Xbox Series X na nowym zwiastunie. Jak prezentują się zoptymalizowane gry?

Xbox Series X na nowym zwiastunie. Jak prezentują się zoptymalizowane gry?

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 6/26/2020, 2:44 PM

Liczba odsłon: 3109

Podobnie jak w ostatnich wiele gier otrzymało etykietę "Ulepszone dla Xbox One X", tak Xbox Series X wyciśnie ze starszych generacyjnie tytułów efekty, które nie były wcześniej możliwe. Wyższe rozdzielczości, szybsze czasy ładowania czy framerate podniesiony do 120 fps to tylko część potencjału nowej konsoli. Microsoft wypuścił nowy zwiastun skupiony na optymalizacji, przy okazji pokazując oficjalne oznaczenie ulepszonych gier oraz wyjaśniając szczegóły na blogu.

Gry z oznaczeniem Zoptymalizowane dla Xbox Series X cechuje niezrównany czas wczytywania, ulepszone efekty wizualne i stabilniejsza prędkość do 120 klatek na sekundę. Należą do nich nowe tytuły stworzone z wykorzystaniem środowiska programistycznego Xbox Series X, a także wcześniej wydane tytuły, które zostały przetworzone specjalnie na konsolę Xbox Series X.
— Microsoft

Optimized for Xbox Series X wskazuje, że gra wykorzystuje pełny potencjał nowej konsoli. Gdy na grze znajduje się takie oznaczenie, wówczas wiemy, że deweloper zaprojektował ją natywnie albo w pełni przebudował, by wykorzystać te możliwości. Gry mogą cechować się praktycznie eliminacją czasu ładowania dzięki oparciu o Xbox Velocity Architecture, ulepszoną grafiką, Raytracingiem opartym na DirectX i specjalnie do tego przystosowanym GPU, a także 120 klatkami na sekundę. Oznaczenie mogą otrzymać zarówno nowe gry wydane na Xbox Series X, takie jak Halo Infinite, jak też wydane wcześniej i rozszerzone tytuły, np. Gears 5.

Dzięki implementacji DirectX 12 Ultimate i wsparciu dla DirectX Raytracing z przyspieszeniem sprzętowym po raz pierwszy na konsolach wybrane gry zaczną oferować bardziej dynamiczne, realistyczne oświetlenie i odbicia oraz dźwięk 3D z akustyką obliczaną w czasie rzeczywistym, gdy zwiedzamy świat gry. Technologia ta pozwala deweloperom wierniej zaprezentować światy, których obraz i dźwięki dostosowują się do bieżącej sytuacji otoczenia.

Xbox Series X zapewnia też grom wyższy i bardziej stabilny klatkaż. Docelowa wydajność sięga 60 klatek na sekundę przy rozdzielczości 4K. Niektóre gry mogą nawet osiągać 120 fps przy zmiennej częstotliwości odświeżania, co oznacza jeszcze wyższy realizm. To jednak nie wszystko. Jest jeszcze technologia Xbox Velocity Architecture, która łączy specjalny dysk SSD, specjalny sprzęt i zintegrowane oprogramowanie, aby skrócić czas ładowania zarówno w grach, jak i poza nimi. Mówiąc krótko — mniej czekania, więcej grania!

Przykładowo w tytułach z dużymi środowiskami otwartych światów doświadczenia te będą dawały jeszcze większe poczucie dynamizmu, jako że deweloperzy będą mogli wykorzystać potężny wzrost mocy obliczeniowej i możliwość strumieniowania assetów ekstremalnie szybko, by nie przełamywać immersji. Deweloperzy będą też w stanie efektywnie wyeliminować czasy ładowania pomiędzy poziomami i tworzyć systemy szybkiej podróży, które takie właśnie są: szybkie.
— Microsoft

Zastanawiacie się, jakie gry załapią się na odznakę Zoptymalizowane dla Xbox Series X? Oto lista potwierdzonych do tej pory tytułów:

  • Assassin’s Creed Valhalla
  • Bright Memory Infinite
  • Call of the Sea
  • Chivalry 2
  • Chorus
  • Cyberpunk 2077
  • Destiny 2
  • DiRT 5
  • FIFA 21
  • Gears 5
  • Halo Infinite
  • Hitman 3
  • Madden NFL 21
  • Marvel’s Avengers
  • Outriders
  • Scarlet Nexus
  • Scorn
  • Second Extinction
  • The Ascent
  • The Medium
  • Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2
  • Yakuza: Like a Dragon

Oczywiście lista będzie rosnąć z upływem czasu. Kolejne gry będą ulepszane i zamieszczane w kolejnych miesiącach. Informacji o nowym oznaczeniu można także szukać na polskiej stronie Xbox. Sama konsola ma wejść na rynek w okresie przedświątecznym tego roku — możliwe, że pod koniec listopada, choć dokładna data premiery nie została oficjalnie ujawniona.