Kilka dni temu blog Windows App Builder zaliczył kolejną odsłonę ciekawej serii. Windows Store trends prezentuje zestawienia, dotyczące sprzedaży i pobrań aplikacji ze Sklepu Windows. Każdy z tych wykresów i diagramów mówi o jakimś zjawisku. My postanowiliśmy wziąć pod lupę najważniejsze statystyki.
Na pierwszy ogień poszło zestawienie najczęściej pobieranych aplikacji według kategorii w styczniu 2014 r. Tu, szczerze powiedziawszy, nie czujemy się zaskoczeni. Pierwsze miejsce z druzgocącą przewagą zajmują gry - niemal 40% wszystkich pobrań w styczniu. Drugie miejsce z 10% udziałów w rynku należy do rozrywki. Dalej plasują się narzędzia, aplikacje społecznościowe, muzyka i wideo. Zastanawiać może jedynie fakt, dlaczego kategoria Bezpieczeństwo znalazła się na przedostatnim miejscu.
Windows Store jest dostępny dla ponad dwustu rynków. W styczniu najwięcej pobrań dokonano w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie. Na drugim miejscu Niemcy, Francja i Wielka Brytania, a za nimi Europa Zachodnia. Poza podium znalazły się kolejno: Ameryka Łacińska, Centralna i Wschodnia Europa, Pacyficzna część Azji i Japonia. Najmniejszą popularnością aplikacje Sklepu Windows cieszą się w Chinach, na Bliskim Wschodzie, w Afryce i Indiach.
Powróćmy jednak do samych aplikacji. Choć nadal niesłabnącą popularnością cieszą się gry, to w zestawieniu całkowitej liczby pobrań i dostępności aplikacji w danej kategorii dominującą pozycję zajmują media społecznościowe. Za nimi odpowiednio narzędzia fotograficzne, gry, organizacja zadań, narzędzia, muzyka i wideo itd. Warto zauważyć, że kategoria "Bezpieczeństwo (Security)" tym razem uplasowała się stosunkowo wysoko, natomiast aplikacje biznesowe, rządowe i sportowe nie cieszą się zbytnim zainteresowaniem.
Na koniec jeszcze rzut oka na finanse. Blisko 70% płatności na rynku aplikacji pochodziło w 2013 r. z reklam i źródeł bezpośrednich. Pozostałe 30% to już wewnętrzne metody finansowania aplikacji - wersje shareware, płatne pakiety premium czy inne typy licencji. Ta metoda płatności nie cieszy się najlepszą sławą wśród konsumentów, a niektórzy wręcz zwiastują jego destrukcyjny wpływ na rynek programów. Jak widać - przynajmniej w środowisku Windows 8.1 - tzw. in-app purchase nie zagraża innym typom monetyzacji produktów.
Blog Windows Store trends podaje jeszcze kilka innych, nieco mniej interesujących statystyk. Seria z pewnością okaże się przydatna dla deweloperów, którzy zastanawiają się, w jaką niszę uderzyć ze swoimi aplikacjami. Jak widać - wiele rynków i kategorii jest ciągle otwartych.