Brak połączenia z Internetem

Brak połączenia z Internetem

Autor: Mateusz Miciński

Opublikowano: 2/7/2013, 12:00 AM

Liczba odsłon: 130803

Internet jest bardzo powszechnym narzędziem pracy, komunikacji z innymi, źródłem informacji, rozrywki, krótko mówiąc dla wielu użytkowników stanowi nieodłączną sferę życia. Brak połączenia z siecią stanowi spory problem, dlatego artykuł ten ma przybliżyć użytkownikom jakie mogą być przyczyny oraz jak je rozwiązać i zapobiec ponownemu ich powstaniu w przyszłości.

Dlaczego nie ma Internetu?!

Usterek może być naprawdę wiele, wykonując poniższe instrukcje krok po kroku będziemy w stanie stwierdzić gdzie występuje problem, nie szukając rozwiązania metodą prób i błędów. Jeżeli stwierdzimy, że dany problem występuje przy użyciu odnośników możemy szybko poznać przyczynę powstania błędu, a następnie jego rozwiązanie.

Router prawdę powie

Wszystkie informacje na temat komunikacji z ISP (dostawcą łącza internetowego) podaje na bieżąco urządzenie, z którego korzystamy. Każdy modem lub router synchronizuje się z urządzeniem znajdującym się po stronie usługodawcy. Stan synchronizacji wskazuje z reguły dioda znajdująca się na obudowie i w zależności od producenta i modelu danego routera może być oznaczona jako: DSL, ADSL, LINK, SYNC, WAN. Kontrolka ta powinna świecić światłem ciągłym, jeżeli miga lub jest wygaszona oznacza to, że wystąpił problem z brakiem synchronizacji i jest to najprawdopodobniej problem po stronie providera. Urządzenie powinno także posiadać diodę informującą o stanie połączenia z Internetem i jest ona opisana z reguły jako: INTERNET lub PPP. Jeżeli kontrolka ta nie pali się oznacza to, że urządzenie nie nawiązało połączenia z Internetem. W przypadku jeżeli stwierdzimy nawiązanie synchronizacji i połączenia należy sprawdzić kolejny problem.
Uwaga! Synchronizacja jest podstawą do tego by urządzenie mogło nawiązać połączenie z Internetem. Bez wcześniejszego nawiązania synchronizacji nie ma możliwości, aby router lub modem uzyskał komunikację z usługodawcą.

Brak transmisji komputer - punkt dostępowy

Zakładając, że router prawidłowo nawiązał połączenie z ISP należy sprawdzić czy nie doszło do braku transmisji pomiędzy komputerem a punktem dostępowym. W tym celu najprostszym sposobem jest test połączenia przy użyciu polecenia ping. Aby wykonać badanie rozwijamy meny Start, następnie w pasku wyszukiwania programów wpisujemy ping i potwierdzamy klawiszem Enter. Powinna wyświetlić się konsola, w której wpisujemy polecenie ping (adres naszego routera), dla przykładu ping 192.168.1.1. Adres IP routera powinien znajdować się w instrukcji obsługi, jak również może być umieszczony na etykiecie bezpośrednio na urządzeniu. Potwierdzając komendę klawiszem Enter wyświetli się wynik badania. Prawidłowy test powinien zakończyć się informacją o 4 pakietach wysłanych i 4 odebranych. Wówczas wiadomo, że komputer nawiązał transmisje z routerem. Jeżeli badanie zakończy się informacją o 4 pakietach utraconych, oznacza to, że występuje brak połączenia między urządzeniami i problem ten należy rozwiązać.

Połączenie jest, ale nie można otwierać stron

Problem rzadko spotykany. Pomimo, iż jesteśmy pewni, że router jest połączony z Internetem i wymienia dane z komputerem, nie możemy otworzyć żadnej strony internetowej. Jest wiele przyczyn takiego stanu, których raczej nie spodziewamy się w codziennym użytkowaniu.

Jak to się stało, że się... zepsuło?

Przyczyny braku synchronizacji

Przyczyny braku synchronizacji mogą pochodzić zarówno od strony użytkownika, jak również ze strony usługodawcy (i to najczęściej). Problem może powstać na skutek nieprawidłowego podłączenia sprzętu lub awarii, która wystąpiła pomiędzy gniazdkiem a routerem, może być to bezpośredni problem z urządzeniem, z którego korzystamy, jak również usterka, na którą nie mieliśmy wpływu ponieważ wystąpiła już po stronie providera i z jakiegoś powodu nie otrzymaliśmy takiej informacji.

Brak połączenia, jest synchronizacja

Kiedy urządzenie, które posiadamy wskazuje stan synchronizacji ale nie świeci dioda informująca o dostępie do Internetu, w większości przypadków należy szukać błędu po stronie użytkownika. Rzadko zdarza się by ten stan był wywołany uszkodzeniem po stronie usługodawcy, ale i tego nie można wykluczyć. Najczęstsze jednak przyczyny powstania tego błędu to nieprawidłowo wpisane dane jak nazwa użytkownika, hasło czy ustawienia dotyczące transmisji z ISP (na przykład po ponownej konfiguracji urządzenia) lub całkowita utrata danych przez urządzenie (samoczynny reset do ustawień fabrycznych).

Brak komunikacji z routerem

Przyczyn braku wymiany danych pomiędzy punktem dostępowym użytkownika a jego komputerem może być wiele. Problem należy rozpatrywać pod kątem sposobu połączenia urządzeń (kabel Ethernet lub komunikacja bezprzewodowa Wi-Fi). W przypadku połączenia przy użyciu kabla Ethernet problemy występują znacznie rzadziej i są z reguły łatwo rozwiązywalne. Najczęstsze przyczyny to odłączenie lub uszkodzenie kabla, lub problemy związane z ustawieniami karty bądź routerem. Połączenie bezprzewodowe to z reguły brak nawiązanego połączenia z punktem dostępowym lub podobnie jak w przypadku połączenia przewodowego problemy wynikające z konfiguracji karty lub urządzenia.

Wszystko jest ok, jednak strony się nie otwierają

Przyczyny tego problemu w 99,9% leżą po stronie użytkownika. Najczęściej jest to problem z oprogramowaniem odpowiadającym za ochronę naszego komputera, czyli wszystkiego rodzaju antywirusy, firewalle. Często przyczynę możemy znaleźć w samej przeglądarce internetowej lub nawet w routerze. Rozwiązanie tych problemów z reguły nie należy do łatwych, ponieważ rzadko zdarza się, aby cokolwiek z wyżej wymienionych wskazywało na nieprawidłowe działanie.

How to fix it? Naprawiamy

Brak synchronizacji

Wpierw sprawdzamy podłączenie kabli od gniazdka do routera tudzież modemu, najlepiej wypiąć i wpiąć je ponownie zgodnie z zaleceniami jakie podaje usługodawca, po czym restartujemy urządzenie. Restartujemy czyli odłączamy zasilanie na dokładnie jedną minutę, po czym ponownie podłączamy i czekamy na włączenie. Jeżeli po dłuższej chwili od startu routera dioda LINK, ADSL, DSL, SYNC, WAN miga lub w ogóle nie świeci możemy wykonać jeszcze dwie czynności. Wpierw zaleca się wymianę kabla łączącego gniazdko z urządzeniem na sprawny, czyli aktualnie działający przewód na przykład z telefonem. Jeżeli zamiana kabla nie pomaga należy wykonać reset do ustawień fabrycznych. Po resecie wszystkie ustawienia zostaną utracone i jeżeli po tym zabiegu uzyskamy synchronizację, należy przeprowadzić konfigurację od początku (niektóre urządzenia same pobierają wszystkie dane od providera kiedy nawiążą synchronizację). Jeżeli wszystkie powyższe czynności nie pomogły, pozostaje kontakt z infolinią techniczną usługodawcy. Wówczas po połączeniu z doradcą możemy powiedzieć jakie czynności wykonaliśmy, wówczas znacznie skrócimy czas rozmowy z konsultantem, ponieważ nie będziemy musieli wykonywać wszystkiego od początku.

Synchronizacja jest, ale brak połączenia

Jeżeli urządzenie jest zsynchronizowane, ale nie świeci dioda informująca o połączeniu z Internetem, pierwszym krokiem jaki należy wykonać to restart routera, poprzez odłączenie urządzenia na minutę z zasilania. Po ponownym podłączeniu urządzenie powinno się zsynchronizować, a następnie nawiązać połączenie i Internet powinien być znów dostępny. Jeżeli stan kontrolek nadal będzie wskazywał problem, przeprowadzamy konfigurację punktu dostępowego. Jeżeli prawidłowa konfiguracja punktu dostępowego nie rozwiązała problemu, pozostaje kontakt z obsługą techniczną, ponieważ po stronie usługodawcy mogła wystąpić awaria skutkująca takim zachowaniem urządzenia po stronie użytkownika.

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia