Canalys podzielił się raportem o sprzedaży w segmencie PC w zachodniej Europie. Drugi kwartał tego roku jest kolejnym, w którym odnotowano jej spadek — tym razem do poziomu najniższego od lat. Raport mówi o kondycji poszczególnych platform (desktopy, notebooki i tablety) oraz o najbardziej prawdopodobnych przyczynach takiego stanu rzeczy.
W drugim kwartale 2022 roku odnotowano spadek sprzedaży PC (z wykluczeniem tabletów) w Europie Zachodniej o 18% rok do roku. Według danych Canalys sprzedało się 12,3 mln urządzeń. Najbardziej oberwało się laptopom, których sprzedaż zaliczyła roczny spadek o 26% (9,5 mln egzemplarzy). Jednocześnie segment desktopów zaliczył roczny wzrost o 22% (2,7 mln egzemplarzy), co raport tłumaczy rosnącym zapotrzebowaniem komercyjnym na tę kategorię. Z kolei zorientowany na konsumenta rynek tabletów wypadł słabo, kurcząc się o 24% rok do roku, kończąc z 5,9 mln sprzedanych urządzeń.
Powodów tego stanu rzeczy autorzy raportu dopatrują się w dalszych problemach w łańcuchu dostaw, jako ze kluczowe regiony i miasta w Chinach, gdzie produkuje się najwięcej hardware'u, pozostawały w tym okresie w lockdownie. Produkcja odbiła się dopiero pod koniec maja, jednak nie było to w stanie zrekompensować problemów z wcześniejszego okresu. Ponadto, gdy producenci otrzymali już opóźnione dostawy, dały o sobie znać inne zawirowania w skali makroekonomicznej. Mowa tu o rosnącej inflacji, wskutek której wielu konsumentów musiało zmniejszyć wydatki.
Jak widać na wykresach i w tabeli, najbardziej z zakupami wstrzymywali się konsumenci, choć w porównaniu z Q2 2021 mniejsze zakupy robili też klienci edukacyjni. Jedyny wzrost, jak już wspomnieliśmy wcześniej, odnotował segment komercyjny przy zakupach desktopowych PC. Być może powodem tego jest powrót do biur po zakończeniu lockdownu spowodowanego pandemią koronawirusa. To właśnie na początku tego okresu sprzedaż PC poszła mocno w górę, choć wtedy rekordowe zapotrzebowanie obejmowało głównie laptopy do pracy zdalnej.