Menu kategorii
  • Fluent w Office 365 dopiero raczkuje. Jak to widzą jego designerzy?

    Fluent w Office 365 dopiero raczkuje. Jak to widzą jego designerzy?

     Krzysztof Sulikowski
    Krzysztof Sulikowski
    21:35
    25.09.2018
    1399 wyświetleń

    Microsoft zaczął wprowadzać styl Fluent do aplikacji Office w zeszłym roku, zaczynając od dodania akrylu do paneli bocznych aplikacji. Więcej zmian pojawiło się w tym roku, m.in. w obszarach wstążki i wyszukiwania. Fluent wywarł wpływ także na kolorystykę, typografię i ikonografię, a do aplikacji Office wprowadzono elementy głębi. Wydaje się, że to dopiero początek, a projektanci mają dużo odważniejsze wizje, które pokazują na nowym wideo.

    Z pakietu Office korzysta ponad miliard ludzi w różnych branżach, dyscyplinach, lokalizacjach i pokoleniach. Zadanie zespołu Microsoft Design jest więc odpowiedzialne - od tego, jak zaprojektuje interfejsy, będą zależały doświadczenia wszystkich tych użytkowników. A projektuje je w myśl Fluent Design System, swoistego języka designu, który jest kolejnym krokiem w ewolucji stylu produktów Microsoftu. Dziś już cały pakiet Office jest spójny pod względem kolorów, siatki, nagłówków, ikonografii i głębi. Niezależnie, którą aplikację Office 365 uruchomimy, doświadczenie będzie zawsze znajome. Warto jeszcze wspomnieć o palecie kolorów, która stała się lżejsza i bardziej żywa, a ponadto nastawiona również na pracę w trybie ciemnym. To wszystko dotyczy jednak istniejących aplikacji Office 365. Fluent wkroczy niebawem na kolejne pola, wliczając w to zapowiedziane wczoraj doświadczenie Microsoft Search.

    Jeśli Fluent Design usuwa to, co nie jest konieczne, dzięki prostszym interfejsom wizualnym, Microsoft Search dostarczy tego, co jest niezbędne, dzięki zaawansowanej inteligencji - oznajmia Jon Friedman, szef designu Microsoft Office. Wyszukiwarka, która ogarnie - dosłownie - całą naszą pracę i nasze powiązania, wydaje się potrzebna choćby dlatego, że ludzie rzadko tworzą w próżni i zazwyczaj potrzebują odwoływać się do plików lub rozmów poza jednym obszarem roboczym. Często prowadzi to do rozproszenia i utraty uwagi, ponieważ wymaga przełączania między kartami i narzędziami. Microsoft Search łączy AI z Microsoft Graph, aby dostarczać wyniki bezpośrednio tam, gdzie akurat pracujemy. Wyszukiwanie jest widoczne w sposób wizualny w każdej aplikacji Office, co zapewnia spójne doświadczenia.

    Friedman mówi też o nowej funkcji Ideas, którą Microsoft zapowiedział wczoraj na Ignite. Nie każdy, kto korzysta z Microsoft Word, Microsoft Excel lub Microsoft PowerPoint, będzie zawodowym projektantem, pisarzem lub analitykiem - twierdzi projektant. Mimo to nie powinno to stanowić przeszkody dla tworzenia profesjonalnej jakości pracy. Nasze nowe doświadczenie towarzyszące, Ideas dla Office, dokuje się w waszej pracy i oferuje dostępną za jednym kliknięciem pomoc z gramatyką, projektami, danymi, bogatym obrazowaniem i nie tylko. Ideas pomaga wam pracować szybciej i wyglądać przy tym jak profesjonaliści. Ideas to funkcja, wykorzystująca potężną inteligencję, aby pomóc projektować slajdy, sprawdzać gramatykę czy dostarczać danych.

    Na pracę projektantów Microsoftu można patrzeć co najmniej dwojako. Z jednej strony chodzi o UX i UI, czyli o doświadczenia użytkownika i stojący za nimi interfejs. Przejawia się to w coraz bardziej intuicyjnym układzie elementów aplikacji Office, szybszym działaniu, dostępności ważnych funkcji, integracji między aplikacjami i innych wspomagaczach. Druga strona to czysta estetyka. Fluent to dobrze zdefiniowany zbiór zasad, dotyczący wyglądu i zachowania interfejsów. Wystarczy obejrzeć wideo powyżej, żeby złapać, o co chodzi... A może o co dopiero ma chodzić?

    Mimo tych wszystkich osiągnięć nadal uważamy, że Fluent dopiero raczkuje i to nie tylko w Office 365, ale i w Windows 10, nie wspominając już o aplikacjach UWP. Jeśli spojrzymy na pierwsze prezentacje jego możliwości, a nawet na to konkretne wideo, dotyczące Office 365, od razu w oczy rzuca się rozbieżność między narracją (bogate, trójwymiarowe wizualizacje) a rzeczywistym, namacalnym wyglądem aplikacji, który mimo akrylu tu i tam nadal jest dość płaski. Pytanie, czy designerzy z Microsoft ową wielowymiarowość traktują jako cel, do którego dążą, czy jedynie jako inspirację do tego, co widzimy w praktyce. Jak sądzicie, czy styl interfejsu powinien dalej rozwijać się w tym kierunku?


    Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się z innymi!

    Źródło: https://medium.com/microsoft-design/designing-for-power-simplicity-9cddec615567

    Polecamy również w kategorii Office 365