Steam uwolnił soundtracki. Można je pobierać bez wcześniejszych ograniczeń

Steam uwolnił soundtracki. Można je pobierać bez wcześniejszych ograniczeń

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 1/10/2020, 2:40 PM

Liczba odsłon: 1957

Ścieżka dźwiękowa to składowa gry o znaczeniu nie mniejszym niż fabuła i grafika. Muzyka z gier często zapada w pamięć na długie lata i potrafi w jednej chwili przypomnieć cały klimat towarzyszący graniu. Niektóre soundtracki są tak dobre, że funkcjonują jako samodzielne byty i bywają słuchane także przez osoby, które nie grały w dany tytuł. Z ich dostępnością nie zawsze jednak było kolorowo, przynajmniej jeśli chodzi o oficjalne kanały dystrybucji. Valve postanowiło wreszcie coś z tym zrobić.

Dawniej aby móc słuchać ścieżki dźwiękowej z gry poza grą, trzeba było włożyć płytkę audio do napędu, zripować ją do mp3 lub wyciągnąć pliki z folderu instalacyjnego. W erze dystrybucji cyfrowej zwykle przy zakupie gry dostajemy kod do pobrania OST lub też możemy go pobrać jako DLC. Warunek jest zazwyczaj jeden — musimy kupić podstawową wersję gry, co może i ma marketingowe uzasadnienie, ale dla wielu osób jest niepotrzebnym wydatkiem. W końcu soundtracki z filmów od dziesięcioleci funkcjonują jako samodzielne wydawnictwa i nikt nie wymaga, by stanowiły dodatek np. do biletu do kina. Działania w tym kierunku podjął właśnie Steam.

Aż do dziś na platformie Steam nie istniał żaden typ aplikacji przeznaczony wyłącznie dla ścieżek dźwiękowych. Najbardziej zbliżonym typem aplikacji były zawartości do pobrania (DLC), więc bardzo często ścieżki dźwiękowe sprzedawane były jako tego typu materiały. I choć początkowo takie rozwiązanie sprawdzało się dobrze, to z czasem okazało się, że ścieżki dźwiękowe są powiązane z dużą liczbą funkcji mających zastosowanie wyłącznie w przypadku DLC.

Dziś wprowadzamy nowy typ aplikacji przeznaczony tylko dla ścieżek dźwiękowych. W przypadku materiałów muzycznych ten typ aplikacji ma dużą przewagę nad DLC, ponieważ:

  • użytkownicy mogą zakupić ścieżkę dźwiękową bez konieczności kupowania gry;
  • użytkownicy mogą pobrać ścieżkę dźwiękową bez konieczności pobierania gry;
  • użytkownicy mogą przeglądać pobrane przez nich ścieżki dźwiękowe i zarządzać nimi bezpośrednio z Biblioteki Steam;
  • użytkownicy mogą stworzyć na Steam katalog „Muzyka”, gdzie znajdować się będą wszystkie ścieżki dźwiękowe, zamiast umieszczania ich w podkatalogach poszczególnych gier;
  • producenci mogą przesyłać ścieżki dźwiękowe i nimi zarządzać za pomocą strony partnerskiej, bez konieczności używania steamcmd;
  • producenci mogą sprzedawać ścieżki dźwiękowe nawet wtedy, gdy sama gra, z której dana ścieżka dźwiękowa pochodzi, nie jest dostępna na Steam.

Od teraz zachęcamy producentów do korzystania z nowego typu aplikacji, a nie DLC.

— Valve

Standardowym formatem ścieżek będzie mp3, jednak użytkownicy będą mogli wybrać także formaty bezstratne, takie jak FLAC i WAV. Jeśli chodzi o istniejącą zawartość na Steam, będzie można skorzystać z nowego narzędzia, które skonwertuje DLC do nowego formatu aplikacji. Nowe podejście twórców platformy wydaje się całkowicie uzasadnione i nie ma wątpliwości, że napędzi sprzedaż muzyki, a także ułatwi graczom (i nie-graczom!) zarządzanie jej biblioteką.

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia