Dziś nie ma już wątpliwości, że sztuczna inteligencja i agenty AI staną się integralną częścią każdego przedsiębiorstwa. Aby zapewnić odpowiedni kontekst oparty na danych organizacji, Microsoft zaprezentował na konferencji Ignite 2025 specjalne warstwy inteligencji dla agentowej AI: Work IQ, Fabric IQ i Foundry IQ.
Work IQ
Work IQ to warstwa inteligencji oparta na danych, pamięci i wnioskowaniu. Łączy się ona z danymi służbowymi i osobistymi w plikach SharePointa, e-mailach w Outlooku czy spotkaniach Teams, a także tworzy spersonalizowaną pamięć opartą na preferencjach, przyzwyczajeniach i przepływach pracy użytkownika. Warstwa ta już teraz napędza wybrane rozszerzenia wprowadzane do Microsoft 365 Copilot. Będzie ona także dostępna dla deweloperów poprzez API, co pozwoli im budować agenty AI celujące w konkretne scenariusze w firmie.
Pamięć konwersacyjna Microsoft 365 Copilota pozwala mu zapamiętywać kontekst i istotne szczegóły, by wracać do nich w kolejnych sesjach i udzielać bardziej adekwatnych i spersonalizowanych odpowiedzi. Wykorzystuje ona profil służbowy, instrukcje i preferencje użytkownika oraz wglądy z poprzednich czatów w oparciu właśnie o Work IQ. Użytkownicy zachowują kontrolę i mogą przeglądać lub usuwać te wspomnienia w dowolnym czasie. Work IQ jest już dostępne poprzez program Frontier.
Fabric IQ
Podczas gdy Work IQ opiera się na danych z Microsoft 365, Fabric IQ stanowi raczej semantyczną warstwę inteligencji dla całej platformy danych Fabric. Pozwala ona firmom wykorzystać ich całe zasoby danych, skonsolidowane w OneLake, w celu transformacji AI. Gdy model Fabric IQ jest zdefiniowany, można go używać wszędzie w aplikacjach, analityce i agentach, poprawiając jakość rozumowania AI przy zachowaniu istniejących reguł.
Fabric IQ to połączenie:
- Ontologii – współdzielonego modelu jednostek biznesowych, relacji, reguł i celów.
- Modelu semantycznego – zaufanych definicji BI, rozszerzonych teraz poza analitykę na operacje i AI.
- Grafu – natywnego silnika grafu do wnioskowania multi-hop i analizowania całego systemu.
- Agenta danych: agentów konwersacyjnych, które odpowiadają na pytania, wykorzystując ustrukturyzowane znaczenie biznesowe.
- Agenta operacyjnego: autonomicznych agentów, które rozumują, uczą się i działają w czasie rzeczywistym.
Foundry IQ
Trójkę nowych warstw inteligencji dopełnia Foundry IQ, w pełni zarządzalny system wiedzy, którego można używać do uziemiania agentów AI. Będzie on posiadał silnik pozyskiwania wiedzy uruchamiany na wielu źródłach danych, wliczając w to Work IQ, Fabric IQ, usługi danych Microsoft Azure, niestandardowe aplikacje webowe i cały internet. W gruncie rzeczy będzie to pojedynczy punkt końcowy, dostarczający wysokiej jakości dane organizacyjne, maksymalizując kontekst dla aplikacji AI.
Microsoft Foundry pozwala deweloperom budować zaawansowane, zorkiestrowane agenty, które planują, rozumują i działają w wielu systemach. Zamiast startować od zera, te agenty pozyskują kontekst biznesowy z Fabric IQ poprzez Foundry IQ, wliczając w to wspomnianą ontologię i aktualny stan firmy.
Work IQ, Fabric IQ i Foundry IQ tworzą wspólnie zunifikowaną warstwę inteligencji. Agenty zbudowane w tym ekosystemie zyskują niezrównany kontekst i mogą podejmować decyzje, którym klienci mogą bardziej zaufać.

83fdc62.png)