Jak została zaprojektowana nowa aplikacja mobilna Office?

Jak została zaprojektowana nowa aplikacja mobilna Office?

 Krzysztof Sulikowski
Krzysztof Sulikowski
19:36
19.02.2020
617 wyświetleń

Dziś w fazę ogólnej dostępności weszła nowa aplikacja Office na Androida i iOS. W linkowanym tekście pisaliśmy więcej o jej funkcjonalności, zarówno tej istniejącej, jak i zapowiedzianej na nieodległą przyszłość. Teraz skupimy się na jej designie, czyli sprawie równie istotnej. Microsoft Design przyzwyczaił nas do obszernego wyjaśniania swoich decyzji projektowych, które są umocowane w badaniach przyzwyczajeń użytkowników i biorą pod uwagę specyfikę platformy. Nie inaczej było tym razem. Dowiemy się też, jaką rolę pełni tu Fluent Design.

Office

Ponad 3 miliardy użytkowników smartfonów na świecie korzysta z tych urządzeń, by załatwić sprawy w przeciągu sekund. Wraz ze wzrostem użycia smartfonów i globalnej łączności Microsoft chciał na nowo przemyśleć to, w jaki sposób ludzie mogą pracować efektywnie i intuicyjnie na telefonie lub tablecie. Projektanci i badacze doszli do wniosku, że użytkowników mobilnych cechuje mikroproduktywność, czyli podział pracy na mniejsze zadania zamiast pracy z dużym materiałem. O tym, jak mikrozadania sprzyjają produktywności, pisaliśmy już wcześniej. Wystarczy przypomnieć, że m.in. na tych wnioskach Microsoft oparł ideę Fluent Mobile, czyli wariantu Fluent Design na Androida i iOS.

Studiowaliśmy klientów na rynkach mobile-first i mobile-only, by zrozumieć, jak ludzie używają organicznie swoich telefonów, by tworzyć zawartość i kończyć zadania. Obserwowaliśmy ludzi, którzy byli bezustannie w drodze, jak np. studenci, i patrzyliśmy, jak używają telefonów, by efektywnie wykonywać zadania. Badaliśmy też ludzi, którzy nigdy nie siedzieli za biurkiem, np. pracowników odpowiedzialnych za półki sklepowe, i notowaliśmy, jak pracują bez komputera.
— Jon Friedman, szef designu Microsoft Office

Office

Microsoft obserwował m.in. uczniów na Filipinach, którzy konwertowali odręczne notatki na PDF-y, by je udostępniać, i pracowników fabryki w Chinach, którzy dodawali adnotacje na zdjęciach wadliwej części, by wysłać je przełożonemu. Na smartfonie to aparat wygrywa w rywalizacji z klawiaturą jako dominujący mechanizm wprowadzania i udowadnia, że jest kluczową częścią sposobu pracy ludzi — zauważa Friedman. Innymi słowy obraz wart jest więcej niż tysiąc słów. Dlatego też ważne miejsce w aplikacji Office zajmuje funkcjonalność Office Lens. Daje ona możliwość rozpoczęcia pracy z dokumentami nie z poziomu Worda, Excela czy PowerPointa, lecz z aparatu. Nie ma wątpliwości, że ten sposób pracy wyrósł właśnie ze specyfiki smartfonów i nie występuje na PC. Projektanci nie starali się zatem kopiować desktopowego stylu:

Nowa aplikacja Office to coś więcej niż zwykłe przetłumaczenie aplikacji desktopowej na mobilną. Chcieliśmy zaprojektować doświadczenie, które wykorzysta mocne strony urządzeń mobilnych i pomoże wam kończyć zadania na unikalne, mobilne sposoby.
— Jon Friedman, szef designu Microsoft Office

W trakcie badań Microsoft zaobserwował również, że produktywność na telefonach i tabletach sprowadza się często do wymiany niewielkich porcji treści w aplikacjach służących do komunikacji — krótkich wiadomości, emoji, gifów, zdjęć, wideo i lokalizacji. Wgląd ten przełożył się na funkcjonalność ekranu głównego Office. Znajduje się na nim przycisk +, z poziomu którego możemy zacząć robić notatki, pstrykać zdjęcia czy tworzyć nowe dokumenty. Aby utrzymać prosty interfejs, projektanci skonsolidowali Word, Excel i PowerPoint w jeden obszar o nazwie Dokumenty. Sekcja ta na pierwszy plan wysuwa mechanizmy mobile-first, ukazując akcje, takie jak skanowanie tekstu, tabel i obrazów. Jest to perspektywa pracy, która priorytetyzuje produktywność w drodze — dodaje Friedman.

Ujednolicona aplikacja Office jest oczywiście na swój sposób nowa, ale designerzy zdają sobie sprawę, jak dla użytkowników istotne jest, by aplikacja dawała poczucie czegoś znajomego. Nowa aplikacja pomaga zacząć tam, gdzie skończyliśmy, wyświetlając ostatnie dokumenty. Ponadto wszystkie dokumenty z trzech aplikacji znajdują się teraz w jednym miejscu, co sprawia, że nie musimy przeskakiwać między nimi. Do aplikacji dodano też komponent PDF. Jak mówi szef designu Microsoft Office, jest to dopiero początek przekształcania Office'a na telefonie, nota bene pakietu mocno zakorzenionego jeszcze w tradycji desktopowej.

Mobilną aplikację Office można już pobrać na Androida i iOS. Jest ona darmowa również bez logowania się. Zalogowanie się na koncie Microsoft lub połączenie z zewnętrznym magazynem danych da jednak możliwość przechowywania plików w chmurze. Dostęp do funkcjonalności premium zapewni z kolei subskrypcja Office 365.


Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się z innymi!

Źródło: https://medium.com/microsoft-design/designing-the-new-office-app-for-mobile-1ec1162a966

Polecamy również w kategorii Office na Androidzie