Microsoft przedstawia transkrypcję plików audio w Word i odręczne wprowadzanie danych w Excelu

Microsoft przedstawia transkrypcję plików audio w Word i odręczne wprowadzanie danych w Excelu

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 10/3/2019, 12:19 PM

Liczba odsłon: 5119

Na wczorajszej konferencji sprzętowej Microsoft pokazał kilka ciekawych możliwości w aplikacjach Office 365. Widzieliśmy m.in. zamazywanie zapisanych słów piórem, aby je usunąć, dodawanie do Worda tekstu wydobytego z plików audio czy wreszcie wprowadzanie i edytowanie danych w Excelu za pomocą pióra, zwyczajnie pisząc odręcznie na ekranie tabletu. Warto bliżej przyjrzeć się tym nowym funkcjom!

Transkrypcja plików audio w programie Word

Microsoft rozmawiał z badaczami, reporterami, prawnikami i nauczycielami, dowiadując się, że ludzie spędzają masę czasu, nagrywając wywiady audio na telefon, a następnie transkrybując te konwersacje w Wordzie. Zaprezentowana właśnie funkcjonalność pozwoli uniknąć czasochłonnego przepisywania — zrobi to za nas funkcja inteligentnego rozpoznawania mowy. Nie chodzi tu jednak o znaną już funkcję dyktowania, lecz transkrybowania nagrań. Innymi słowy możemy wrzucić do Worda plik dźwiękowy (np. WAV), by zamienić go na dający się edytować tekst.

Transkrypcja nagrań programie Word

Word wykorzysta nasze konto OneDrive do bezpiecznego przechowywania plików oraz Azure Speech Services do zamiany mowy na tekst. Po rozpoznaniu zawartości zapisana transkrypcja pojawi się w bocznym panelu, skąd możemy po prostu przenieść interesujące nas fragmenty do właściwego dokumentu. Co ciekawe, transkrybowane wersy są automatycznie oddzielane dzięki rozpoznawaniu różnych głosów mówiących.

Transkrypcja audio będzie dostępna na początku 2020 roku w przeglądarkowej wersji Word, a pełną integrację z desktopowymi i mobilnymi aplikacjami Word zapowiedziano na wiosnę. Dalsze szczegóły będą podawane wraz ze zbliżaniem się do premiery.

Odręczne wprowadzanie danych do programu Excel za pomocą pióra

Excel jest ekstremalnie potężnym narzędziem do kompleksowych analiz danych, ale nie znaczy to, że musimy koniecznie ślęczeć nad biurkiem i stukać w klawiaturę, by cokolwiek w nim zrobić. Będąc poza biurem i domem, często musimy zapisywać dane na kartkach, by móc później wprowadzić je do Excela w bardziej komfortowych warunkach. Nowa funkcjonalność pozwoli nam zachować produktywność nawet wtedy, gdy do dyspozycji mamy tylko ekran dotykowy i pióro.

Wprowadzanie danych do Excela za pomocą pióra

Microsoft zwiększa możliwości pióra, dzięki czemu pracownicy pierwszej linii, zajęci profesjonaliści, studenci i naukowcy mogą z łatwością pisać, edytować i usuwać wartości komórek Excela na swoich tabletach za pomocą pióra. Nawet jeśli nie możemy w danej chwili znaleźć biurka, Excel nadal pozostanie dla nas użyteczny. Wprowadzanie danych do Excela za pomocą pióra będzie dostępna zarówno w przeglądarkowej, jak i desktopowej wersji aplikacji wiosna 2020 roku dla subskrybentów Office 365.

Oprócz tych dwóch kluczowych nowości Microsoft zapowiedział również tworzenie i odpowiadanie na komentarze za pomocą pióra i głosu, lepszą integrację Office z urządzeniami Surface (w tym nadchodzącymi słuchawkami Surface Earbuds) oraz ogólną dostępność funkcji Ink Replay w PowerPoint.