Jeszcze bardziej realistyczne VR dzięki haptycznym połączeniom kontrolerów

Jeszcze bardziej realistyczne VR dzięki haptycznym połączeniom kontrolerów

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 2/26/2018, 6:21 PM

Liczba odsłon: 1890

Jak wiadomo, istotą VR jest immersja, czyli ogarniające użytkownika ze wszech stron, wciągające doświadczenie bycia wewnątrz symulacji. O ile łatwo uzyskać takie wrażenia na poziomie wzroku, słuchu i przestrzeni, to wciąż mało immersyjne jest to, co VR oferuje naszym zmysłom dotyku. Innymi słowy, obiekty wirtualne nie stawiają oporu, a machanie kontrolerami w powietrzu ma się nijak do np. rozbijania bloków czy naciągania cięciwy łuku. Nowy wynalazek Microsoft Research ma to odmienić.

Haptic Links

Gry i aplikacje zorientowane na VR nie mogą jeszcze przekazać użytkownikowi bodźców związanych z oporem "twardych" materiałów, dlatego nadrabiają efektami wizualnymi i dźwiękiem. Czy to wystarczy, byśmy mogli uwierzyć w realizm scen, których jesteśmy udziałem? W pewnej mierze na pewno tak, ale oczywiście można pójść o krok dalej i sprawić, by nasze mięśnie poczuły np. odrzut wirtualnej dwururki albo opór stawiany przez śrubę, którą odkręcamy wirtualnym kluczem. By włączyć do doświadczenia VR reprezentacje fizyczne, Microsoft Research stworzył Haptic Links - specjalne urządzenia mechaniczne powiązane z "wolnymi" kontrolerami ruchu.

Haptic Links, jak zobaczycie na poniższym wideo, występują w kilku prototypowych wersjach. Różnią się one budową i sposobem stawiania oporu. Gdy zostaną połączone z kontrolerami, dynamicznie dostosowują siły fizyczne w oparciu o wirtualne interakcje z obiektami. Kontrolery mogą zostać zablokowane w ustalonych konfiguracjach i manipulacja nimi (względem siebie) może być wykonywana tylko w określonym zakresie. Dzięki temu deweloper gry lub aplikacji może ustalić, w jakich kierunkach mogą być wykonywane ruchy oraz z jakim oporem przyjdzie się zmagać użytkownikowi. Warto tu zauważyć, że to, co stanowi największą zaletę Haptic Links, jest jednocześnie ich wadą. Podczas strzelania albo kierowania pojazdem takie ograniczenia są oczywiście zaletą, ale co w przypadku, gdy chcemy (realistycznie!) zmienić bieg albo magazynek? Cóż, ta kwestia wymaga jeszcze rozwiązania.

Microsoft Research stworzył na razie trzy prototypowe modele Haptic Links: Chain, Layer-Hinge i RatchetHinge. Czy wejdą one na platformę Windows Mixed Reality? Tego niestety nie wiadomo, choć Microsoft zamierza w tym roku przedstawić sporo innowacji w zakresie VR, AR i MR, także w aspekcie immersji.

Źródło: https://mspoweruser.com/microsoft-research-create-haptic-link-make-vr-controllers-feel-real-video/

Warsztaty: Bezpieczna praca w chmurze z Microsoft 365 Business Premium
Warsztaty: Bezpieczna praca w chmurze z Microsoft 365 Business Premium

Wydarzenia