Microsoft przedstawił zobowiązania dotyczące odpowiedzialnej AI

Microsoft przedstawił zobowiązania dotyczące odpowiedzialnej AI

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 6/9/2023, 4:30 PM

Liczba odsłon: 586

Konsekwentnie od 6 miesięcy głównym tematem 2023 roku dla Microsoft jest sztuczna inteligencja. Od inwestycji w OpenAI i wydania Bing Chat, po Microsoft 365 Copilot i Windows Copilot — w obszarze AI dzieje się naprawdę sporo. Równie sporo jest związanych z tym obaw, a gigant z Redmond stara się zachować transparentność i potwierdzić swoje odpowiedzialne podejście.

W obszernym poście na blogu Microsoft zauważa, że przełomowym technologiom AI towarzyszą uzasadnione obawy dotyczące tego, że potęga technologii AI ma potencjał wyrządzania szkód zamiast przynoszenia korzyści. Aby rozwiać wątpliwości i przypomnieć o swoim odpowiedzialnym podejściu, Microsoft udostępnił trzy swoje zobowiązania względem klientów — AI Customer Commitments.

1. Dzielenie się wiedzą o odpowiedzialnym rozwoju i wdrażaniu AI

Microsoft zapewnia, że będzie dzielił się tym, czego nauczy się o odpowiedzialnym rozwijaniu i wdrażaniu AI oraz będzie towarzyszył klientom w nauce tego samego. Założenia spod szyldu responsible AI są realizowane w firmie od 2017 roku (a jeszcze wcześniej mowa była o "demokratyzacji AI"). Blisko 350 inżynierów, prawników i ekspertów w dziedzinie zasad zajmuje się implementacją procesu zarządzania, który kieruje projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sztucznej inteligencji w bezpieczny i przejrzysty sposób.

Microsoft dzieli się doświadczeniem m.in. w dokumentach, takich jak Responsible AI Standard, AI Impact Assessment Template, AI Impact Assessment Guide i Transparency Notes, zapewnia program szkoleniowy i tworzy dedykowane zasoby.

2. AI Assurance Program

Microsoft tworzy inicjatywę o nazwie AI Assurance Program, która pomoże klientom upewnić się, że wdrażane przez nich aplikacje AI na platformach Microsoftu są zgodne z prawnymi i regulacyjnymi wymogami odpowiedzialnej AI.

KY3C

Program składa się z następujących części:

  • Wsparcie zaangażowania regulatorów: Microsoft ma bogate doświadczenie w pomaganiu klientom z sektora publicznego i branż o wysokim stopniu regulacji w radzeniu sobie ze spektrum problemów regulacyjnych, które pojawiają się podczas korzystania z technologii IT. Jednym z wniosków płynących z tych doświadczeń jest wymóg branżowy, aby instytucje finansowe weryfikowały tożsamość klientów, ustalały profile ryzyka i monitorowały transakcje w celu wykrywania podejrzanych działań, co zostało ujęte w zasadzie "poznaj swojego klienta". Firma uważa, że to podejście może mieć zastosowanie do sztucznej inteligencji. 3 razy K, czyli KY3C w ramach AI Assurance Program to wspomniane już poznanie klienta, ale także chmury i zawartości.
  • Implementacja frameworka zarządzania ryzykiem: Microsoft poświadczy, w jaki sposób wdraża AI Risk Management Framework, opublikowany niedawno przez U.S. National Institute of Standards and Technology (NIST), a także podzieli się swymi doświadczeniami związanymi z ważnymi bieżącymi pracami NIST w tej dziedzinie.
  • Rady klientów: Microsoft zgromadzi klientów w ramach rad, aby wysłuchać ich opinii na temat tego, w jaki sposób może zapewnić najbardziej odpowiednie i zgodne technologie oraz narzędzia AI.
  • Rzecznictwo regulacyjne: firma zamierza odgrywać aktywną rolę we współpracy z rządami w celu promowania skutecznych i interoperacyjnych regulacji dotyczących sztucznej inteligencji. Niedawno wprowadzony plan zarządzania AI zawiera propozycje dla rządów i innych interesariuszy w kwestii odpowiednich ram regulacyjnych dla AI. Microsoft udostępnił prezentację tego planu autorstwa Brada Smitha oraz artykuł, który szczegółowo go omawia.

3. Wspieranie klientów w odpowiedzialnej implementacji AI

Microsoft będzie wspierał klientów w ich własnej implementacji systemów AI w odpowiedzialny sposób oraz będzie rozwijał programy odpowiedzialnej AI dla ekosystemu partnerów. Inicjatywa obejmuje:

  • Dedykowane zasoby: Microsoft utworzy dedykowany zespół ekspertów z zakresu prawa i regulacji AI w wielu regionach na całym świecie — aby wspierali implementację systemów zarządzania odpowiedzialną AI w firmach klientów.
  • Wsparcie partnerów: Wielu partnerów Microsoft utworzyło już wszechstronne praktyki, aby pomagać klientom w ewaluacji, testach, adaptacji i komercjalizacji rozwiązań AI, wliczając w to tworzenie własnych, odpowiedzialnych systemów AI. Firma uruchamia program z wybranymi partnerami, aby wykorzystać to doświadczenie do towarzyszenia wspólnym klientom i wdrażaniu ich własnych systemów AI. Pierwszymi partnerami są PwC i EY.

Microsoft dodaje, że te zobowiązania to dopiero początek i podstawa do tworzenia kolejnych, jako że warunki technologiczne i regulacyjne stale ewoluują.

Źródło: https://blogs.microsoft.com/blog/2023/06/08/announcing-microsofts-ai-customer-commitments/

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia