Visual Studio już od dłuższego czasu wspiera poglądowy zestaw narzędzi dla silnika Unity 2.0. Microsoft postanowił jeszcze bardziej rozszerzyć możliwości swojego środowiska programistycznego, nawiąując partnerstwo z twórcami trzech niezależnych silników: Unity Technologies, Epic Games i Chukong Technologies. Efekty tego odczują deweloperzy gier, pracujący na platformie Visual Studio.
"Każdy instalator tych najpopularniejszych silników będzie odtąd posiadał możliwość doinstalowania Visual Studio Community w Windows oraz wtyczek, potrzebnych deweloperom Windows do pracy z tymi silnikami. Ponadto ułatwimy odkrywanie i używanie narzędzi dla Unity, Unreal i Cocos2d wewnątrz Visual Studio 2015." - ogłosił Microsoft. Współpraca wydaje się opłacalna dla wszystkich stron. Deweloperzy, pracujący już w VS, będą mogli łatwiej odnaleźć narzędzia, przydatne w pracy z darmowymi (dla zastosowań niekomercyjnych) silnikami. Z kolei pobierając instalator któregoś z tych silników, użytkownik będzie miał szansę zainstalować równocześnie darmową wersję popularnego IDE.
Każdy z tych silników wspiera szeroką gamę najpopularniejszych dziś platform dla gier oraz wieloplatformowe zastosowania języków i standardów Cordova (HTML), Xamarin (C#) i C++. Jak wyszczególnia Microsoft:
- Cocos2d to open-source'owy silnik, który posiada wsparcie dla przeglądarek internetowych i natywnych platform, wliczając w to OS X, Windows, iOS i Android.
- Unity wspiera 21 różnych platform, wliczając w to Xbox One, SteamOS, OS X, iOS, Android, Windows, WebGL, Oculus Rift i GearVR.
- Unreal Engine 4 pozwala deweloperom tworzyć projekty m. in. dla platform Windows, Xbox One, PlayStation 4, Os X, iOS, Android, Linux, SteamOS, HTML5, Steam VR, Oculus Rift i Gear VR.
Microsoft nadal pracuje nad uściśleniem integracji owych silników ze środowiskiem Visual Studio i jednocześnie zachęca do bezpłatnego pobrania Visual Studio Community.