W grudniu pisaliśmy o pracach Microsoftu nad poprawą jakości dźwięku w grach. Dotyczyły one sposobu, w jaki fale dźwiękowe rozchodzą się w złożonych, trójwymiarowych przestrzeniach, jak się rozpraszają i odbijają, trafiając na ściany, narożniki, drzwi i inne materiały. Mówiąc wprost, chodzi o "wiarygodne" efekty środowiskowe, które deweloperzy dawniej tworzyli ręcznie, a Microsoft opracował metodę ich automatycznego renderowania. Narzędzia, które powstały w toku prac nad tą technologią, zostały właśnie udostępnione deweloperom gier.
Jednym z tematów poruszanych przez Microsoft na GDC 2019 był responsywny dźwięk, zapewniający większą immersję w grach. Chodzi tu konkretnie o projekt Responsive Spatial Audio for Immersive Gaming rozwijany przez Microsoft Garage. Teraz jego osiągnięcia zostały upublicznione w postaci wtyczki do pobrania z Unity Store. Wtyczka ta pozwala deweloperom Unity nie tylko uzyskać lepsze efekty dźwiękowe, ale też poprawić dostępność poprzez oznaczanie tekstowe obiektów w grach i prezentowanie ich graczom w formie interaktywnych wskazówek dźwiękowych. Jednym z wczesnych przykładów implementacji tej technologii była gra Ear Hockey, o której już pisaliśmy.







Korzystając z Responsive Spatial Audio, programiści mogą tagować obiekty 3D za pomocą tekstu, po czym tagi te są przechwytywane i zamieniane na koordynaty przestrzenne, ułatwiające graczom nawigację. Gdy gracz mija obiekty i punkty zainteresowania, jest on niejako prowadzony przez wskazówki oparte na wbudowanej technologii zamiany tekstu na mowę (text-to-speech API). Pomaga w tym kontroler w perspektywie pierwszoosobowej, który prezentuje właściwe opisy we właściwym czasie, monitorując ruch gracza, skanując otoczenie w poszukiwaniu metadanych i dostarczając wskazówki dla obiektów znajdujących się w polu widzenia.
Responsive Spatial Audio i jego demo są już globalnie dostępne dla deweloperów i można je pobrać z Unity Store.