Otwarty standard OpenXR 1.0 już gotowy. Wkrótce pierwsze aplikacje Microsoftu

Otwarty standard OpenXR 1.0 już gotowy. Wkrótce pierwsze aplikacje Microsoftu

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 7/30/2019, 5:10 PM

Liczba odsłon: 1949

Prawie dwa lata temu informowaliśmy o pracach nad OpenXR - otwartym i darmowym standardem dla aplikacji i urządzeń VR i AR. Do inicjatywy przystąpiła cała gromada technologicznych gigantów, wliczając w to Microsoft. Podstawowym założeniem OpenXR jest eliminacja potrzeby przeportowywania aplikacji, gier i silników VR do API innych producentów, bowiem rynek wirtualnej i mieszanej rzeczywistości jest mocno rozdrobniony i nie ma interoperacyjności między ekosystemami. Specyfikacja tego standardu została właśnie ukończona, a niebawem pojawią się pierwsze oparte o nią aplikacje.

Wcześniej w tym roku Microsoft wypuścił wersję poglądową środowiska uruchomieniowego OpenXR dla platformy Windows Mixed Reality, opierając się wówczas na nieukończonej jeszcze wersji OpenXR. W ubiegłym tygodniu natomiast do Microsoft Store trafiła aplikacja OpenXR for Windows Mixed Reality. Jej instalacja jest konieczna, by można było uruchamiać właściwe aplikacje oparte na OpenXR. Te dopiero mają nadejść. Wiadomo już, że na konferencji SIGGRAPH 2019 gigant zademonstruje aplikacje XR na różne platformy VR i AR.

Od dziś natomiast dostępna jest specyfikacja OpenXR 1.0, o czym poinformowała nadzorująca projekt grupa Khronos. Jest ona otwartym konsorcjum, w którego skład wchodzą producenci sprzętu i oprogramowania. Warto zaznaczyć, że w nomenklaturze grupy "XR" jest terminem zbiorczym określającym wirtualną (VR) i rozszerzoną rzeczywistość (AR).

Reklama

Jak poinformował Brent Insko, przewodniczący grupy roboczej OpenXR i główny architekt XR w firmie Intel, prace trwają nadal: Finalizujemy kompleksowy zestaw testów, integrujemy obsługę kluczowych silników gier i planujemy kolejny zestaw funkcji, aby rozwinąć prawdziwie dynamiczny, wieloplatformowy standard dla platform i urządzeń XR. Teraz nadszedł czas, aby programiści zaczęli działać z OpenXR. Don Box, Technical Fellow w Microsoft, dodaje:

Mobilna era komputeryzacji została zdefiniowana i w całości ograniczona przez zamknięte ekosystemy. W rzeczywistości mieszanej następna fala komputeryzacji musi być i będzie otwarta. Dziś w Microsoft jesteśmy dumni z wydania pierwszego runtime'a OpenXR 1.0, który wspiera rzeczywistość mieszaną dla wszystkich użytkowników Windows Mixed Reality oraz HoloLens 2.

Do końca tego roku OpenXR otrzyma wsparcie dla funkcji śledzenia dłoni, śledzenia ruchów oczu, mapowania przestrzennego i zakotwiczeń przestrzennych HoloLens 2. Dość jasno dowodzi to tego, że Microsoft utracił zainteresowanie pierwszą generacją HoloLens, wliczając w to wciągnięcie jej do nowego standardu. Jak wcześniej pisaliśmy, oryginalne gogle HoloLens nie otrzymają już żadnej dużej aktualizacji funkcjonalnej. Znalazły się one w okresie przedłużonego wsparcia (LTS), w którym priorytetem są łatki bezpieczeństwa, a nie nowe funkcje.

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia