Microsoft zdążył już zasłynąć jako jeden z liderów w Magicznym Kwadrancie Gartnera pod względem wizji i wykonania w takich obszarach, jak operacyjne bazy danych, analiza biznesowa, hurtownie danych czy zaawansowana analityka. W nowym rankingu firma z Redmond znów została uwzględniona jako lider - tym razem wśród dostawców usług Disaster Recovery as a Service (DRaaS). Są to usługi odzyskiwania awaryjnego w oparciu o chmurę, a Gartner przeanalizował ponad 250 ich dostawców.
Choć bieżący rok był pierwszym, w którym Microsoft uwzględniono w rankingu DRaaS, firma od razu znalazła się w prawym górnym kwadrancie, w grupie liderów. Gartner zaznaczył, że usługi i migracje w chmurze Microsoft Azure w połączeniu z Azure Site Recovery pozwalają klientom wziąć sprawy w swoje ręce w przypadku hybrydowego odzyskiwania awaryjnego. Na wysoką ocenę firmy wpływ miał też fakt, że ASR jest szeroko dostępne dzięki sieci partnerów. ASR rozwinął też katalog swoich usług, wliczając w to technologię InMage i wsparcie dla VMware vSphere.
Jak w przypadku każdego innego dostawcy, Microsoft oceniono, biorąc pod uwagę mocne i słabe strony jego rozwiązań DRaaS:
Mocne strony:
- Microsoft zajmuje unikalną pozycję, by dostarczać klientom skoncentrowane dane i poprzez dostępność rozwiązań w chmurze działającej w hiperskali (którą jest Azure). Wzrost środowisk roboczych o jakości produkcyjnej w chmurze publicznej zaczyna przyspieszać, a Microsoft wierzy, że jest na dobrej pozycji, by korzystać z tego fenomenu.
- Azure jako portal, który wspiera DRaaS w ponad 50 językach.
- Wycena ASR jest prosta: jest zależna od liczby chronionych instancji lub poprzez OMS [Operations Management Suite].
- Microsoft otrzymał wysokie oceny w referencjach klientów za innowację funkcji w ramach usługi, efektywność cenową usługi i uproszczenie GUI [interfejsu] portalu.
Uwagi:
- Pomimo że baza instalacji rośnie szybko, Microsoft obecnie nie jest na tym samym poziomie doświadczenia dostarczania usług, co jego więksi konkurenci (na przykład IBM, Sungard Availability Services [AS] i Verizon).
- Microsoft wspiera obecnie tylko 'samoobsługowe' dostarczanie [rozwiązania] i brak mu możliwości z zakresu zarządzania hybrydową konfiguracją, które oferują niektórzy z jego konkurentów.
- Microsoft otrzymał niskie oceny w referencjach klientów za jakość wsparcia technicznego i elastyczność kontraktu. Dostał też słabe oceny za zarządzanie kontem. Microsoft ma teraz dedykowany zespół wsparcia technicznego dla rozwiązań z zakresu danych i dostępności.
- Doświadczenie zarządzania odzyskiwaniem w wykorzystaniem konfiguracji, zawierających szerokie spektrum platform (jak IBM System i, IBM System p, Oracle Solaris i HP-UX) jest ograniczone.
Biorąc pod uwagę biura w ponad 120 krajach i centra danych Azure w 28 regionach, wysoka ocena w kategorii odzyskiwania awaryjnego nie wydaje się specjalnym zaskoczeniem. Po otrzymaniu tytułu lidera w kwadrantach Mobile App Development Platforms oraz Identity and Access Management as a Service Microsoft po raz kolejny dowiódł, że jest jednym z głównych graczy w prestiżowych rankingach Gartnera.