W dzisiejszych czasach technologie przychodzą i odchodzą, a wiele firm testuje rozwiązania, by ustalić, czy mają one szansę odniesienia sukcesu i - mówiąc wprost - czy warto w nie dalej inwestować. Taką fazę przeszła właśnie słabo znana, ale całkiem ambitna usługa Microsoftu o nazwie GigJam. Po dokładnym przeanalizowaniu za i przeciw firma zapowiedziała dziś zakończenie wersji poglądowej (i brak kontynuacji w formie pełnej wersji), które w przypadku GigJam będzie miało miejsce dokładnie za miesiąc, 22 września 2017 r.
Dlaczego warto poświęcić GigJam chwilę uwagi? W 2015 r., kiedy Microsoft po raz pierwszy zaprezentował usługę, firma ogłosiła, że jest to przełomowy sposób na spontaniczne zaangażowanie innych osób w naszą pracę, wewnątrz i na zewnątrz firmy. Za jej pomocą można zakreślić informacje do udostępnienia i przekreślić fragmenty, które chcemy zachować dla siebie. GigJam miał być przeznaczony dla nowego typu pracowników, którzy są bardziej połączeni, dostępni i społeczni, niż kiedykolwiek wcześniej. Microsoft sugerował nawet, że z udziałem GigJam firmy mogą spodziewać się dramatycznej transformacji każdego procesu, gdzie dochodzi do współpracy z kolegami czy nawet z klientami. Cóż, po premierze wersji poglądowej nastroje przez pewien czas były równie entuzjastyczne, a Microsoft dalej inwestował w GigJam.
Rok po pierwszej prezentacji Microsoft otworzył wersję poglądową dla wszystkich zainteresowanych. We wrześniu ubiegłego roku wprowadzono nawet obsługę nowych stylów interakcji i typów zawartości. Pojawiła się możliwość udostępniania obrazów, dokumentów i informacji biznesowych osobom, które pozostają offline w chwili wysyłania wiadomości wraz z opcją wygaśnięcia tych informacji w ciągu 24 godzin. Ponadto została dodana możliwość przeredagowania zawartości z obrazów, PDF-ów lub slajdów w celu upewnienia się, że obiekt na zdjęciu, bloku tekstowym lub konkretny fragment nie przejdzie do odbiorcy. Ostatnim krokiem w rozwoju GigJam było wydanie aplikacji mobilnej dla urządzeń z Androidem na początku tego roku.
Historia GigJam dobiega jednak końca. Microsoft ogłosił dziś, że po gruntownym rozważeniu postanowił odesłać GigJam Preview na emeryturę. W trakcie trwania fazy preview "gigi" mają domyślnie ustawioną ważność na 7 dni. Począwszy od 22 września wszystkie gigi będą automatycznie wygaszone. Microsoft oznajmił też, że "Preview dostarczył wiedzy i wglądów, które przyczynią się do uformowania przyszłych doświadczeń w innych produktach".