Rozmówca jak żywy w naszym pokoju? Hologramy trafią do Skype

Rozmówca jak żywy w naszym pokoju? Hologramy trafią do Skype

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 1/21/2016, 5:18 PM

Liczba odsłon: 3608

Przez ponad dekadę usługi VoIP doczekały się zaledwie kilku innowacji. Darmowe grupowe wideokonferencje w Skype na smartfonie lub komputerze PC nie zaskakują już nikogo. Nieco świeżości wniosło uruchomienie usługi Skype Translator, która w czasie rzeczywistym pośredniczy między rozmówcami, posługującymi się różnymi językami. A gdyby tak nasz rozmówca zamiast na ekranie znalazł się w naszym pokoju? Nad takim rozwiązaniem pracuje najbardziej innowacyjny dział Microsoft.

Nowy projekt o nazwie Room2Room opiera się na już istniejącym RoomAlive. Jest to rozwiązanie, wykorzystujące wykorzystuje wiele rzutników i czujników Kinect, które tworzą wokół użytkownika wirtualny, interaktywny świat, przeniesiony na dowolną powierzchnię użytkową. Dzięki temu użytkownik może zanurzyć się w rozszerzonej rzeczywistości bez konieczności zakładania urządzeń wearable (jak HoloLens czy Google Glass). "RoomAlive jest prototypowym projektem, który przekształca dowolny pokój w imersyjne, rozszerzone, magiczne doświadczenie rozrywki. RoomAlive prezentuje zunifikowane, skalowalne podejście do interaktywnych projekcji mappingu, które w dynamiczny sposób adaptują zawartość do każdego pomieszczenia. Użytkownicy mogą dotykać, strzelać, naciskać, kryć się i sterować projektowaną zawartością, która płynnie koegzystuje z ich fizycznym środowiskiem" - głosi opis na stronie Microsoft Research.

Room2Room

Badacze z Microsoft przeprowadzili kilka eksperymentów w środowisku, wygenerowanym przez RoomAlive. Uczestnicy mieli za zadanie m. in. budować obiekty przy pomocy trójwymiarowych sześcianów. W naturalnym środowisku zajęło im to 4 minuty, podczas gdy z udziałem Room2Room było to już 7 minut, a z integracją ze Skype - 9 minut. O czym to świadczy? Manipulacja obiektami w rzeczywistości rozszerzonej nie jest tak łatwa, jak w naszym codziennym doświadczeniu. Mimo to projekt Room2Room zapowiada się obiecująco. Nie jest jednak pewne, czy kiedykolwiek opuści fazę prototypu. Jest tu kilka problematycznych kwestii. Po pierwsze, Room2Room wymaga podpięcia wielu rzutników i czujników do dość mocnego komputera. Nie jest to najtańsze i najwygodniejsze rozwiązanie. Po drugie, obecne efekty nie są na tyle zadowalające, by Microsoft wyrażał chęć upublicznienia Room2Room.

Oczywiście podobne rezultaty można uzyskać za pomocą jednego tylko urządzenia, jakim jest HoloLens. Nie działałoby to jednak na takiej samej zasadzie, jako że HoloLens nie jest w stanie rejestrować obiektów (np. sylwetki ludzkiej) z wielu perspektyw jednocześnie. Gdyby jednak połączyć oba podejścia, efekt mógłby okazać się zadowalający.

Źródło: http://www.neowin.net/news/microsoft-research-working-on-hologram-video-calls

Warsztaty: Bezpieczna praca w chmurze z Microsoft 365 Business Premium
Warsztaty: Bezpieczna praca w chmurze z Microsoft 365 Business Premium

Wydarzenia