Jak tworzyć aplikacje na dwa ekrany? Microsoft odsłania kulisy Surface Duo i Neo

Jak tworzyć aplikacje na dwa ekrany? Microsoft odsłania kulisy Surface Duo i Neo

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 11/25/2019, 7:15 PM

Liczba odsłon: 1445

W zeszłym miesiącu Microsoft zaprezentował całą gamę nowych urządzeń Surface — od słuchawek, poprzez laptopy i tablety, po zupełnie nowe, składane urządzenia z podwójnym ekranem. O ile te bardziej tradycyjne urządzenia nie musiały długo czekać na premierę, o tyle Surface Duo i Surface Neo zapowiedziano ze sporym wyprzedzeniem. Microsoft chciał przez to dać deweloperom więcej czasu na zapoznanie się z nowymi platformami i opracowanie na nich aplikacji. Dziś gigant ujawnia nieco więcej szczegółów.

Jak działają aplikacje i witryny?

Jak podkreślił na wstępie Kevin Gallo z Microsoft, kod programistów jest ważny i nie będą oni musieli zaczynać od nowa, by przenieść swoje aplikacje na nowe typy urządzeń Surface. Celem firmy jest maksymalne ułatwienie działania istniejących stron i aplikacji na tych urządzeniach.

Windows 10X jest ekspresją Windows 10, która będzie dostępna na składanych pecetach z dwoma ekranami, wliczając w to Surface Neo i urządzenia od kilku partnerów. Deweloperzy będą mogli używać istniejących inwestycji i narzędzi dla Web, UWP i Win32 na tych urządzeniach.
— Kevin Gallo, CVP Windows Developer Platform, Microsoft

Surface Duo połączy aplikacje na Androida, sam system oraz sprzęt Surface. Istniejące witryny i aplikacje na Androida będą na nim wciąż działać w widoku jednego ekranu bez potrzeby modyfikowania czegokolwiek. Programiści mogą pozostać przy obecnej organizacji pracy i używać tych samych narzędzi, które już znają.

Surface Neo + Duo

Jak działają rozwiązania dwuekranowe?

Wiemy już, że istniejące aplikacje będą bez problemu uruchamiały się na jednym ekranie Surface Duo lub Neo. Specyfika tych urządzeń pozwala jednak wykorzystać dwa ekrany, by na każdym znajdowała się inna zawartość tej samej aplikacji. Pozwoli to osiągnąć większą produktywność w warunkach mobilnych. Microsoft poinformował, że identyfikuje teraz kluczowe postawy i układy na dwuekranowych i składanych PC, by wkrótce mogli je zaadresować deweloperzy. Rozwijany dla nich jest tzw. wspólny model. Na czym on polega?

Jeśli chodzi o deweloperów natywnych aplikacji, naszym celem jest rozwinięcie wspólnego modelu jako kolejnej warstwy specyficznych dla platformy narzędzi i frameworków dla Windows i Androida. API zapewniające dostęp do tego modelu będą oczywiście dostosowane do platformy programistycznej każdego systemu operacyjnego. Przykładowo możecie użyć API, aby rozszerzyć wasze aplikacje, by wykorzystywały możliwości oferowane przez dwa ekrany i funkcjonalności, takie jak 360-stopniowa pozycja zawiasów.
— Kevin Gallo, CVP Windows Developer Platform, Microsoft

W przypadku deweloperów webowych kontynuowany będzie model oparty na standardach. Microsoft zobowiązał się przy tym do stworzenia odpowiednich standardów webowych i API, które pozwolą deweloperom wykorzystać międzyplatformowe, dwuekranowe możliwości. Programiści ci mogą użyć wybranego przez siebie, przeglądarkowego lub webowego modelu aplikacji, by wykorzystać te możliwości.

Wczesny dostęp

Microsoft przygotowuje się do otwarcia wczesnego dostępu do tych nowych możliwości dla programistów. Zainteresowani uczestnictwem w tej początkowej fazie mogą skontaktować się z Microsoftem mailowo, pisząc na adres dualscreendev@microsoft.com, by dowiedzieć się więcej. Więcej szczegółów gigant opublikuje na początku 2020 roku.

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia