Mixed Reality, nazywana też rzeczywistością mieszaną lub rozszerzoną, łączy fizyczne otoczenie użytkownika z elementami wirtualnymi, nazywanymi też hologramami. Największą immersję MR zapewniają póki co gogle, takie jak HoloLens, ale od dawna trwają próby przeniesienia tych doświadczeń na telefony czy tablety (zob. choćby Pokemon Go), a także do kamer. Microsoft także eksplorował temat, a podpięcie soczewek HoloLens pod kamery widzieliśmy już na pierwszej prezentacji gogli. Teraz firma udostępnia tę technologię użytkownikom i deweloperom, posiadaczom aparatów oraz telefonów.
Na początku wszyscy zastanawiali się, w jaki sposób na obrazie z kamery widoczne jest to, co widzi również znajdujący się w pobliżu użytkownik HoloLens. Microsoft od razu tłumaczył, że jest to możliwe dzięki instalacji SpectatorView, specjalnemu połączeniu lustrzanki cyfrowej z soczewkami HoloLens. Jak wiadomo, wielu użytkowników HoloLens w tej samej sieci może oglądać te same hologramy z własnych perspektyw. Można zatem rzec, że kamera pełni tu funkcję jednego z takich użytkowników czy może raczej - obserwatorów. Obraz z niej można nagrywać bądź przesyłać do komputera lub rzutnika w czasie rzeczywistym.
Do tej pory jednak SpectatorView był domeną Microsoftu i jego pokazów na licznych konferencjach. Chyba wszyscy pamiętają prezentację Minecraft z wykorzystaniem tej technologii. Teraz taki sam pokaz może dać innym każdy posiadacz HoloLens. SpectatorView w wersji Preview umożliwia nawiązanie połączenia z urządzeniem z iOS, na którym to będzie można oglądać tą samą zawartość holograficzną w czasie rzeczywistym. Kiedy używamy HoloLens, często zapominamy, że osoba, która go nie posiada, nie jest w stanie doświadczać tych cudów, których my możemy. SpectatorView pozwala innym oglądać na ekranie 2D to, co widzi w swoim świecie użytkownik HoloLens - wyjaśnia Microsoft. SpectatorView (Preview) jest szybkim i przystępnym sposobem na nagrywanie hologramów w HD, podczas gdy SpectatorView Pro jest przeznaczony do nagrywania hologramów w profesjonalnej jakości. Ten drugi sposób (wersja Pro) cechuje się jakością determinowaną przez DSLR, a więc taką, na jaką pozwala podłączona lustrzanka.
SpectatorView (Preview) pozwala filmować doświadczenia Mixed Reality za pomocą iPhone'a w jakości full HD i z aktywnym anti-aliasingiem. Obraz i dźwięk z kamery można też streamować na Apple TV z iPhone'a lub iPada. Aplikacja nadaje się też do prezentacji w czasie rzeczywistym. Całość synchronizuje się przestrzennie z HoloLens i współpracuje z wieloma urządzeniami z iOS jednocześnie (nie wiadomo nic o górnym limicie zsynchronizowanych iPhone'ów).
Na stronie Centrum deweloperów systemu Windows Microsoft udostępnia dodatkowe materiały (tylko w j. angielskim) dla deweloperów, którzy chcieliby połączyć SpectatorView ze swoimi aplikacjami, oraz dla profesjonalistów (np. prowadzących konferencje, fotografów i filmowców), którym zależy na profesjonalnej jakości. Dla nich udostępniono dokładne instrukcje montażu SpectatorView dla aparatów cyfrowych. Tutaj wymagania są większe, bowiem potrzebny jest też statyw i PC z silnikiem Unity.