Czołowi producenci laptopów i ich podzespołów od paru lat usilnie starają się połączyć dwa światy - pecetowy i mobilny - z różnym skutkiem. Większości telefonów nadal brakuje mocy, a laptowe baterie nie są w stanie utrzymać ich tak długo, jak robią to baterie smartfonów, nie wspominając o technologiach łączności. Wysiłki producentów, takich jak Qualcomm czy Intel, powoli jednak zacierają te granice. By jednak można było łatwo zidentyfikować prawdziwie mobilne laptopy, potrzebna jest jasna specyfikacja i branding, a o to właśnie zadbał Intel.
Na targach elektroniki CES 2019 Intel ogłosił Project Athena, wieloletni program obejmujący ekosystem PC, który ma podnieść poprzeczkę w innowacjach laptopowych. Celem jest wprowadzenie na rynek nieprzypadkowych urządzeń, zbudowanych, by pomagać ludziom w koncentracji na zadaniach, adaptujących się do ról życiowych i będących zawsze w gotowości. Dziś firma ogłosiła, że laptopy zweryfikowane przez Project Athena otrzymają branding "Engineered for Mobile Performance". Producenci OEM i sprzedawcy detaliczni będą mogli go używać w celach promocyjnych w środowiskach sprzedażowych zarówno stacjonarnych, jak i online. Oczywiście należy się spodziewać, że naklejki z tym oznaczeniem pojawią się na obudowach zakwalifikowanych laptopów.
A jakie cechy musi posiadać komputer, by zasłużyć sobie na taką etykietkę? Otóż musi on być zgodny ze specyfikacją Project Athena 1.0, której główne punkty to:
- Błyskawiczna akcja: funkcjonalności Connected Standby oraz Lucid Sleep implementujące szybkie wybudzanie poprzez zwykłe podniesienie pokrywy, naciśnięcie przycisku lub szybkie rozpoznanie linii papilarnych.
- Wydajność i responsywność: Systemy bazujące na procesorach Intel Core i5 lub i7 z Intel Dynamic Tuning Technology, 8 GB DRAM dual channel oraz 265GB NVMe SSD, wliczając w to opcje pamięci Intel Optane H10.
- Inteligencja: obecność funkcjonalności, takich jak usługi głosowe dalekiego zasięgu oraz wsparcie dla OpenVINO i WinML. Nadchodzące projekty oparte na 10 generacji procesorów Intel Core wprowadzą na szeroką skalę inteligentną wydajność na laptopach z Intel Deep Learning Boost z ok. 2,5-krotną wydajnością AI.
- Żywotność baterii: szybkie ładowanie przez USB Type-C, integracja i optymalizacja energooszczędnych komponentów oraz wspólnie opracowane wsparcie dla energooszczędności.
- Łączność: szybkie i trwałe połączenie z Intel Wi-Fi 6 (Gig+) i opcjonalne Gigabitowe LTE. Łączność z miliardami urządzeń USB Type-C z Thunderbolt 3, najszybszym i najbardziej wszechstronnym z obecnych portów.
- Forma: ekran dotykowy, precyzyjne płytki dotykowe i nie tylko - w szczupłych i lekkich designach 2-w-1 z cienkimi ramkami zapewniającymi bardziej wciągające doświadczenie.
Intel zapowiada już pierwsze urządzenia, które otrzymają branding. Dziś jest to nowy Dell XPS 13 2-in-1, a w następnych tygodniach dołączą do niego HP EliteBook x360 1040 oraz HP EliteBook x360 830. Firma spodziewa się kolejnych urządzeń od Acer, Asus, Dell, HP, Lenovo i Samsung.