Celem Windows 7 Upgrade Option Program jest eliminacja tendencji konsumentów do wstrzymywania się z zakupem komputera aż do momentu premiery nowego systemu operacyjnego. We współpracy z partnerami OEM, Microsoft stara się przekonać użytkowników do zakupu nowych maszyn z preinstalowanym systemem Windows Vista. Uzyskanie darmowego upgrade do Windows 7 będzie możliwe, kiedy ten tylko pojawi się na rynku. Jak się wydaje, inicjatywę wsparł Acer, który rozpoczął w Australii kampanię reklamową, w której zachęca do zakupu swoich komputerów z Vistą po 26 czerwca. Warto dodać, że tylko trzy wersje Visty kwalifikują się do takiego upgrade’u, a są to: Home Premium, Business oraz Ultimate. „Przesiadka” będzie możliwa tylko do edycji o takiej samej nazwie (Windows Vista Ultimate – Windows 7 Ultimate).
Z możliwości otrzymania darmowego upgrade’u będą mogli skorzystać także użytkownicy, którzy po zakupie komputera z Vistą dokonają downgrade’u do systemu Windows XP.