Na wczorajszej konferencji Microsoftu na MWC padła zapowiedź Azure Kinect, czyli nowej generacji sensora, który debiutował w towarzystwie Xboksa w 2010 roku. Nie jest to jednak bynajmniej propozycja dla konsumentów. Twórcy gier już dawno stracili zainteresowanie oryginalnym Kinectem, podobnie zresztą jak sam Microsoft. Oparta na nim i dalej rozwinięta technologia znajduje za to zastosowanie w HoloLens 2 i IoT.
Właśnie z myślą o Internecie Rzeczy powstał Azure Kinect DK. Jak wskazuje nazwa, jest to zestaw deweloperski i urządzenie peryferyjne z zaawansowanymi sensorami AI dla scenariuszy spod szyldu computer vision i rozpoznawania mowy. Łączy on - jak twierdzi Microsoft - najlepszy w swojej klasie czujnik głębi i przestrzenny układ mikrofonów z kamerą wideo i czujnikiem orientacyjnym. Wszystko to mieści się w niewielkim urządzeniu działającym w wielu trybach, opcjach i z wieloma SDK-ami, w tym np. z otwartoźródłowym Sensor SDK.
1. 1-MP czujnik głębi z szeroką i wąską opcją FOV, 2. 7-mikrofonowy łuk dalekiego zasięgu do przechwytywania mowy i dźwięku, 3. 12-MP kamera RGB do dodatkowego strumieniowania kolorów w połączeniu ze strumieniowaniem głębi, 4. Akcelerometr i żyroskop, umożliwiające orientację i śledzenie przestrzenne, 5. Zewnętrzne złącza synchronizujące, pozwalające łączyć strumieniowanie z wielu Kinectów jednocześnie.
Na początku roku pisaliśmy o badaniach Microsoftu nad kształtowaniem dźwięku w pomieszczeniach i wykorzystaniem cylindrycznych i sferycznych układów mikrofonów. Teraz widzimy, że efekty tych badań zastosowano właśnie w Azure Kinect. Co więcej, same urządzenia można łączyć w układy i synchronizować pozyskiwane przez nie sygnały. Ma to już nawet praktyczne zastosowanie w realnych scenariuszach:
Umożliwia to scenariusze, które nie tylko odczuwają, ale też rozumieją świat - ludzi, miejsca i rzeczy wokoło siebie. Dobrym przykładem takiego rozwiązania w przestrzeni opieki zdrowotnej jest Ocuvera, która używa tej technologii, by zapobiegać upadkom pacjentów w szpitalach. Każdego roku w samym USA upadku doznaje ponad milion pacjentów, a 11 tys. tych upadków jest śmiertelnych. Dzięki Azure Kinect środowiskowe prekursory upadku mogą być ustalone, a pielęgniarka poinformowana, by zająć się pacjentem zanim dojdzie do upadku.
– Microsoft
To oczywiście tylko jeden scenariusz użycia Azure Kinect. Kilka innych pokazał Microsoft na opublikowanym wczoraj wideo:
W rzeczywistości to, jak zostanie wykorzystany Azure Kinect, zależy od samych deweloperów. Jak wspomnieliśmy wcześniej, mają (lub wkrótce będą mieli) do dyspozycji pakiet SDK-ów i API działających pod Windowsem i Linuksem oraz w Azure. Przykładami są tu: Sensor SDK zapewniający dostęp do czujnika głębi, kamery RGB, akcelerometru, żyroskopu i danych kalibracji oraz kontroli nad synchronizacjom; Body Tracking SDK ukazujący segmentację, keypointy 2D, obserwowane i ustalone stawy 3D oraz punkty orientacyjne; Vision APIs dające dostęp do zaawansowanych algorytmów przetwarzania obrazu, OCR i kategoryzacji obrazów oraz Speech Service SDK oferujący dostęp do funkcji zamiany mowy na tekst, tłumaczenia mowy i rozpoznawania intencji.
W kontekście powyższego warto przypomnieć wczorajsze przemówienie Satyi Nadelli, który mówił o odejściu od biernej konsumpcji technologii na rzecz jej aktywnego tworzenia - dlatego Microsoft dostarcza technologię klientom, którzy mogą w oparciu o nią budować własne rozwiązania, nie po to, by być zależnymi od Microsoft, lecz aby być niezależnymi z Microsoft. Technologia ta ma dać ludziom supermoce i umożliwić każdemu uczestnictwo w ekonomii. Nawiązał do tego również Alex Kipman, który mówił wczoraj o otwartej platformie - tu w kontekście HoloLens 2, który stał się bardziej otwarty na deweloperów, jednak jest tu pewna różnica. HoloLens to przede wszystkim urządzenie użytkowe, które nadaje się do pracy od razu po uruchomieniu. Azure Kinect DK jest natomiast w całości pomyślany jako składnik do implementacji we własnych rozwiązaniach. Microsoft mówi o tym wprost: Urządzenie to jest przeznaczone dla deweloperów i firm komercyjnych, nie dla konsumentów. (...) Nie jest ono zamiennikiem Xbox Kinect.
Azure Kinect DK jest od wczoraj w przedsprzedaży, niestety nie w Polsce. Cena wynosi 399,00 dolarów (359, 10 ze zniżką dla zakwalifikowanych studentów, rodziców, nauczycieli i wojska). Zainteresowanym Czytelnikom polecamy jeszcze 10-stronicową dokumentację.