Apple już od dłuższego czasu był krytykowany zarówno przez małych deweloperów, jak i branżowych gigantów, za jego praktyki panujące w App Store. Facebook przykładowo skarżył się, że Apple pobiera "30% podatek" od darowizn przekazywanych niezależnym twórcom w dobie pandemii. Naciski pojawiały się ze wszystkich stron i gigant z Cupertino w końcu się pod nimi ugiął. Marża w sklepie została obniżona o połowę dla zdecydowanej większości wydawców, którzy spełniają jeden warunek.
1 stycznia 2021 roku Apple uruchomi App Store Small Business Program, który zapewni korzyści zdecydowanej większości deweloperów sprzedających aplikacje i usługi. Deweloperzy kwalifikują się do programu, jeśli w ciągu ostatniego roku kalendarzowego zarobili na transakcjach mniej niż 1 milion dolarów. Uczestnictwo w programie gwarantuje im obniżoną do 15% prowizję Apple od płatnych aplikacji oraz płatności w aplikacjach.
Firma wierzy, że program pomoże rozwijać się niedużym i niezależnym deweloperom w czasach, w których ich innowacje są jeszcze bardziej potrzebne. Mowa to oczywiście o bezprecedensowych czasach globalnych wyzwań ekonomicznych spowodowanych pandemią. Szczegóły programu zostaną podane w grudniu, natomiast Apple już teraz podaje najważniejsze kryteria uczestnictwa:
- Istniejący deweloperzy, którzy w 2020 r. zarobili do 1 mln dolarów, oraz nowi deweloperzy w App Store mogą zakwalifikować się do programu i zredukowanej prowizji.
- Jeśli uczestniczący deweloper przekroczy próg 1 mln dolarów, standardowa stawka prowizji zostanie nałożona na dalszą część roku.
- Jeśli przychody spadną poniżej progu 1 mln w przyszłym roku kalendarzowym, deweloper może ponownie zakwalifikować się do 15% prowizji po tym roku.
Wydawcy, którzy w App Store zarobili w tym roku co najmniej milion dolarów, będą musieli nadal dzielić się z Applem 30% swoich obrotów. Szansę na obniżenie swojego "Apple tax" zyskają dopiero w 2022 roku, ale przez najbliższy rok musieliby zarobić mniej. Istotna różnica byłaby więc dla tych wydawców, którzy w App Store zarabiają sumę bliską miliona dolarów rocznie.
Nawet jeśli lwia część deweloperów zarobi w przyszłym roku więcej, to i tak nierozwiązana pozostaje kwestia płatności w aplikacjach poza systemem Apple'a. Na zniesienie ich zakazu naciska cała koalicja deweloperów o nazwie Coalition for App Fairness (CAF), w której skład wchodzą Epic Games, Spotify, Deezer, Basecamp, ProtonMail, a także kilka organizacji.