Najwyższa od lat popularność tanich urządzeń z Windows dla edukacji

Najwyższa od lat popularność tanich urządzeń z Windows dla edukacji

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 3/6/2018, 11:44 PM

Liczba odsłon: 1624

Według grudniowego raportu FutureSource w amerykańskich szkołach dominuje Chrome OS, a wszędzie indziej - Windows. Pozycje te nadal są utrzymywane, tymczasem pojawił się nowy raport, który obejmuje całe drugie półrocze 2017 r. i wiele mówi o sytuacji pecetów na rynku edukacyjnym. Urządzenia z Windows zaliczyły zdrowy wzrost udziału, ale do przodu poszła też właściwie cała kategoria. Szczegóły poniżej.

Edukacyjne PC z Windows 10

Nowy raport przeprowadzony przez FutureSource Consulting bierze pod uwagę szkoły z sektora K-12 (podstawowe i ponadpodstawowe) w Ameryce i na świecie (wszystkie kraje poza USA). Z raportu wynika, że wzrost sprzedaży PC na tym rynku zwolnił w USA (2,08 mln sprzedanych w ostatnim kwartale egzemplarzy, co przekłada się na 1% wzrost roczny), ale poza Stanami zaliczył zdrowy wzrost (2,08 mln sprzedanych egzemplarzy, wzrost rzędu 13,7%). Przyczyny tego skoku FutureSource widzi m.in. w lokalnych programach, które miały miejsce w 2017 roku.

Jeśli chodzi o globalny wskaźnik sprzedaży edukacyjnych PC, Windows utrzymał przez cały miniony rok pozycję lidera, choć ta nieco zmalała. Windows znajdował się więc na 43,5% sprzedanych komputerów w całym roku 2017, a w ostatnim jego kwartale - na 47,5%. W samym USA liderem w K-12 pozostaje Chrome OS, który znalazł się na 87% sprzedanych w zeszłym roku komputerach. Wzrost udziału Chromebooków obserwowany jest ponadto na rynkach m.in. Europy Północnej, Azji i Australii. W ujęciu globalnym Chrome OS zasilił 31,3% zakupionych przez sektor K-12 "mobilnych pecetów" w 2017 roku.

Microsoft pochwalił się ponadto sukcesem, który odniósł w kategorii niedrogich - bo nieprzekraczających 300 dolarów - urządzeń dla rynku K-12. FutureSource odnotował tu wzrost giganta na poziomie 6,5 pkt proc. w USA w ujęciu YoY, co jest najwyższym jego wynikiem od czterech lat. Na tę właśnie półkę cenową Microsoft zamierza dokładać kolejne urządzenia, poczynając od zapowiedzianego w styczniu Lenovo 100e za 189 dolarów, nowych 2-w-1 poniżej 300 dolarów i notebooków poniżej 200 dolarów.

Na koniec warto jeszcze przytoczyć spostrzeżenia, którymi podzielił się gigant z Redmond:

  • Każdego miesiąca uczniowie i studenci używają ponad miliona nowych urządzeń z Windows 10.
  • W zeszłym roku OneNote zaliczył wzrost o ponad 75%, a w od początku bieżącego roku szkolnego swoje notesy w programie założyło ponad 18 milionów nowych uczniów.
  • Rośnie użytkowanie Microsoft Learning Tools, którego 10 milionów aktywnych użytkowników (miesięcznie) korzysta z Word, OneNote, Outlook, Microsoft Edge i Office Lens w ponad 30 wersjach językowych.

Jako że rynek PC dla potrzeb edukacyjnych nadal rośnie, a portfolio urządzeń oferowanych przez pierwszoligowych dostawców się powiększa, konkurencja między Windows, Chrome OS, Androidem i iOS będzie jeszcze bardziej zaciekła.

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia