Zdefiniować nową generację. Najważniejsze pojęcia związane z Xbox Series X

Zdefiniować nową generację. Najważniejsze pojęcia związane z Xbox Series X

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 8/7/2020, 10:00 AM

Liczba odsłon: 13189

W tym roku rozpocznie się nowa era gamingu wraz z nadejściem konsol nowej generacji na czele z Xbox Series X. Przez ostatnie miesiące Microsoft dawkował ogólne i bardziej szczegółowe informacje na temat nadchodzącej konsoli. Wiele z nich znajdziecie w naszych artykułach, np. o szczegółach specyfikacji Xbox Series X. Często pojawiają się w nich pojęcia mało znane lub powstałe na użytek tej właśnie konsoli, jak np. Xbox Velocity Architecture czy Sampler Feedback Streaming. Często charakteryzują one unikalne możliwości, funkcje, systemy i konfiguracje wewnątrz Xbox Series X. Aby lepiej poznać zarówno samą konsolę nowej generacji, jak też nowe trendy w gamingu, warto przybliżyć sobie związaną z nimi terminologię. W tym artykule (który można potraktować jako słownik pojęć) znajdziecie objaśnienie najważniejszych terminów używanych w odniesieniu do Xbox Series X.

Auto Low Latency Mode (ALLM)

W ramach obietnicy lepszej responsywności na nowych konsolach Xbox Series X oferuje automatyczny tryb niskiej latencji dla współpracujących ekranów. ALLM automatycznie włącza tryb niskiej latencji ekranu, gdy zaczynamy grać. Funkcjonalność istnieje już na Xbox One.

Wsteczna zgodność

Kompatybilność wsteczna (Backward Compatibility) oznacza, że na Xbox Series X możemy spodziewać się dostępu do tysięcy ulubionych gier z czterech generacji Xbox, akcesoriów gamingowych Xbox One i dotychczas działających usług, takich jak Xbox Game Pass. Gry ze wsteczną zgodnością będą czerpać korzyści z większej mocy i możliwości nowej konsoli, co zapewni im nawet dwukrotnie wyższy współczynnik FPS, szybsze czasy ładowania i poprawioną jakość grafiki.

DirectML

Xbox Series X wspiera uczenie maszynowe (Machine Learning) w grach przy pomocy DirectML, składnika DirectX. DirectML wykorzystuje bezprecedensową wydajność sprzętu z 24 teraflopami 16-bitowej wydajności zmiennoprzecinkowej i ponad 97 TOPS (bilionami operacji na sekundę) 4-bitowej wydajności całkowitej w Xbox Series X. Machine Learning może poprawić wiele obszarów, takich jak inteligencja NPC-ów, bardziej realistyczne animacje i jakość obrazu.

DirectStorage

DirectStorage to nowy system I/O zaprojektowany specjalnie z myślą o grach. Wyzwala on pełną wydajność SSD i dekompresji sprzętowej. Jest to jeden ze składników Xbox Velocity Architecture. Nowoczesne gry wykonują strumieniowanie assetów w tle, aby nieustannie ładować następne elementy świata podczas grania. DirectStorage może zredukować obciążenie procesora tymi operacjami wejścia/wyjścia na wielu rdzeniach, tak aby zajmowały tylko mały ułamek pojedynczego rdzenia. Uwalnia to moc procesora dla innych obszarów, np. lepszej fizyki lub większej liczby NPC-ów w scenie. DirectStorage to nowość w rodzinie DirectX debiutująca w Xbox Series X. Microsoft chce ją wprowadzić również do Windows.

Dynamic Latency Input (DLI)

Kolejna innowacja, która odpowiada za zmniejszenie latencji w Xbox Series X. Dzięki DLI deweloperzy mogą poprawnie synchronizować sygnały wejścia od gracza z symulacją gry i renderować pętle, aby jeszcze dalej redukować opóźnienia podczas grania.

GPU Work Creation

Xbox Series X dodaje wsparcie dla sprzętu, firmware'u i kompilatora shadera dla pracy twórczej GPU. Daje to układowi graficznemu potężne możliwości przetwarzania nowych obciążeń bez pomocy CPU. Deweloperzy mogą dzięki temu z większą swobodą i odwagą dostarczać swoje wizje graficzne.

Hardware Accelerated DirectX Raytracing (DXR)

Raytracing z przyspieszeniem sprzętowym poprawia oświetlenie, cienie i odbicia, a także zapewnia bardziej realistyczną akustykę dźwięku przestrzennego. Deweloperzy mogą dzięki temu projektować bardziej realistyczne pod względem fizyki światy. Xbox Series X używa specjalnie zaprojektowanego GPU wykorzystującego ostatnie innowacje od AMD oraz zbudowane we współpracy z tym samym zespołem, który opracował DirectX Raytracing. Deweloperzy będą mogli dostarczać te same immersyjne doświadczenia audio i wideo przy użyciu tych samych technik na PC i być może innych urządzeniach.

Dekompresja sprzętowa

Dekompresja sprzętowa (Hardware Decompression) to dedykowany składnik sprzętowy wprowadzony w Xbox Series X, aby umożliwić grom pochłanianie tak niewielu zasobów SSD, jak to możliwe, oraz eliminujący obciążenie CPU typowo związane z dekompresją. Redukuje też obciążenia software'owe dekompresji, działając na pełnej wydajności SSD z trzech rdzeni CPU do zera — zwalniając przez to znaczne pokłady mocy CPU dla gry do wykorzystania w obszarach, takich jak lepszy gameplay i wyższy wskaźnik FPS. Dekompresja sprzętowa jest jednym ze składników Xbox Velocity Architecture.

Intelligent Delivery

Inteligentne dostarczanie to technologia redukująca rozmiary instalacji gier. Dzięki niej instalowane są tylko te fragmenty gry, których potrzebujemy. Zmniejsza to objętość danych, która musi być zainstalowana lub pobrana na SSD.

Latencja

Latencja odnosi się do responsywności konsoli i kontrolera, w tym do czasu potrzebnego na zarejestrowanie przez konsolę sygnału wejścia od użytkownika i wyświetlania na ekranie. Redukcja latencji (opóźnień) zapewnia bardziej immersyjne i "połączone" wrażenia użytkowania. Xbox Series X to najbardziej responsywna konsola Microsoftu. Minimalizuje latencję na każdym etapie interakcji, dlatego efekty naszych działań błyskawicznie zobaczymy na ekranie.

Mesh Shading

Mesh shading (shading siatki wierzchołków w obiektach 3D) to technologia pozwalająca deweloperom drastycznie poprawić wydajność i jakość obrazu podczas renderowania dużej liczby złożonych obiektów w scenie. Przykładowo shadery siatki pozwolą graczowi oglądać pasy asteroid i pola pełne kwiatów z wysokim poziomem szczegółowości tych obiektów i bez spadku wydajności.

Natywna rozdzielczość

Natywna rozdzielczość (Native Resolution) to rozszerzenie wstecznej zgodności w Xbox Series X dla wybranych gier z Xbox One. Pozwala renderować je w natywnym 4K, nawet jeśli oryginalnie nie zostały zaprojektowane dla takiej rozdzielczości.

Zoptymalizowane dla Xbox Series X

Gry zbudowane z udziałem narzędzi deweloperskich Xbox Series X i zaprojektowane, by czerpać korzyści z unikalnych możliwości nowej konsoli, otrzymują oznaczenie "Zoptymalizowane dla Xbox Series X" ("Optimized for Xbox Series X"). Jest one przyznawane zarówno nowym tytułom, jak też wydanym wcześniej, które zostały przebudowane (zoptymalizowane), by korzystać z możliwości, jakie daje Xbox Series X. Gry te cechują się niezrównanymi czasami ładowania, grafiką, responsywnością i klatkażem dochodzącym do 120 fps.

Parallel Cooling Architecture

Parallel Cooling Architecture to nazwa innowacyjnego systemu chłodzenia Xbox Series X. Budowa konsoli oferującej cztery razy więcej mocy obliczeniowej niż Xbox One X z zapewnieniem jej najcichszej i najwydajniejszej pracy doprowadziło do unikalnego, pionowego designu.

Project Acoustics

Dojrzewający przez ponad dekadę projekt autorstwa Microsoft Research. Project Acoustics trafnie modeluje fizykę propagacji dźwięku w rozwiązaniach mieszanej rzeczywistości i grach, wykorzystywaną w wielu dzisiejszych doświadczeniach klasy AAA. Potrafi symulować efekty fal, takie jak dyfrakcja, w scenach o złożonej geometrii bez mocnego obciążania CPU. Daje to bardziej immersyjne i realistyczne doświadczenie odsłuchu. Wspierany jako wtyczka w silnikach Unity i Unreal, zapewnia projektantom dźwięku narzędzie pozwalające urzeczywistnić ich oryginalne wizje. Deweloperzy będą mogli z łatwością wykorzystać Project Acoustics w Xbox Series X poprzez dodanie specjalnego nowego bloku sprzętowego audio.

Quick Resume

Nowa funkcja błyskawicznego wznawiania napędzana jest przez możliwości techniczne i innowacyjną Xbox Velocity Architecture w Xbox Series X. Quick Resume pozwala graczom płynnie przełączać się między wieloma grami i wznawiać gameplay natychmiastowo z miejsca, w którym ostatnio skończyli.

RDNA 2

Specjalnie zaprojektowany procesor w Xbox Series X wykorzystuje RDNA 2, najnowszej generacji architekturę graficzną od partnera Microsoftu — AMD. RDNA 2 oferuje znaczące postępy w działaniu i wydajności, a także funkcjonalności graficzne następnej generacji, takie jak raytracing z akceleracją sprzętową i Variable Rate Shading.

Sampler Feedback Streaming (SFS)

SFS to składnik Xbox Velocity Architecture i funkcjonalność sprzętowa w Xbox Series X, która pozwala grom ładować się pamięci — z dostosowaną granularnością — jedynie te porcje tekstur, których GPU potrzebuje dla danej sceny i kiedy ich potrzebuje. Umożliwia to lepsze wykorzystanie pamięci dla tekstur, co nabiera znaczenia, biorąc pod uwagę, że każda tekstura 4K konsumuje 8 MB pamięci. Ponieważ unika marnotrawstwa ładowania do pamięci fragmentów tekstur, które nie są potrzebne, SFS jest efektywnym mnożnikiem 2x lub 3x (lub wyższym) zarówno pamięci fizycznej, jak też wydajności SSD.

Konwersja z SDR do HDR

W Xbox Series X istniejące gry Xbox, również wydane w programie ID@Xbox, które nie mają natywnego wsparcia dla HDR, zostaną potraktowane w sposób prawdziwie next-genowy. SDR to HDR Conversion oznacza, że Xbox Series X wykorzystuje innowacyjną technikę rekonstrukcji HDR, aby zwiększyć rozpiętość tonalną gier SDR. Nie wymaga to żadnej pracy ze strony deweloperów i nie ma wpływu na dostępne zasoby CPU, GPU i pamięci.

Smart Delivery

Inteligentne pobieranie (Smart Delivery) to nowa technologia wprowadzona w Xbox Series X, która zapewnia, że zawsze gramy w najlepszą wersję gry na naszej konsoli w różnych generacjach. Wszystkie tytuły Xbox Game Studios, które zostały zoptymalizowane dla Xbox Series X (w tym Halo Infinite), będą wspierać Smart Delivery, co sprawi, że na każdej konsoli będą to najlepsze ich wersje. Przykładowo, jeśli zakupimy wspierany tytuł w wersji na Xbox One, po zidentyfikowaniu konsoli dostarczona będzie najlepsza jego wersja na Xbox One. Jeśli przeskoczymy o generację wyżej, do Xbox Series X, zostanie nam automatycznie dostarczona wersja zoptymalizowana na tę konsolę — bez dodatkowych opłat, gdy tylko będzie dostępna. Inteligentne dostarczanie jest dostępne dla wszystkich deweloperów Xbox.

Dźwięk przestrzenny

Dźwięk przestrzenny (Spatial Audio) na Xbox Series X zapewnia głęboko immersyjne doświadczenie audio, które pozwala graczom z większą dokładnością namierzać obiekty w przestrzeni 3D. Mając pełne wsparcie dla Dolby Atmos, DTS:X i Windows Sonic oraz dzięki specjalnym podzespołom audio Xbox Series X odciąża CPU, który nie musi dzięki temu przetwarzać dźwięku. Znacząco poprawia to dostępność, jakość i wydajność tych dających wrażenie zanurzenia doświadczeń.

TFLOPS (Teraflopy)

TFLOPS to skrót od Trillion Floating-point Operations Per Second (bilion operacji zmiennoprzecinkowych na sekundę) jest miarą surowej, matematycznej wydajności GPU. Xbox Series X dostarcza 12 TFLOPS 32-bitowej wydajności zmiennoprzecinkowej, co jest dwukrotnie wyższym wynikiem od Xbox One X. Usprawnienia wydajności architektonicznej zapewnione przez AMD RDNA 2 wraz z następną generacją funkcji, takich jak Variable Rate Shading (VRS) i Raytracing z przyspieszeniem sprzętowym, sprawiają, że Xbox Series X dostarcza ponad dwukrotnie bardziej wydajną grafikę w grach, niż robi to Xbox One X.

Variable Rate Shading (VRS)

Variable Rate Shading zwiększa efektywność GPU, koncentrując pracę shadera na tym, co jest najbardziej potrzebne, i redukując ją tam, gdzie nie jest zauważalna. Z minimalnym wysiłkiem dewelopera VRS znacząco poprawia wydajność GPU, co w efekcie daje większą stabilność, wyższe rozdzielczości i fps-y bez utraty postrzeganej jakości wizualnej.

Variable Refresh Rate (VRR)

Variable Refresh Rate to nowy dodatek do HDMI 2.1, który umożliwia wspieranym ekranom odświeżanie się tak szybko, jak szybko konsola jest w stanie renderować obrazy. Tym samym eliminowane jest rozrywanie obrazu, zwiększa się płynność i zmniejsza latencja. Microsoft współpracował z wiodącymi producentami TV, by upewnić się, że ekosystem wyświetlaczy jest gotowy na funkcje wprowadzone przez Xbox Series X.

Xbox Series X Storage Expansion Card

Zbudowana w partnerstwie z Seagate, to specjalne rozwiązanie magazynowania o pojemności 1 TB rozszerza pamięć Xbox Series X z zachowaniem pełnej szybkości i wydajności Xbox Velocity Architecture. Gry Xbox poprzednich generacji mogą nadal być uruchamiane bezpośrednio z dysków zewnętrznych USB 3.2. Aby czerpać wszystkie korzyści z Xbox Velocity Architecture i zachować optymalną wydajność, gry zoptymalizowane dla Xbox Series X powinny być uruchamiane z wewnętrznego SSD lub Xbox Series X Storage Expansion Card.

Xbox Velocity Architecture

Xbox Velocity Architecture to nowa architektura zaprojektowana dla Xbox Series X, która wyzwala możliwości nigdy wcześniej niespotykane na konsolach. Łączy cztery elementy: specjalny NVMe SSD, dedykowany sprzętowy blok dekompresyjny z przyspieszeniem sprzętowym, całkiem nową warstwę API DirectStorage oraz Sampler Feedback Streaming (SFS). Połączenie specjalnego sprzętu i głębokiej integracji software'owej pozwala deweloperom radykalnie ulepszyć streaming assetów i efektywnie pomnożyć dostępną pamięć, aby oferować graczom bogatsze i bardziej dynamiczne, żyjące światy, zupełnie inne od tego, z czym do tej pory się spotkaliśmy. Architektura eliminuje też czasy ładowania, czyniąc szybkie podróże w grach takimi, jak sugeruje ich nazwa: szybkimi.

Xbox Wireless Protocol

Jeden z pierwszych punktów, w których Xbox Series X redukuje latencję, to komunikacja między kontrolerem a konsolą. Wprowadzając istniejący protokół bezprzewodowy o wysokiej przepływności i niskiej latencji z rodziny Xbox One do Xbox Series X, nie tylko dochodzi do zmniejszenia opóźnień podczas grania, ale również zapewnia to, że istniejące akcesoria gamingowe Xbox One będą kompatybilne z Xbox Series X.

Zen 2

Specjalnie zaprojektowany procesor w Xbox Series X wykorzystuje najnowszą architekturę CPU o nazwie Zen 2 od AMD. Zen 2 zapewnia znaczny wzrost wydajności CPU — jest ona czterokrotnie wyższa niż w Xbox One X.

120 FPS

Dzięki obsłudze do 120 fps (klatek na sekundę) Xbox Series X pozwala deweloperom wyjść poza tradycyjne 60 fps-ów, w które celuje większość dzisiejszych gier. Większy klatkaż oznacza bardziej realistyczne wrażenia gry i większą precyzję sterowania w grach akcji.

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia