Nowości w pakiecie Office 2013

Nowości w pakiecie Office 2013

Autor: Adam Mrowicki

Opublikowano: 3/15/2013, 12:00 AM

Liczba odsłon: 21833

Od ponad miesiąca w sklepach dostępny jest Office 2013. Pakiet narzędzi biurowych w tej wersji zawiera szereg nowości, usprawnień i zmian w interfejsie. Zapewnia między innymi rozszerzoną obsługę formatów plików, wsparcie dla urządzeń z dotykowym ekranem i integrację z chmurą. Zapraszamy do przeglądu najważniejszych nowości kolejnej wersji pakietu.

Integracja z chmurą

Jedną z najważniejszych nowości w Office 2013 jest integracja z chmurą Microsoftu. SkyDrive jest usługą umożliwiającą przechowywanie plików na dedykowanym dysku internetowym. Niezależnie od miejsca w którym się znajdujemy i urządzenia z którego korzystamy, zawsze mamy dostęp do wszystkich swoich danych poprzez dedykowane aplikacje lub przeglądarkę internetową. Jeśli zalogujemy się w pakiecie Office za pomocą swojego konta Microsoft, wszystkie programy będą miały dostęp do zawartości dysku SkyDrive. Jeśli korzystamy z komputera z zainstalowanym Windows 8 i logujemy się do systemu za pomocą konta Microsoft, to połączenie z chmurą następuje automatycznie.

Integracja ze SkyDrive

Pliki możemy otwierać i zapisywać bezpośrednio w SkyDrive Dzięki temu mamy dostęp do wszystkich swoich dokumentów w aktualnej wersji z dowolnego komputera.

Integracja ze SkyDrive

Możemy także połączyć się z witryną SharePoint w Office 365 i tam publikować, otwierać i edytować dokumenty.

Integracja z chmurą w znacznym stopniu może ułatwić pracę z dokumentami osobom, które często pracują na różnych urządzeniach: komputerach stacjonarnych, laptopach, tabletach i telefonach. Ograniczy to konieczność korzystania z wszelkiego rodzaju przenośnych pamięci, a także zadba o aktualność plików.

Nadal mamy także możliwość otwierania i zapisywania danych bezpośrednio w pamięci urządzenia, na którym pracujemy.

Word 2013 Word

Jedną z największych nowości w Word 2013 jest znacznie rozszerzona obsługa plików PDF. Oprócz zapisywania, w którym poprawiono odwzorowywanie dokumentów na pliki PDF, aplikacja umożliwia także ich importowanie do w pełni edytowalnego formatu. Podczas otwierania pliku zostanie wyświetlona informacja, że dokument zostanie przekonwertowany i jego wygląd może różnić się od oryginału. Jest to jednak bardzo przydatna funkcja, która może oszczędzić dużo czasu np. poprzez ograniczenie konieczności kopiowania tekstu z pliku źródłowego, czy korzystania z dodatkowych narzędzi. W większości przypadków taki dokument nie odbiega znacznie wyglądem od oryginalnego pliku.

Importowanie plików PDF

Nowy Word doczekał się odmienionego trybu czytania. Tekst wyświetlany jest w postaci łatwych do czytania kolumn przewijanych poziomo. Większość elementów interfejsu jest ukrywana, pozostają tylko te przydatne podczas czytania np. Definiuj, Przetłumacz, Komentarz.

Nowy tryb czytania

Tabele, wykresy i obrazy można łatwo powiększyć poprzez dwukrotne kliknięcie na dany obiekt. Ekran zostanie wypełniony danym elementem pozwalając na dokładniejsze zapoznanie się z nim.

Nowy tryb czytania

Integracja z chmurą pozwala na wznawianie czytania dokumentu od fragmentu, w którym zostało przerwane, nawet jeśli dokument online otwieramy z innego komputera. Podczas kolejnego otwierania pliku zostanie wyświetlony dymek z propozycją przejścia do danej strony. Kliknięcie na niego spowoduje automatyczne wznowienie czytania. Funkcja ta jest odpowiednikiem zakładek wykorzystywanych w papierowych książkach.

Wznawianie czytania

W dokumencie można osadzić wideo z serwisów online. Umożliwia to oglądanie filmu np. z portalu YouTube bez konieczności zamykania pliku. Klip jest wyświetlany bezpośrednio z portalu, przez co sam dokument nie zwiększa swojej objętości na dysku. Funkcja osadzania działa w analogiczny sposób do wstawiania obrazów.

Odtwarzanie filmów

Jeśli tekst został podzielony na sekcje przy użyciu stylów np. za pomocą nagłówków, to w łatwy sposób można zwinąć wszystkie pozostałe sekcje zostawiając rozwiniętą tylko tą, nad którą aktualnie pracujemy.

Zwijanie sekcji

Word 2013 umożliwia łatwe udostępnianie dokumentów innym osobom oraz pracę zespołową. Pozwala to na jednoczesne przeglądanie zawartości pliku, a nawet jego edycję. Korzystanie z funkcji wymaga zapisania dokumentu w chmurze i wybrania osób, które będą mogły z niego korzystać. Gdy inny użytkownik rozpocznie pracę z plikiem, zostaniemy o tym poinformowani, a na pasku stanu pojawi się powiadomienie. Kliknięcie w nie pozwoli wyświetlić wszystkie osoby, które pracują razem z nami. Podczas edycji danego fragmentu zostaje on zablokowany, dzięki temu tylko jedna osoba może wprowadzać w nim zmiany.

Aktywni edytorzy

Kolejną nowością jest ulepszony system recenzji. Ponieważ Office 2013 jest mocno zintegrowany z chmurą, także komentarze mogą ją wykorzystywać. Przy każdym dodanym komentarzu pojawia się miniaturka zdjęcia profilowego osoby, która go utworzyła. Na każdą dodaną notatkę możemy odpowiadać, przez co tworzy się konwersacja, ułatwiająca uzgadnianie poruszanej w niej kwestii. Dialog ten można oznaczyć jako zakończony. Staje się on wyszarzony, aby odróżnić go od pozostałych komentarzy, ale jego treść jest nadal widoczna.

Komentarze

Dodatkowo w Word 2013 znalazły się takie nowości jak zmieniony ekran startowy, który umożliwia otwarcie ostatnio wykorzystywanych plików lub utworzenie nowego dokumentu z szablonu, dynamiczny podgląd podczas zmiany rozmiaru i przenoszenia zdjęć lub kształtów, prowadnice wyrównania ułatwiające właściwe umiejscowienie elementów w dokumencie oraz nowy tryb recenzji zwany Prostą adjustacją, który zapewnia nieskomplikowany widok dokumentu z zachowaniem oznaczeń miejsc wprowadzenia śledzonych zmian.

Excel 2013 Excel

Nowe narzędzie Szybka analiza pozwala na konwertowanie danych do postaci tabeli lub wykresu w dwóch krokach. Zaznaczone dane mogą zostać wyświetlone jako wykres, sformatowane w określony sposób, a elementy zsumowane.

Szybka analiza

Funkcja Wypełnianie błyskawiczne automatycznie wypełnia komórki wg wykrytego wzorca. Np. jeśli posiadamy kolumnę z imionami oraz nazwiskami osób, a chcielibyśmy otrzymać osobne kolumny z tymi danymi, to wystarczy, że uzupełnimy dwie pierwsze komórki, a program Excel 2013 samoczynnie wypełni pozostałe właściwymi informacjami. Funkcja współpracuje z dowolnymi danymi, które trzeba podzielić na więcej niż jedną kolumnę.

Wypełnianie błyskawiczne

Na podstawie wprowadzonych danych program Excel 2013 proponuje najodpowiedniejszy rodzaj wykresu za pomocą funkcji Polecane wykresy. Wystarczy jedno kliknięcie, aby dla zaznaczonych danych przygotować wykres.

Polecane wykresy

Proponowany jest także wygląd dla tabel przestawnych. Przedstawiany jest sposób na podsumowanie danych oraz zapewniany jest szybki podgląd, dzięki temu można wybrać najbardziej odpowiedni sposób prezentacji danych.

Polecane tabele

Oś czasu tabeli przestawnej umożliwia filtrowanie według czasu i powiększanie odpowiednich przedziałów czasu. Ogranicza to konieczność korzystania z filtrów w celu wyświetlenia odpowiednich wartości.

Oś czasu tabeli przestawnej

Dodatkowo w Excel 2013 znalazły się takie nowości jak otwieranie każdego skoroszytu w oddzielnym oknie, usprawnioną pracę na wielu monitorach, ulepszone fragmentatory, dodano 50 funkcji umożliwiających pisanie nowych formuł, uproszczono wstążkę dla narzędzi wykresów, animacje na wykresach, nowe źródła danych, tworzenie relacji pomiędzy tabelami. W wersji Office Proffessional Plus możliwe jest korzystanie z dodatków Power View, PowerPivot i Inquire, które umożliwiają tworzenie interaktywnych wizualizacji i prezentacji danych, przeprowadzanie prostej analizy oraz analizowanie i przeglądanie skoroszytów w celu zrozumienia ich projektu, funkcji oraz zależności danych, wykrywania problemów i ukrytych informacji.

Outlook 2013 Outlook

W okienku podglądu wiadomości dodano przyciski umożliwiające szybkie odpowiadanie lub przesyłanie wiadomości dalej. Treść emaila można przygotować w tym samym oknie.

Nowy widok okna wiadomości

Wyświetlanie przeczytanych i nieprzeczytanych wiadomości oraz ich sortowanie wg określonych kryteriów jest łatwiejsze dzięki dedykowanym przyciskom dostępnym nad listą otrzymanych emaili.

Szybkie filtrowanie

Szybkie przełączanie pomiędzy głównymi elementami programu Outlook oraz szybki podgląd zawieranych elementów możliwy jest poprzez ułatwiające nawigację przyciski znajdujące się na dole okna.

Szybkie przełączanie pomiędzy widokami

Dodatkowo w Outlook 2013 znalazły się takie nowości jak szybkie oznaczanie elementów jako przeczytanych lub nieprzeczytanych za pomocą wygodnych przycisków znajdujących się po lewej stronie obiektu, wyświetlanie prognozy pogody w widoku kalendarza i łączenie się z usługą Hotmail bez dodatku Hotmail Connector.

Access 2013 Access

Program Access 2013 doczekał się jednej dużej nowości – są nią Aplikacje sieci Web. Jest to nowy typ bazy danych tworzonej w programie Access, a następnie używanej w postaci aplikacji programu SharePoint za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Funkcja do swojego działania wymaga korzystania z programu SharePoint lub witryny usługi Office 365 jako hosta.

PowerPoint 2013 PowerPoint

Nowy widok prezentera w znacznym stopniu ułatwia przeprowadzanie prezentacji. Dodano możliwość przeprowadzania próby w widoku prezentera bez konieczności podłączania projektora lub dodatkowego monitora. Szkło powiększające umożliwia powiększanie danego fragmentu slajdu, na których chcemy skupić uwagę słuchaczy, a Nawigator slajdów pozwala na szybkie przejście do innych slajdów znajdujących się w prezentacji. PowerPoint automatycznie wykrywa konfigurację komputera i wybiera odpowiedni monitor do wyświetlania prezentacji i widoku prezentera.

Widok prezentera

Dodatkowo w PowerPoint 2013 znalazły się takie nowości jak obsługę formatów panoramicznych, prowadzenia prezentacji online za pomocą dowolnej przeglądarki, jednoczesna grupowa praca nad prezentacją oraz narzędzia ułatwiające i usprawniające projektowanie jak np. automatyczne wyrównywanie obiektów.

OneNote 2013 OneNote

OneNote 2013 zapewnia obsługę rysowania, edytowania i wymazywania zawartości przy użyciu myszy lub pióra i palca na urządzeniach wyposażonych w ekran dotykowy. Dzięki temu można szybko i wygodnie wprowadzać odręczne notatki, które automatycznie mogą być przekonwertowane na tekst.

Konwertowanie odręcznych notatek na tekst

Ulepszone zostało narzędzie Wyślij do programu OneNote, dzięki któremu można w prosty sposób tworzyć wycinki zawartości ekranu, dodawać nowe szybkie notatki oraz wysyłać strony internetowe lub dokumenty do sekcji notesu.

Narzędzie wyślij do programu OneNote

Dodatkowo w OneNote 2013 znalazły się takie nowości jak osadzanie arkuszy kalkulacyjnych i diagramów Visio w notatkach, ulepszoną możliwość tworzenia tabel oraz usprawnioną pracę zespołową.

Publisher 2013 Publisher

Publisher 2013 jest jednym z programów, które doczekały się najmniejszej liczby zmian. Główną nowością jest usprawniona praca z obrazami, dzięki czemu możliwe jest prostsze dodawanie i edycja, tworzenie tła z obrazów, dodawanie efektów grafiki i tekstów oraz drukowanie w centrum fotografii.

Visio 2013 Visio

Visio 2013 oferuje zaktualizowane szablony diagramów, nowe style i motywy. Ulepszono także narzędzia do sporządzania rysunków. Rozszerzono możliwość współpracy nad diagramami, dodano nowe funkcje komentowania, które umożliwiają współtworzenie w czasie rzeczywistym diagramu w programie SharePoint.

Office 2013 Wszystkie aplikacje z pakietu otrzymały nowy, przejrzysty wygląd dostosowany do urządzeń z ekranem dotykowym. Wstążka została spłaszczona, zastosowano jednolite i stonowane kolory, przez co ujednolicono wygląd wszystkich nowych produktów Microsoftu. Możliwa jest jej personalizacja poprzez zastosowanie trzech różnych trybów wyświetlania. Domyślnie stosowane jest wyświetlanie kart i poleceń, które się w nich znajdują. Dodano także opcję automatycznego ukrywanie całej wstążki, jeśli nie jest używana lub ukrywania poleceń znajdujących się w kartach.

Programy uruchomione na urządzeniach obsługujących dotyk są automatycznie dostosowywane w taki sposób, aby korzystanie z nich było łatwiejsze – elementy menu są powiększane i wygodniej rozplanowywane w celu prostszego korzystania z nich za pomocą palca.

Office 2013 jest bardziej zintegrowany z chmurą niż poprzednie wersje. Domyślną lokalizacją zapisu plików jest chmura SkyDrive, co w znacznym stopniu ułatwia pracę z dokumentami na wielu urządzeniach.

Większość nowości obejmuje zmiany wyglądu i dostosowania pakietu do obsługi dotyku. Znalazło się także kilka nowych funkcji, które ułatwią i przyśpieszą pracę z dokumentami. Zmiany nie są tak rewolucyjne jak w wersji 2007, widać natomiast, że kontynuowana jest wizja tworzenia produktu przyjaznego dla użytkowników.

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia