Aplikacje mobilne Microsoft OWA dla iPhone'a, iPada i Androida przechodzą wkrótce na emeryturę. Wsparcie będzie wygaszane etapami i ostatecznie zakończone w połowie maja tego roku. Microsoft już teraz ujawnia cały harmonogram i wyjaśnia, czym przestarzałe aplikacje można będzie zastąpić. Co dokładnie oznacza koniec OWA, jakie funkcje zostaną tymczasowo utracone i jak przygotować się na zmiany? O tym poniżej.
OWA na urządzenia mobilne to - krótko mówiąc - aplikacja dla użytkowników Office 365 dla firm pozwalająca w bezpieczny sposób korzystać z poczty, kontaktów i kalendarza Outlook. Choć jest to produkt przestarzały w porównaniu do stale rozwijanego Outlooka, to wciąż posiada kilka funkcji niedostępnych dla swojego następcy, takich jak np. udostępnione skrzynki. Funkcje te Microsoft zamierza dodać do Outlooka do końca tego roku, a tymczasem skupmy się na OWA i jego harmonogramie. Wygaszanie wsparcia odbędzie się w trzech etapach:
- W kwietniu tego roku aplikacje OWA dla iPhone'a, iPada i Androida przestaną być dostępne do pobrania ze sklepów Apple App Store i Google Play. Wciąż jednak można będzie ich używać.
- Także w kwietniu użytkownicy tych wersji OWA zaczną otrzymywać powiadomienia wewnątrz aplikacji, które będą informowały o planowanej dacie zakończenia wsparcia. Znajdzie się tam również link do pobrania aplikacji Outlook.
- 15 maja tego roku aplikacje mobilne OWA przestaną działać. Użytkownicy z subskrypcją Office 365, którzy będą próbowali je otworzyć, zostaną przywitani komunikatem ze wspomnianymi wyżej linkami do aplikacji Outlook do pobrania ze sklepów Google i Apple.
Jak przygotować się na tę zmianę? Dokładną instrukcję postępowania udostępnił Microsoft:
"Organizacje korzystające z usługi Office 365, w których użytkownicy nadal korzystają z aplikacji mobilnych OWA, zostały powiadomione za pośrednictwem Centrum wiadomości usługi Office 365. Administratorzy, którzy otrzymali powiadomienie w Centrum wiadomości, powinni zachęcać użytkowników, aby przeszli do aplikacji Outlook dla systemu iOS lub aplikacji Outlook dla systemu Android.
Użytkownicy usługi Office 365, którzy korzystają z aplikacji mobilnych OWA, otrzymają w aplikacji komunikat z informacją o konieczności przejścia do innej aplikacji. Administratorzy, którzy utworzyli wewnętrzną dokumentację dla aplikacji mobilnych OWA, powinni ją zaktualizować tak, aby zamiast tego uwzględniała aplikację Outlook dla systemu iOS i aplikację Outlook dla systemu Android.
Jeśli Twoja organizacja korzysta z lokalnego programu Exchange Server (tzn. hostuje własne serwery programu Exchange, zamiast korzystać z usługi Office 365) i korzystasz z aplikacji mobilnej OWA, nie będziesz otrzymywać komunikatu w aplikacji. Administrator powinien Cię poinformować, że aplikacje mobilne OWA przestaną działać 15 maja 2018 roku i że możesz zamiast nich korzystać z aplikacji Outlook dla systemu iOS lub aplikacji Outlook dla systemu Android".
Odejście od OWA na rzecz Outlooka zapewnia wprawdzie nowocześniejsze doświadczenia, wysoki poziom bezpieczeństwa i wsparcie dla funkcji, takich jak wspólny lub delegowany dostęp do kalendarza i możliwość wyświetlania globalnej listy adresowej, ale wiąże się też z utratą (przynajmniej tymczasową) innych, jak wspomniane udostępnione skrzynki pocztowe. Microsoft zapowiada ich wprowadzenie do Outlook do końca 2018 roku. Jeśli nie chcecie jednak tyle czekać, funkcje te będą nadal dostępne w Outlook w sieci Web w wersji przeglądarkowej.