W 2016 roku Microsoft po raz pierwszy przedstawił Project Rome, pozwalający deweloperom tworzyć doświadczenia wykraczające poza pojedyncze urządzenie. W lutym 2017 roku publikacji doczekał się Project Rome SDK dla Androida, a kilka miesięcy później - również dla iOS. Teraz, blisko 20 miesięcy od tamtych wydarzeń, SDK został opublikowany w pełnej wersji 1.0.
O projekcie Rome wspominaliśmy w maju zeszłego roku w kontekście udostępniania w pobliżu, łączącego iOS lub Androida z Windows 10. Jego możliwości są jednak większe. Przykładowo jeśli używamy tego samego odtwarzacza muzyki na Androidzie i Xbox One, to możemy użyć Project Rome w aplikacji na Androidzie, by kontynuować odtwarzanie tej samej playlisty, gdy już przesiądziemy się na konsolę. W przypadku Xbox One postrzegane jest to jako rozwinięcie możliwości aplikacji SmartGlass. Jak twierdzi sam Microsoft, Project Rome jest niezależną od urządzenia platformą do budowania ludzkocentrycznych doświadczeń, ogarniających wszystkie urządzenia czy też samodzielną platformą do tworzenia wspólnych środowisk na wszystkie urządzenia.
Jak twierdzi Microsoft, dzięki projektowi Rome deweloperzy mogą projektować aplikacje, stawiając w centrum nie platformę czy urządzenie, a użytkownika. Chodzi tu również o zrozumienie indywidualnych potrzeb i łączenie się z urządzeniami połączonymi z chmurą lub znajdującymi się w pobliżu, z których użytkownik korzysta w swoich codziennych zadaniach. Użyj znajomych API, takich jak LaunchURIAsync i App Services, aby budować potężne doświadczenia, które płynnie przechodzą między ekranami, a nawet platformami - wyjaśnia Microsoft. Dzięki udziałowi SDK aplikacje mobilne mogą synchronizować aktywności użytkownika, powiadomienia, przekazywać dane między urządzeniami i udostępniać je urządzeniom w pobliżu.
Project Rome SDK w okrągłej wersji 1.0 jest już dostępny na platformie GitHub. Dodatkowe informacje dla deweloperów znajdują się na portalu Windows Dev Center.