Google ukarane grzywną za wprowadzanie w błąd odnośnie do gromadzenia danych

Google ukarane grzywną za wprowadzanie w błąd odnośnie do gromadzenia danych

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 8/12/2022, 4:39 PM

Liczba odsłon: 1130

Google już po raz kolejny musi zapłacić karę za wprowadzanie klientów w błąd. Tym razem winę giganta wyszukiwarek orzekła Australijska Komisja ds. Konkurencji i Konsumentów (ACCC), dobrze znana z ścigania firm, które wprowadzają klientów w błąd lub angażują się w praktyki antykonkurencyjne. Choć karę zasądzono niedawno, sprawa ciągnie się już prawie 3 lata.

Australian Competition and Consumer Commission nałożyła niedawno grzywnę w wysokości 14 milionów dolarów na Samsunga za nieprawdziwe twierdzenia dotyczące wodoodporności jego urządzeń Galaxy. Złożyła również pozew przeciwko Uberowi za wprowadzające w błąd opłaty, a także pozwała Metę za będące oszustwem reklamy kryptowalut na Facebooku. Dziś komisja ukarała Google. Firma będzie musiała zapłacić grzywnę w wysokości 60 milionów dolarów za wprowadzanie w błąd australijskich klientów w kwestii praktyk gromadzenia danych.

Google

Postępowanie w tej sprawie toczy się od października 2019 roku. Jak twierdzi ACCC, Google niedostatecznie jasno określiło swoje praktyki gromadzenia danych. Zaznaczono, iż firma mogła nadal uzyskiwać dostęp do danych o lokalizacji i je przechowywać, nawet jeśli historia lokalizacji była wyłączona. Dane o lokalizacji miały być nadal gromadzone, jeśli przełącznik "Aktywność w internecie i aplikacjach" był włączony, a użytkownik korzystał z aplikacji Google. Tak naprawdę oba przełączniki (w tym "Historia lokalizacji") musiały zostać wyłączone, aby Google przestało zbierać te dane. Komisja uważa, że ​​nie było to jasne dla użytkownika końcowego.

Czy teraz prywatność użytkowników usług Google będzie lepiej chroniona? Odpowiedź brzmi: już jest. W rzeczywistości firma wydała poprawkę już w grudniu 2018 r., jednak ACCC uznała za stosowne ukarać firmę za wprowadzanie klientów w błąd w latach 2017-2018.