engage.

Wyszukując w aplikacji Copilota, możemy teraz skorzystać z widoku AI Views, który dostarcza bogate, świadome kontekstu podsumowania, łącząc adekwatne metadane, powiązane źródła i sugerowane działania. Wszystko to jest łatwo dostępne bez otwierania pliku czy wiadomości. Funkcja obsługuje szereg aplikacji pakietu Microsoft 365 i dużych platform zewnętrznych, co czyni z AI Views potężne narzędzie do zastosowań korporacyjnych. Nowość została włączona w listopadzie.

Notesy Copilota - sugerowane odniesienia i integracja z OneNote w przeglądarce
W grudniu Notesy Copilota otrzymały funkcję sugerowanych odniesień, która automatycznie wyciąga na wierzch pasujące pliki, e-maile i notatki spotkania, aby wzbogacić zawartość notesu. Ta funkcja pozwala wprowadzić najbardziej użyteczny kontekst bez polowania i przedzierania się przez wiele źródeł.

Notesy stały się również dostępne w listopadzie dla uczniów w wieku 13-17 lat z kontami Entra ID zarówno w aplikacji Microsoft 365 Copilot, jak i OneNote. W tej ostatniej apce w wersji webowej są dostępne od listopada (a wcześniej na Windows).

Copilot w Teams - jednolite środowisko, uwierzytelnianie Entra i aktualizacja agenta
Doświadczenie Copilota w Teams zostało zunifikowane na poziomie czatów, kanałów i spotkań, dopasowując się do tego w aplikacji Microsoft 365 Copilot. W tym uaktualnionym interfejsie Copilot może analizować historię czatów, transkrypcje spotkań i zawartość kalendarza, by generować inteligentne podsumowania, redagować wiadomości i wydobywać stosowne wnioski. Na czatach i kanałach ta nowość jest dostępna od listopada, a w grudniu trafiła do spotkań w publicznej wersji zapoznawczej.

W listopadzie zawitała też nowość dla agentów i botów na czatach grupowych Teams. Teraz mogą one korzystać z Microsoft Entra dla bezpiecznego uwierzytelniania. Jeśli potrzebują oni tokena, a użytkownik nie zainstalował bota/agenta albo nie udzielił im jeszcze uprawnień, to otrzyma on wiadomość prywatną, która pokieruje go przez ten proces.
Użytkownicy zyskali również nowy sposób wprowadzania współpracowników do konwersacji z Copilotem. Tryb Teams dla Microsoft 365 Copilot debiutował w wersji zapoznawczej w listopadzie, o czym już pisaliśmy szerzej na CentrumXP.
Trochę przydatnych zmian otrzymał też agent kanału w Teams. W listopadzie pojawiły się nowości, takie jak aktualizacja raportu o statusie - wystarczy wzmiankować agenta i poprosić go o raport o stanie projektu. Raporty te będą publikowane bezpośrednio w kanale dla wszystkich. Agent kanału Teams może teraz również łączyć się z platformami Asana, Atlassian i GitHub za pośrednictwem serwera MCP (od listopada w wersji Public Preview). Agenty będą też mogły tworzyć uporządkowane listy zadań z terminami wykonania na prośbę użytkownika - wystarczy przedstawić cel i termin. Gotowy plan można przejrzeć i poprawić przed dodaniem do Plannera.

Parę nowości otrzymał też agent Facilitator, który może teraz rozpoznawać agendę udostępnioną na czacie spotkania, przechwytywać zadania i je przydzielać, a także tworzyć szkice dokumentów w aplikacjach Word i Loop. Ponadto gdy użytkownik został zaproszony na spotkanie i się na nim nie pojawił, a jego imię zostało dwukrotnie wzmiankowane, agent grzecznie zachęci go na czacie do dołączenia. Te nowości trafiły do Copilota w Teams w listopadzie.
Zbliżamy się już do końca nowości w Teams. Ostatnią ważną zmianą jest wprowadzenie w grudniu (w wersji zapoznawczej) szablonów spotkań, które można personalizować. Użytkownicy mogą kształtować swoje generowane przez AI notatki, aby dopasować je do sposobu, w jaki pracuje ich zespół.
Uzupełnianie i pisanie formuł oraz Tryb agenta w Excelu
W ostatnich miesiącach pojawiły się ułatwienia dla osób, które chciałyby tworzyć doskonałe formuły, ale niekoniecznie znają skomplikowaną składnię ani nie pamiętają, których użyć funkcji. Pierwsza pomoc nadeszła poprzez funkcję autouzupełniania formuł we wrześniu. Copilot proaktywnie sugeruje autodopełnianie formuł, gdy tylko użytkownik napisze "=" w pasku formuły. Pozwala to tworzyć formuły szybciej i z większą pewnością, a zaoszczędzony czas przeznaczyć na ważniejsze sprawy niż składnia formuły.
Można jednak pójść jeszcze dalej. W grudniu zaczęto wprowadzać opcję pisania formuł Excela językiem naturalnym. Tu całą robotę wykona za nas Copilot. Wystarczy opisać mu własnymi słowami, co chcemy uzyskać. To szczególnie przydatna alternatywa dla autouzupełniania formuł, gdy to nie daje zadowalających sugestii.

W grudniu w ogólną dostępność wszedł tryb agenta w Excelu. Funkcjonalnośc testowana od września stanowi przejście od podstawowej pomocy asystenta do funkcji agentowych wraz z możliwościami tworzenia wieloetapowych przepływów pracy bezpośrednio w arkuszu. W tym nowym trybie możesz tworzyć arkusze, modelować scenariusze, analizować i wizualizować dane, a także generować formuły ze wsparciem AI.
Wyjaśnienia i edycja obrazów z Copilotem w PowerPoint
Potrzebujesz opisu grafiki, akronimu, pola tekstowego, tabeli czy nawet całego slajdu? Skorzystaj z funkcji Copilota "Wyjaśnij to" w PowerPointcie, a ten wygeneruje szczegółowe objaśnienie wskazanego obiektu. Pozwala to użytkownikom zrozumieć nieraz zawiłe treści w prezentacji, a także uzyskać wsad tekstowy, który można umieścić w samej prezentacji lub w skrypcie - aby przedstawić go odbiorcom. Ta nowość jest dostępna w przeglądarce od listopada, a na Windows i Mac - od grudnia.

Z aplikacją PowerPoint został także zintegrowany prosty edytor obrazów z funkcjonalnością AI. Od grudnia użytkownicy mogą edytować grafiki bezpośrednio na slajdach w nowoczesnym interfejsie edytora - bez przechodzenia do innych aplikacji.

Dla użytkowników PowerPointa są także dostępne Obrazy organizacji - zintegrowana biblioteka zasobów połączona z firmowymi źródłami obrazów, z której użytkownicy mogą wstawiać do prezentacji grafiki zatwierdzone do użycia przez organizację, w tym logo, ikony i zdjęcia. Funkcja ta jest dostępna w wersji webowej od listopada, a na Windows i Mac - od grudnia.
Tryb agenta w Wordzie
Tryb agenta debiutował też w aplikacji Word. Pozwala on zamienić tworzenie dokumentów w vibe writing, interaktywne, konwersacyjne doświadczenie. Użytkownicy mogą powiedzieć Copilotowi, czego chcą, a ten zajmie się przygotowywaniem szkicu. Następnie zada pytania uzupełniające i może coś zasugerować. Pisanie przypomina więc bardziej dialog niż zadanie. Użytkownik skupia się na intencji, a Copilot wciela ją w życie. Tryb agenta w Wordzie debiutował w listopadzie.

Dostępne nowe agenty Copilota
Dzięki nowym agentom Copilota użytkownicy mogą pozostać w lepszym kontakcie, rozwijać nowe umiejętności i stale się rozwijać w obliczu nowej "agentowej" rzeczywistości pracy. Za pośrednictwem programu zapoznawczego Frontier użytkownicy Microsoft 365 Copilot mogą korzystać z nowych agentów takich jak:
- People - agent łączący wszystkie informacje związane z osobami w jednym miejscu, pomagający użytkownikom szybko wyszukiwać ludzi według ich roli lub umiejętności, przeglądać ich głównych współpracowników i przygotowywać się do nadchodzących interakcji. Agent został wydany w listopadzie.
- Learning - agent ten prowadzi pracowników przez ich proces rozwijania umiejętności, oferując związane z tym rekomendacje, funkcje odgrywania ról na żywo z wykorzystaniem AI z LinkedIn Learning oraz praktyczne wskazówki, które pomogą sprytniej wykorzystywać zdolności Copilota. Agent został wydany w listopadzie.
- Workforce Insights - agent dostarcza firmowe wglądy gotowe do działania, a także wstępnie przygotowane prompty, które pomagają liderom uzyskać jasny wgląd w strukturę zespołu, a także dystrybucję poziomów i umiejętności, co pomaga w podejmowaniu inicjatyw w zakresie zarządzania personelem. Agent zaczął być udostępniany w grudniu.
- Surveys - agent do tworzenia, wysyłania i analizowania ankiet, sprowadzający cały proces do doświadczenia konwersacyjnego. Zaczął być udostępniany już w październiku.
Nowe funkcje dla administratorów
W ostatnich miesiącach nie zabrakło też udogodnień dla administratorów Microsoft 365. Oto najważniejsze:
- Eksportowanie danych z pulpitu nawigacyjnego Copilota do pliku CSV zostanie uruchomione w wersji zapoznawczej w grudniu.
- Punkty końcowe Copilot Analytics są dostępne w Microsoft Graph API od listopada.
- Od listopada dla adminów są dostępne raporty doświadczenia użytkowników Copilota.
- Na pulpicie nawigacyjnym Copilota są dostępne nowe benchmarki od listopada.
- Administratorzy mogą śledzić adaptację Copilot Chat na pulpicie nawigacyjnym.
- W grudniu do zunifikowanych logów audytowych Microsoft Purview zaczynają być dołączane wszystkie aktywności admina związane z agentami.
- SharePoint Admin Agent pomoże w zarządzaniu uprawnieniami, pamięcią, cyklem życia i dostępem. W wersji public preview od listopada.
- Zapobieganie utracie danych dla Microsoft 365 Copilot, pozwalające zabezpieczyć prompty, jest od listopada dołączone dla wszystkich użytkowników Microsoft 365 Copilot i Copilot Chat.

