Microsoft pracuje nad HoloLens 3 w wersji konsumenckiej

Microsoft pracuje nad HoloLens 3 w wersji konsumenckiej

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 5/17/2021, 3:41 PM

Liczba odsłon: 3638

Szef działu Mixed Reality w Microsoft i ojciec chrzestny HoloLens, Alex Kipman, w wywiadzie dla Bloomberga odpowiedział na kilka pytań dotyczących teraźniejszości i przyszłości gogli rozszerzonej rzeczywistości, dzieląc się szczegółami na temat kolejnej wersji urządzenia. Do tej pory gogle HoloLens były (i są) kierowane głównie do klientów biznesowych, sprzedawców, projektantów, naukowców, lekarzy, inżynierów, deweloperów itd., ale perspektywa "Consumer Edition" wciąż pozostaje żywa i... coraz bardziej realna.

Alex Kipman wyjawił, że HoloLens jest aktualnie kierowany do pracowników pierwszej linii, którzy potrzebują wolnych rąk, a także, że 60% firm z listy Fortune 500 testuje lub korzysta z rzeczywistości mieszanej, a 90% firm z tej listy, zatrudniających ponad 500, już ją przyjęło. HoloLens odniósł szczególne sukcesy w sektorach opieki zdrowotnej, produkcji, handlu detalicznego i architektury, podczas gdy w niektórych innych branżach wskaźnik adaptacji zmalał. Jeśli chodzi o sprzedaż, Kipman strategicznie unikał wchodzenia w szczegóły, jednak powiedział, że przyspieszyła ona w ciągu ostatnich 18 miesięcy. W rozmowie pojawił się też temat następnej generacji gogli — HoloLens 3 — które zdaniem ich głównego projektanta powinny charakteryzować się ulepszeniami w 3 obszarach: zwiększenia immersji, poprawy komfortu i "akceptowalności społecznej" (np. okulary vs. gogle) i podniesienia wartości tego, co można z nimi osiągnąć.

Microsoft chce, by trzecia generacja gogli (a być może tym razem już bardziej okularów) była nie tylko kolejnym etapem w ulepszaniu kategorii, ale również transformacyjnym krokiem naprzód. Oczywiście pamiętamy podobny szum robiony wokół HoloLens 2, który mimo wszystko okazał się raczej następną iteracją niż przełomem. Tak czy inaczej Kipman potwierdził, że Microsoft jest obecnie na etapie projektowania urządzenia, ale się z tym nie spieszy, dlatego nie powinniśmy się spodziewać szczególnych konkretów w tym roku. Nie ma również ustalonej (przynajmniej nie dla osób z zewnątrz) docelowej daty premiery. Co jednak szczególnie ważne w tej zapowiedzi, to fakt, że oprócz celowania w biznes i przemysł Microsoft uważa, że dobrze by było wypuścić w końcu urządzenie konsumenckie. Dzięki temu kategoria Mixed Reality może w końcu odnieść prawdziwy sukces komercyjny, jednak by było to możliwe, HoloLens 3 musi wykazać ogromną poprawę w stosunku do obecnego HoloLens 2.

Taką poprawę można będzie uzyskać m.in. dzięki zmniejszeniu masy urządzenia (z 500g do 90g) i poboru mocy (z 8W do 2W), ale też zwiększeniu immersji, co oznacza radykalne zwiększenie pola widzenia (a dokładniej obszaru, na jaki nakładane są hologramy), aby pozbyć się efektu spozierania przez otwór skrzynki na listy. Alex Kipman dodał też, że Microsoft współpracuje z innymi producentami z tej branży, takimi jak Niantic i Epic, by zapewnić interoperacyjność platform AR/MR.

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia