5 najlepszych funkcji w Word

5 najlepszych funkcji w Word

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 3/5/2019, 8:17 PM

Liczba odsłon: 15713

Microsoft Word to chyba najczęściej używana aplikacja biurowa, używana w domu, w szkole i pracy. Chyba najlepsze jest w niej to, że może służyć tak do edycji prostego tekstu, jak i do pracy z mocno złożonymi dokumentami. Jeśli odważymy się sięgnąć głębiej, znajdziemy funkcje, które dalece wykraczają poza zwykłą pracę z tekstem. Dziś pokażemy Wam pięć funkcji, które mogą okazać się szczególnie przydatne. Będziecie mogli je wykorzystać nie tylko przy zadaniach specjalnych, ale i w trakcie codziennej pracy, by ułatwić sobie życie.

Inteligentne wyszukiwanie

Ile razy, pisząc tekst w Wordzie, chcieliśmy coś sprawdzić? Być może czytaliśmy też czyjś tekst i z powodu braku hiperłączy musieliśmy przeklejać fragment do przeglądarki, by dowiedzieć się o nim więcej? Word może nam nieco uprościć życie dzięki integracji z Bing.

5 najlepszych funkcji w Word

Przeglądarki internetowe przyzwyczaiły nas, że możemy zaznaczyć słowo lub grafikę, kliknąć prawym przyciskiem myszy i z menu kontekstowego wybrać opcję wyszukiwania. W ten sposób zaznaczony element trafia od razu do wyszukiwarki (Bing, Google lub innej). Word działa podobnie. Zaznaczamy tekst i na karcie Odwołania klikamy Inteligentne wyszukiwanie. Po prawej stronie pojawi się panel, który wyświetli nam (jeśli oczywiście takie istnieją) powiązane hasła z Wikipedii, obrazy i pozostałe wyniki ze źródeł online. Kliknąwszy wynik lub przycisk Więcej dla danej sekcji, zostaniemy przeniesieni odpowiednio do danej witryny lub do Bing w przeglądarce.

Automatyczny spis treści

Spis treści wywołuje skrajnie mieszane emocje wśród piszących wszelkie prace dyplomowe. Początkowo wydaje się czarną magią, by spis treści dynamicznie dostosowywał numery stron do faktycznego położenia rozdziałów czy podrozdziałów. Gdy jednak opanujemy jego użycie, zaoszczędzi nam on mnóstwo zachodu, zwłaszcza w przypadku dalszej edycji dokumentu (nie musimy już ręcznie wszystkiego przestawiać) i formatowania samego spisu (wstawiając kropki ręcznie, zawartość nigdy nie jest idealnie równa).

5 najlepszych funkcji w Word

Tworzenie automatycznego spisu treści nie jest takie trudne. Wszystkim nagłówkom w dokumencie, które chcemy umieścić w spisie, należy nadać jeden z dostępnych stylów, a następnie wstawić spis treści, który bierze pod uwagę te właśnie style. Dokładny poradnik możecie sprawdzić tutaj.

Dodawanie tekstu w dowolnym miejscu bez wstawiania pól tekstowych

Chyba każdy z nas mierzył się kiedyś z problemem wstawiania tekstu do dokumentu w nietypowym miejscu. Piszemy list, podanie lub innego rodzaju dokument i chcemy zamieścić fragment poza standardowym blokiem tekstu. Wstawianie spacji czy tabulatur nie będzie tu najlepszym pomysłem - wystarczy drobna zmiana, a cała struktura się posypie. Możemy wprawdzie wstawić pole tekstowe i zmienić jego właściwości, ale... po co się tak męczyć?

5 najlepszych funkcji w Word

Word pozwala nam wstawić tekst, gdziekolwiek chcemy. Jest to banalnie proste. Wystarczy dwukrotnie kliknąć pusty obszar w dokumencie i natychmiast przeniesie się tam kursor, po czym możemy zacząć pisać. Operację możemy powtarzać, ile razy chcemy. Idealne dla fanów dziwnego formatowania, osób kreatywnych czy autorów poezji wizualnej.

Schowek, który pomieści 24 elementy

Choć systemowy schowek w Windows 10 ma już opcję historii, wciąż jesteśmy przyzwyczajeni do schowka, który może pomieścić maksymalnie jeden element, a każde nowe skopiowanie/wycięcie nadpisuje te poprzednie. Kiedy piszemy coś w Wordzie, nie musimy już się ograniczać do jednego elementu i wklejać go tymczasowo w inne miejsce, by zrobić miejsce na nowy.

5 najlepszych funkcji w Word

Na pasku Narzędzia główne klikamy niewielką strzałkę w sekcji Schowek. W ten sposób otworzymy panel, który zawiera wszystkie skopiowane ostatnio elementy - również te, które pochodzą spoza Worda, a więc zrzuty ekranu czy tekst z innych aplikacji. Jeśli dany element nie jest obsługiwany (np. plik), w prawym dolnym rogu pokaże się powiadomienie. Elementy z listy możemy wklejać do dokumentu i je usuwać. Możemy też skorzystać z opcji (na dole panelu), aby np. włączyć jego otwieranie po dwukrotnym naciśnięciu Ctrl + C.

Równanie odręczne

Word pozwala nam bardzo drobiazgowo projektować równania, korzystając z gotowych elementów, takich jak ułamki, indeksy, pierwiastki, całki, operatory, nawiasy etc., i dodając do nich własne wartości. Zamiast jednak wybierać i wstawiać symbole, możemy sami zaprojektować równanie.

5 najlepszych funkcji w Word

Funkcja równania odręcznego umożliwi nam wprowadzanie odręcznych równań matematycznych za pomocą myszy, elektronicznego pióra lub naszego palca, bez większych problemów przekształcając wprowadzone wzory w gotowe zlepki rozpoznanych symboli. Na karcie Projektowanie klikamy Równanie odręczne, zapisujemy je w okienku Kontrolka zapisu matematycznego i klikamy Wstaw. Równanie zostanie dodane do dokumentu, gdzie można je dalej edytować.

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia