Epic Games, Spotify i inne firmy sprzeciwiają się zasadom w sklepie Apple'a

Epic Games, Spotify i inne firmy sprzeciwiają się zasadom w sklepie Apple'a

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 9/24/2020, 7:14 PM

Liczba odsłon: 2438

Spory wydawców z Apple to już nie zwykłe przepychanki. Po tym, jak Epic Games świadomie złamał zasady App Store na iOS, Fortnite został zbanowany, a następnie firma złożyła pozew, zaczęli się z nim sprzymierzać kolejni deweloperzy. Jako że niezadowolonych z monopolistycznych praktyk Apple przybywa, firmy te zawiązały koalicję, dzięki czemu ich głos zostanie lepiej usłyszany i w konsekwencji regulacje nałożone na Apple mogą być dla nich — i tysięcy innych deweloperów — bardziej korzystne.

Epic Games sprzymierzył się z firmami, takimi jak Spotify, Deezer, Basecamp, ProtonMail, a nawet organizacjami, wliczając w to European Publishers Council. Utworzyli oni Coalition for App Fairness (CAF). Koalicja ta służyć ma za platformę dla deweloperów, na której ich skargi zostaną usłyszane. Jak powiedział Horacio Gutierrez, Head of Global Affairs i Chief Legal Officer w Spotify:

Podczas gdy organy kontroli, regulacji i legislacji z całego świata prowadzą dochodzenia dotyczące Apple i jego antykonkurencyjnego zachowania, Coalition for App Fairness będzie głosem deweloperów aplikacji i gier w ich staraniach ochrony wolności wyboru konsumentów i tworzenia równych szans dla wszystkich.

W swoim manifeście koalicja zaznacza, że kluczowe jest, by aplikacje mogły konkurować na równych zasadach. Oznacza to, że twórcy muszą być w stanie prowadzić biznes bezpośrednio z ich klientami — jak twierdzi CEO Epic Games, Tim Sweeney. Grupa przypomina też, że deweloperzy od dawna uskarżają się na Apple, jak dotąd bez powodzenia. Przykładowo w 2018 roku grupa małych deweloperów połączyła siły z intencją naciskania na zmiany w zasadach App Store, jednak od tamtego czasu zupełnie ucichła.

Przeciwko Apple toczą się obecnie dochodzenia Komisji Europejskiej, która bada, czy firma rzeczywiście realizuje zarzucane jej praktyki antykonkurencyjne. W zeszłym roku działaniom giganta z Cupertino przyjrzał się organ kontroli z Izby Reprezentantów, na skutek czego firma musiała wycofać się z praktyk antykonkurencyjnych na iOS.

Apple nadal nie chce odpuścić i uważa obowiązującą marżę 30% za wszystkie zakupy w aplikacjach na iOS za słuszną. Z drugiej strony firma pozwoliła deweloperom składać odwołania od swoich decyzji i zaczęła zachęcać ich do proponowania zmian. Niedawno — po raz pierwszy w historii — Apple umożliwił też wybór domyślnych aplikacji poczty i przeglądarki na iOS. Co się zaś tyczy koalicji niezadowolonych wydawców, możliwe, że będą do niej dołączać kolejni. Mamy cichą nadzieję, że wśród nich znajdzie się też Microsoft, któremu Apple blokuje możliwość normalnego działania usługi streamingu gier xCloud.

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia