Microsoft Research: VR z precyzyjną detekcją ruchów dłoni

Microsoft Research: VR z precyzyjną detekcją ruchów dłoni

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 6/27/2016, 12:29 PM

Liczba odsłon: 1942

Czasami można odnieść wrażenie, że w świecie rzeczywistości rozszerzonej/wirtualnej człowiek jest postrzegany jako słoń w składzie porcelany. Gdy ogólna sylwetka jest rozpoznawana wyraźnie, bardziej złożone elementy - jak dłonie i palce - są już problematyczne. Uniemożliwia to na przykład wykonywanie precyzyjnych gestów w interakcji z wirtualnymi obiektami 3D. Microsoft postanowił to rozwiązać.

Jak wiemy, Microsoft od lat opracowuje sposoby interakcji z komputerem bez użycia klawiatury, myszy czy dotyku. Sporo osiągnięć na tym polu mają systemy, wykorzystujące czujnik Kinect i Kinect v2. Na tym jednak nie koniec. VR staje się powszechną technologią konsumencką i samo śledzenie głowy i ew. kończyn przestaje wystarczać. Dlatego też naukowcy i inżynierowie z Microsoft Research opracowali algorytm, który dokładnie śledzi ruchy dłoni. Jest on wykorzystywany do skanowania ruchów w czasie rzeczywistym i reprodukowania owej dłoni w świecie wirtualnym, pozwalając użytkownikowi manipulować obiektami wirtualnymi, jak gdyby były one "prawdziwe".

Przykłady zastosowań robią wrażenie, jednak chyba najważniejszą informacją jest to, że technologia, którą tu widzimy, wcale nie wymaga kosztownego sprzętu i współpracuje z niemal każdym urządzeniem, takim jak niskobudżetowy laptop czy tablet. W przeciwieństwie do czujnika Kinect, który posiada swoją własną jednostkę obliczeniową, chłodzenie, specjalne soczewki itd., algorytm Handpose wymaga jedynie kamery 3D, takiej jak na przykład Intel RealSense czy wspomniany Kinect.

Wygląda na to, że technologia bezdotykowa nabrała wreszcie pożądanych kształtów, wykraczając nawet poza omawiane wcześniej technologie "dotyku 3D" z wykorzystaniem ekranów dotykowych. Co istotne, Handpose nie wymaga nawet hełmów VR, bowiem może współpracować w tradycyjnym blaszakiem (jak na wideo powyżej), w którym wystarczy nam zwykły monitor.

Źródło: https://blogs.microsoft.com/next/2016/06/26/talking-hands-microsoft-researchers-moving-beyond-keyboard-mouse/

Warsztaty: Bezpieczna praca w chmurze z Microsoft 365 Business Premium
Warsztaty: Bezpieczna praca w chmurze z Microsoft 365 Business Premium

Wydarzenia