Satya Nadella i Phil Spencer komentują przejęcie Activision Blizzard przez Microsoft

Satya Nadella i Phil Spencer komentują przejęcie Activision Blizzard przez Microsoft

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 1/19/2022, 2:27 PM

Liczba odsłon: 2700

Wczoraj w świecie gamingu zawrzało, gdy okazało się, że Microsoft wykupuje Activision Blizzard. Jest to najdroższe spośród wszystkich dotychczasowych przejęć Microsoftu, opiewające na sumę 68,7 mld dolarów. Zmienia ono też rozkład sił w gamingu AAA — dzięki niemu Microsoft staje się drugim największym producentem na świecie. A jak komentuje to sam zainteresowany?

Tak olbrzymie przejęcie nie mogło przejść bez echa w społeczności graczy i fanów technologii. Opinie jak zwykle są bardzo różne. Niektórzy widzą w tym genialne zagranie strategiczne, inni niepokoją się o monopolizację rynku gier AAA. Rodzą się też pytania o ekskluzywność przyszłych tytułów. Nie na wszystko da się odpowiedzieć od razu. Finał transakcji spodziewany jest za minimum rok, kiedy przejęcie rozpatrzy pozytywnie m.in. Komisja Europejska. Już teraz jednak jest niemal pewne, że dotychczasowy CEO Activision Blizzard, Bobby Kotick, opuści firmę najpóźniej w momencie oficjalnego połączenia holdingu z Microsoftem. Zobaczmy teraz, co na świeżo piszą na ten temat Satya Nadella i Phil Spencer — CEO Microsoft i CEO Microsoft Gaming. The Verge opublikował maile wysłane do pracowników, a my przytaczamy ich treść.

Zespole,

Jestem podekscytowany, dzieląc się z wami tym, że tego ranka ogłosiliśmy umowę przejęcia Activision Blizzard w transakcji gotówkowej o wartości 68,7 miliarda USD. Activision Blizzard to jeden z największych na świecie wydawców gier na konsole, PC i urządzenia mobilny, a także dom dla blisko 400 milionów aktywnych graczy miesięcznie, jak również dla ikonicznych gier, w tym Call of Duty, Candy Crush, World of Warcraft i Diablo.

Gaming był kluczowy dla Microsoftu od pierwszych dni jako firmy. Dziś jest największą i najszybciej rozwijającą się formą rozrywki, a gdy cyfrowe i fizyczne światy schodzą się, odegra on krytyczną rolę w rozwoju platform metaverse.

Wspólnie z Activision Blizzard wierzymy, że mamy niesamowitą okazję, aby dostarczyć radość i społeczność gamingową wszystkim na świecie. Będziemy inwestować i wprowadzać innowacje, aby stworzyć najlepszą zawartość, społeczność i chmurę dla graczy. Chcemy ułatwić ludziom łączenie się i granie w świetne gry, gdziekolwiek, kiedykolwiek i jak chcą.

Ta umowa jest świadectwem wpływu, jaki wywarł nasz zespół gamingu, i jestem głęboko wdzięczny za ich ciężką pracę oraz zaangażowanie. W ciągu ostatnich kilku lat rozszerzyliśmy nasz strumień treści i staliśmy się liderami w zakresie subskrypcji gier, a także gier w chmurze. W te wakacje szczególnie satysfakcjonujące było zobaczenie reakcji fanów i przeczytanie świetnych recenzji naszych nowych tytułów z pierwszej ręki.

Od dziś Phil Spencer staje się CEO w Microsoft Gaming. Gdy przejęcie zostanie zamknięte, firma Activision Blizzard będzie podlegać Philowi. Nie możemy się doczekać rozwinięcia naszej przygody, by tworzyć bardziej różnorodną i inkluzywną kulturę dla naszych nowych kolegów z Activision Blizzard oraz zapewnić wszystkich naszych pracowników, że mogą robić to, co kochają, rozkwitając w bezpiecznym i przyjaznym środowisku — takim, w którym każdy czuje się wspierany w tym, co robi najlepiej.

Będę gospodarzem webcastu z inwestorami o 6 AM PT wraz z Philem i Amy, a także z Bobbym Kotickiem, CEO Activision Blizzard, aby udostępnić więcej szczegółów naszych wielkich ambicji względem gamingu. Proszę, dołączcie, jeśli możecie.

— Satya
Witam z powrotem po święcach. Aby zacząć, chciałbym podziękować wszystkim za całą ciężką pracę i oddanie, które zbudowały ten biznes i tę społeczność. Oczywiście dzisiejsza umowa przejęcia Activision Blizzard jest niezwykle ekscytująca. Faktycznie jest to kamień milowy dla naszej firmy, naszego biznesu i naszej branży. Ja wraz z całym Gaming Leadership Team jestem głęboko entuzjastyczny wobec tej możliwości. Ogłosiliśmy też dziś rano, że przekroczyliśmy 25 milionów subskrybentów Game Pass na konsoli, w chmurze i na PC — to wielkie osiągnięcie dla wszystkich w Teams Xbox.

Jako gracze i partnerzy wszyscy wiemy, jak utalentowane i oddane są zespoły i studia w Activision Blizzard. Legendarne gry i franczyzy firmy zadowalały miliony ludzi przez dekady. Będąc razem, możemy przyspieszyć naszą misję rozprzestrzeniania radości i społeczności gamingu dla wszystkich. Mamy zdolność i możliwość budowania po prostu najlepszego, najbardziej angażującego i najbardziej zabawnego ekosystemu rozrywkowego — gdziekolwiek.

Microsoft jest zaangażowany w naszą podróż do inkluzji w każdym aspekcie gier, zarówno wśród pracowników, jak i graczy. Bardzo cenimy indywidualne kultury studiów. Wierzymy również, że twórczy sukces i autonomia idą w parze z traktowaniem każdej osoby z godnością i szacunkiem. Angażujemy wszystkie zespoły i wszystkich liderów do tego zobowiązania. Nie możemy się doczekać rozszerzenia naszej kultury proaktywnej inkluzji do wspaniałych zespołów w Activision Blizzard.

Spodziewamy się zamknięcia tego przejęcia w FY23, oczekując na zatwierdzenia regulatorów. Gdy przejęcie będzie zakończone, Activision Blizzard będzie odpowiadał przede mną. W międzyczasie wiemy, że macie wiele pytań. Gaming Leadership Team i ja nie możemy się doczekać udzielenia odpowiedzi na tak wiele, jak się da, w nasz następny Monthly Gaming Update — 26 stycznia. Możecie przekazywać swoje pytania anonimowo albo postować je na naszym Yammerze Team Xbox. Proszę, odświeżcie również swoje korporacyjne wytyczne dla social media.

Jak wspomniał Satya, jestem teraz CEO Microsoft Gaming. Zmiana ta jest odzwierciedleniem niesamowitej pracy, którą każdy z was wykonuje, aby tworzyć najlepszy ekosystem rozrywkowy — w każdym miejscu. Jako zespół kierowniczy wiemy, jak wiele ekscytującej, ale też trudnej, pracy mamy przed sobą, więc bardzo ważne jest, abyśmy operowali jako pojedynczy, zunifikowany zespół. W tym celu z radością ogłaszam dzisiaj, że Jerret West, CMO w Gaming, i jego zespół marketingowy przeniosą się z organizacji Chrisa Capossela, aby podlegać bezpośrednio mnie. Jerret nadal będzie członkiem zespołu kierowniczego Chrisa i będzie wykorzystywał kluczowe elementy siły marketingowej Microsoft, w tym komunikację, media i sprzedaż konsumencką.

Będziemy mieli webcast dla inwestorów i mediów o 6 AM PT, aby przedyskutować transakcję z Activision Blizzard oraz nasze plany związane z Microsoftg Gaming. Proszę, dołączcie, jeśli możecie.

— Phil

Obie te wypowiedzi potwierdzają nasze przypuszczenia, że przejście pod skrzydła Microsoftu (czyli również wymuszenie jego zasad, praktyk i procedur) naprawi sytuację w Blizzardzie. Microsoft już na wstępie nie kryje, że zamierza zaszczepić swoją kulturę szacunku i inkluzywności w podległych mu wkrótce studiach. Jeśli chodzi o aspekt techniczny, to Microsoft ma w planach rozszerzanie dostępu do gier z dowolnego miejsca. Oznacza to zapewne jeszcze większe uwolnienie się od sprzętu (np. konsoli czy komputera stacjonarnego) na rzecz streamingu gier w chmurze w ramach Xbox Game Pass.

Gigant zaczął też wspominać o metaverse w kontekście gamingu. Do tej pory firma skupiała się na komunikacji i pracy zespołów — przede wszystkim w Microsoft Teams. Z drugiej strony już wcześniej jej przedstawiciele używali pojęcia "metaverse'ów" (w liczbie mnogiej), co sugeruje, że nie muszą one być zunifikowane i wszechogarniające, jak to najwyraźniej zamierza robić choćby Facebok/Meta.

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia