Remixed Reality, czyli jak ożywić "zamknięte" VR... dosłownie!

Remixed Reality, czyli jak ożywić "zamknięte" VR... dosłownie!

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 9/14/2018, 4:49 PM

Liczba odsłon: 1215

Było już Virtual Reality, było i Mixed Reality, ale czy oba te światy da się połączyć? Microsoft Research pokazuje, że jak najbardziej. Remixed Reality - rzeczywistość zremiksowana lub ponownie przemieszana - to sposób na to, by do zamkniętych gogli VR wrzucić zawartość ze świata rzeczywistego. Pierwsze takie próby podjęto w ramach Mixed Reality Flashlight, ale Remixed Reality czyni to na dużo większą skalę.

Mixed Reality Flashlight to od niedawna testowana funkcja, pozwalająca zerknąć na świat zewnętrzny bez ściągania gogli Windows Mixed Reality. Portal do świata zewnętrznego, który otwiera się w świecie VR, zawiera obraz z kamery połączonej z kontrolerem ruchu. To jednak nadal tylko portal. A co, gdyby realistycznym światem zewnętrznym wyłożyć całe pole widzenia wewnątrz VR na wzór tego, jak HoloLens nakłada na świat zewnętrzny wirtualne hologramy? O to właśnie chodzi w Remixed Reality. Technologia używa specjalnych kamer z czujnikami głębi, rozstawionych w różnych miejscach pokoju, żeby rekonstruować to otoczenie w zamkniętym świecie VR z odpowiednim dostosowaniem widoku pierwszoosobowego dla użytkownika. Co ciekawe, widok nie musi być dosłownie pierwszoosobowy - na własne ciało fizyczne (a raczej jego wirtualną reprezentację) możemy spojrzeć z zapośredniczonej perspektywy - istny Matrix!

Microsoft Research zauważa, że ten sposób podejścia do VR/AR/MR w pewien sposób rozwiązuje problem braku zmysłu dotyku w klasycznych zestawach. Użytkownicy, nadal zanurzeni w pełnym VR, kontrolują obiekty wirtualne w miejscach, gdzie znajdują się prawdziwe obiekty fizyczne. Przypomina to trochę HoloLens, ale różnica tkwi w pełnej immersji. Jaki jest zatem sens zakładania gogli VR, żeby widzieć to, co i tak zobaczylibyśmy bez nich? Tu właśnie zaczyna się magia. W VR RR jesteśmy bogami, a przynajmniej wtedy, kiedy aplikacja nam to umożliwia. Możemy więc potencjalnie usuwać obiekty, manipulować nimi, zmieniać ich tekstury, nakładać filtry na obraz, dodawać kolejne obiekty wirtualne, zatrzymywać czas czy nawet spojrzeć na otoczenie i siebie samych z innej perspektywy bez zmieniania swojego fizycznego położenia. Co na ten temat pisze Microsoft Research?

Prezentujemy Remixed Reality, nową formę rzeczywistości mieszanej. Jako kontrast dla klasycznego podejścia rzeczywistości mieszanej, gdzie użytkownicy mają bezpośredni widok lub zawartość wideo ich otoczenia, w Remixed Reality widzą żywą rekonstrukcję 3D, pozyskaną z wielu zewnętrznych kamer głębi. Podejście to umożliwia zmienianie otoczenia tak łatwo, jak zmienianie geometrii w wirtualnej rzeczywistości, pozwalając użytkownikom oglądać i dokonywać interakcji z rzeczywistym światem fizycznym, tak jak mogliby to robić w rzeczywistości rozszerzonej.

Oczywiście oprócz rozwiązań nastawionych na rozrywkę, eksplorację, kształtowanie geometrii w czasie rzeczywistym, psychodeliczne eksperymenty i wychodzenie z ciała, Microsoft przewiduje zastosowania bardziej przyziemne. Jak zwykle chodzi o produktywność. Przykładowe scenariusze z użyciem Remixed Reality to odtwarzanie spotkań, projektowanie wnętrz, tworzenie portali do innych środowisk czy wirtualne konferencje z wirtualną teleportacją użytkowników. Tym samym można stwierdzić, że VR, które z zasady ma być jedynym, co dociera do naszych zmysłów, przestaje być już "zamknięte".

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia