Google zbanował w zeszłym roku ponad 100 tys. złośliwych deweloperów i prawie milion aplikacji

Google zbanował w zeszłym roku ponad 100 tys. złośliwych deweloperów i prawie milion aplikacji

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 4/23/2021, 7:22 PM

Liczba odsłon: 2190

Sklep Play nie słynie z bezpieczeństwa, ale Google robi, co może, aby poprawić jego sytuację. W ostatnich latach wielokrotnie zagłębialiśmy się w metody, które firma stosuje, aby oczyścić sklep ze złośliwego oprogramowania. W ostatnich dniach wydawca opublikował raport ze statystykami obejmującymi rok 2020, czyli wyjątkowy rok, w którym wybuchła ogólnoświatowa pandemia koronawirusa.

Z powodu lockdownu miliony ludzi na świecie przeniosły znaczną część swojego zawodowego i prywatnego życia do Internetu, a to niestety wymarzony scenariusz dla przestępców, którzy starali się wykorzystać zapotrzebowanie na konkretne usługi, by móc proponować ich złośliwe odpowiedniki, a także szerzyć dezinformacje i na inne sposoby łamać regulaminy — nie tylko Play Store, ale też wszystkich innych możliwych platform.

W 2020 roku ponad 100 miliardów zainstalowanych aplikacji było skanowanych każdego dnia przez Play Protect. Jest to usługa wprowadzona przez Google w 2017 roku, która miała na celu zapewnienie użytkownikom większej widoczności zabezpieczeń Androida. 2020 rok okazał się jak do tej pory najtrudniejszy z powodu rosnącej fali fake newsów, wyborów w USA, a także trudności w znalezieniu wiarygodnych informacji o COVID-19 i szczepieniach, które niknęły pośród teorii spiskowych i "alternatywnych" metodach leczenia czy zapobiegania wirusowi. Google w tym czasie wykonał świetną robotę, by upewnić się, że aplikacje nie wprowadzają użytkowników w błąd.

Między innymi wymagane było, aby aplikacje mające do czynienia z wrażliwymi przypadkami użycia, takimi jak wyświetlanie informacji o punktach konsultacyjnych COVID-19, miały wysoki poziom ochrony danych. Powinny one również być zatwierdzone przez władze lub organizacje zdrowia. Nowe wytyczne wprowadzono dla aplikacji identyfikujących się jako "Wiadomości", aby zwiększyć transparentność. Wreszcie ustanowiono specjalne zespoły i procesy skupione na wyborach prezydenckich w USA, które miały zapobiegać związanym z nimi nadużyciom w Sklepie Play.

W zeszłym roku algorytmy machine learningowe Google zatrzymały ponad 962 tysiące aplikacji przed publikacją, ponieważ łamały zasady Sklepu. W tym samym okresie 119 tysięcy złośliwych i spamerskich kont deweloperów dostało bana. Zarówno to, jak i przegląd wszystkich aplikacji żądających dostępu do lokalizacji w tle i nakaz wykazania przez deweloperów korzyści dla użytkownika, gdy żądają tej informacji, przyczyniły się do ogólnej poprawy bezpieczeństwa w Sklepie Play.