Microsoft Ignite 2016 - inteligentne podejście w Office 365

Microsoft Ignite 2016 - inteligentne podejście w Office 365

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 9/26/2016, 11:49 PM

Liczba odsłon: 1353

W obliczu nowych technologii Satya Nadella mówił o demokratyzacji tworzenia i dostępu do cyfrowej inteligencji. Działania podejmowane tu przez Microsoft skupiają się w czterech obszarach: agenta, aplikacji, usług i infrastruktury. Na temat agenta - na przykładzie Cortany - mówiła już Laura Jones. Teraz usłyszymy nieco więcej o warstwie aplikacji.

Satya chce teraz pokazać, w jaki sposób podejście, które zastosowano wobec Cortany, można rozciągnąć na praktycznie każdą aplikacje. Jako przykład posłuży SwiftKey, popularna aplikacja klawiatury dla Androida i iOS. Dowiadujemy się, że SwiftKey posiada 300 milionów użytkowników, którzy pisząc za pomocą pociągnięć palcem, zaoszczędzili blisko 100 tysięcy lat w porównaniu z tradycyjnym pisaniem na klawiaturze. Technologią, która przyspiesza pisanie, jest prognozowanie kolejnych słów w oparciu o poprzednie. Satya odnotowuje ważny kamień milowy - przejście do rozwijania sieci neuronowych. Oznacza to, że każdy użytkownik klawiatury SwiftKey posiada własną sieć neuronową, która uczy się naszego sposobu pisania. Aplikacja wychodzi więc poza ostatnie trzy lub cztery słowa, które ostatnio wprowadziliśmy. W zamian dostajemy podpowiedzi oparte na semantyce naszych wypowiedzi i działa to na wszystkich urządzeniach. "Klawiatura nie jest już dłużej dołączona do urządzenia. Jest ona dołączona do Ciebie!" - tłumaczy Satya Nadella.

Microsoft takie podejście pragnie teraz wdrożyć do jednego z głównych produktów - Office 365. Satya mówi tu, że nie chodzi jedynie o przeniesienie pakietu do chmury. "Najbardziej gruntowną zmianą w Office 365 jest fakt, że wszystkie dane, stojące za aplikacjami Office 365, znajdują się w strukturze grafu i w zaufanej sferze prywatności, na której możemy polegać i tworzyć inteligencję".

Podejście to możemy zaobserwować na przykład w inteligentnych funkcjach skrzynki Outlook.com czy w Skype Translator. Zwłaszcza w tym drugim przypadku mówimy o ciekawym zestawieniu technologii. Proces tłumaczenia na żywo wymaga kilku składników: rozpoznawania mowy, syntezowania mowy i maszynowego uczenia, a także danych Skype. "Dane trafiają do sieci neuronowej i dzieje się magia!". Satya przypomina, że Skype Translator obsługuje już 8 języków. Pozwala to coraz lepiej pokonywać bariery językowe, dzielące ludzi. Nawet w przypadku aplikacji Word coraz mniejszą rolę musi odgrywać słownikowa autokorekta. Teraz program posiada lingwistyczne rozumienie tego, co znajduje się w dokumencie. Oczywiście nie wyklucza to potrzeby zwyczajnej korekty pomyłek, jednak procesor tekstu, jakim jest Word, przy udziale maszynowego uczenia i sztucznej inteligencji dostarcza narzędzi, pomocnych w stylistyce i gramatyce. Jednym z takich narzędzi jest uruchomiony w tym tygodniu Tap. Satya mówi też o funkcjach Word i OneNote, które pomagają osobom z dysleksją w poprawie jakości czytania.

Podsumowując, Office 365 wychodzi poza tradycyjnie pojmowane środowiska pracy i dostarcza kolejnej warstwy inteligencji. Microsoft na tym nie poprzestaje i rozszerza owe podejście na Dynamics 365. Platforma otrzyma w listopadzie ważną aktualizację, która poważnie odmieni środowisko CRM. Głównym założeniem jest przeniesienie działań związanych ze sprzedażą do wewnątrz systemu CRM. Więcej na ten temat napiszemy z pewnością w niedalekiej przyszłości!

Źródło: https://ignite.microsoft.com

Warsztaty: Bezpieczna praca w chmurze z Microsoft 365 Business Premium
Warsztaty: Bezpieczna praca w chmurze z Microsoft 365 Business Premium

Wydarzenia