Jeśli jesteśmy rodzicem i chcemy, by nasze dziecko nie miało dostępu do treści dla dorosłych, określonych gier lub aby nie korzystało z komputera powyżej określonego limitu czasowego, Windows 8 pozwoli ustawić wszelkie filtry i blokady, by nasze pociechy były bezpieczne w sieci. Poniżej prezentujemy, jak w prosty sposób skonfigurować konto dziecka i ustalić jego parametry.
Tworzenie konta dziecka
Z poziomu ekranu Start zaczynamy wpisywać "bezpieczeństwo", a system sam wyszuka dla nas ustawienie Bezpieczeństwo rodzinne, które klikamy lewym przyciskiem myszy.
Aby skorzystać z funkcji należy utworzyć konto dziecka. Możemy utworzyć nowe konto lub przydzielić profil dziecka do istniejącego już konta użytkownika. Aby zarządzać profilami użytkowników, klikamy odsyłacz Konta.
Zostaniemy przeniesieni do Ustawień komputera w trybie Modern UI. Następnie klikamy odsyłacz Dodaj konto.
W następnym okienku wybieramy Dodaj konto dziecka. Następnie możemy zdecydować, czy utworzyć konto lokalne, czy też w oparciu o Konto Microsoft. Jeżeli wybierzemy opcję Dodaj konto dziecka bez adresu e-mail, nie będzie ono miało możliwości pobierania aplikacji ze Sklepu Windows. Po wybraniu typu zostaniemy przeniesieni do ekranu zakładania konta. Wpisujemy nazwę użytkownika, hasło i podpowiedź do hasła (tu stawiamy na bezpieczeństwo - hasło powinno być trudne do złamania, a podpowiedź zrozumiała tylko dla właściciela konta). Zatwierdzamy przyciskiem Dalej.
W ten oto sposób utworzyliśmy nowe konto dziecka.
Definiowanie istniejącego konta jako konta dziecka
By zdefiniować istniejące już konto, z poziomu strony Konta wybieramy zakładkę Inne konta, klikamy na wybrane konto, a następnie na przycisk Edytuj. Z wyświetlonej listy Typ konta wybieramy pozycję Dziecko.
Zarządzanie kontem dziecka
Przełączamy się z powrotem do trybu klasycznego (skrót klawiaturowy Logo Wndows + D). W oknie Bezpieczeństwo rodzinne będzie już widniało utworzone przez nas konto dziecka. Klikamy w nie lewym przyciskiem myszy i przenosimy się do panelu konfiguracji.
Z tego miejsca zarządzamy kontem dziecka. Możemy włączyć lub wyłączyć funkcję Bezpieczeństwo rodzinne, a także wyłączyć Raportowanie aktywności (domyślnie włączone). Dzięki temu ostatniemu możemy otrzymywać kompleksowe dane na przykład o tym, jakie strony www odwiedzały nasze pociechy, a także jakie aplikacje uruchamiały - warto więc mieć tą opcję aktywną. Informacje o użyciu komputera możemy przeglądać, klikając w odnośnik Wyświetl raporty aktywności z prawej strony okna.
Filtrowanie sieci Web - kliknij, by określić, czy dziecko może korzystać ze wszystkich witryn w sieci, czy tylko z dozwolonych. Zaznaczenie tej drugiej opcji uaktywnia menu Poziom filtrowania sieci web. Tutaj możemy ustalić, jakiego typu treści i pliki będą blokowane.
Limity czasu - pozwalają ustawić dozwolony, dzienny czas użytkowania komputera oraz blokadę czasową - przedział godzinowy, w którym korzystanie z komputera będzie dla danego użytkownika będzie zablokowane.
Ograniczenia gier i Sklepu Windows - ustalamy w tym miejscu, czy dziecko może pobierać wszystkie gry i aplikacje, czy tylko wybrane. Możliwość filtrowania odbywa się poprzez klasyfikację wiekową, zablokowanie lub zezwolenia instalacji określonych gier.
Ograniczenia aplikacji klasycznych - odpowiada za to, które aplikacje dla klasycznego trybu Windows 8 zostaną dozwolone lub zablokowane.
Systemy klasyfikacji - jest to panel boczny, który oferuje kilkanaście oficjalnych systemów klasyfikacji treści - m.in. znane PEGI. Możemy zaufać któremuś z systemów, by dopasował treści do danego konta.