Asystent ułatwień dostępu w Word - jak to działa?

Asystent ułatwień dostępu w Word - jak to działa?

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 1/19/2024, 5:20 PM

Liczba odsłon: 281

W zeszłym roku Microsoft zapowiedział Asystenta ułatwień dostępu (Accessibility Assistant), usługę pomagającą poprawić dostępność dokumentów Worda dla wszystkich czytelników. Jest to rozwinięcie funkcji "Sprawdzanie ułatwień dostępu" (Accessibility Checker), które pozwala zapobiec problemom jeszcze przed ich powstaniem, dostarczając w czasie rzeczywistym odpowiednie rekomendacje.

Asystent ułatwień dostępu poprzez oznaczanie problemów, które mogą uczynić dokument gorzej dostępnym, pomaga upewnić się, że czytelnicy mogą zrozumieć i używać treści zgodnie z zamysłem. Jeśli w dokumencie znajdzie się coś, co asystent rozpozna jako problem z dostępnością, obok tego elementu pojawi się ikona w kształcie osoby. Asystent sprawdza i oznacza 5 głównych kategorii problemów: kolor i kontrast, media i ilustracje, tabele, struktura dokumentu i dostęp do dokumentu.

Asystent ułatwień dostępu w Word

Jak to działa? Gdy pojawi się problem – na przykład dobór kolorów tła i fontu o zbyt niskim kontraście, co sprawia, że jest on nieczytelny – Asystent ułatwień dostępu wyświetli po lewej stronie tego elementu ikonę osoby, a także rekomendacje. W tym przypadku podrzuca odcienie o wyższym kontraście do wyboru. Inne możliwe problemy z dokumentem to np. brak tekstu alternatywnego, brak nagłówka tabeli lub dokumentu, ograniczony dostęp do dokumentu itp. Możesz też przeskanować cały dokument ręcznie, klikając Recenzja > Sprawdź ułatwienia dostępu.

Ulepszenia Asystenta ułatwień dostępu są już dostępne dla Microsoft 365 Insiderów w Beta Channel (Version 2402, Build 17315.20000).

Źródło: https://insider.microsoft365.com/en-us/blog/create-inclusive-content-with-the-accessibility-assistant-in-word