Wyszukiwarka w Word staje się dużo inteligentniejsza

Wyszukiwarka w Word staje się dużo inteligentniejsza

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 6/29/2020, 12:38 PM

Liczba odsłon: 2520

Wyszukiwanie jest jednym z tych obszarów, w których możemy wyraźnie odczuć wspomaganie sztuczną inteligencją. Czy to wyszukiwarka internetowa typu Google, czy wbudowana w Office lub Windows 10, dziś wyniki są dużo lepiej dobierane niż jeszcze parę lat temu. W nowe możliwości zostanie też wyposażona wyszukiwarka Worda, której działanie będzie nieco bardziej przypominać wyszukiwanie w Sieci.

Przy tworzeniu nowych funkcji wyszukiwania wykorzystano dobrze ugruntowane technologie przeszukiwania Sieci, takie jak rozumienie zapytań i dokumentu, a także dodano modele języka naturalnego oparte na deep learningu. Pozwala to Wordowi oferować znacznie szerszy zestaw odpowiedzi poza "dokładnymi wynikami".

Literówki: gdy do zapytania wkradł się błąd, wyszukiwarka może pokazać adekwatne wyniki, np. technik vs techninik. Różne formy wyrazu: wyszukiwarka jest świadoma różnych form tego samego wyrazu/wyrazów, np. tech, technology, technologies. Synonimy: przykładowo cytowanie, przytaczanie, odniesienie mogą być kandydatami wyników, których szukamy w dokumencie. Zapytania z wieloma słowami: zapytanie z pojedynczym słowem może zwrócić zbyt wiele wyników. Nowoczesne wyszukiwanie semantyczne zwykle oferuje lepsze wyniki. Przykładowo Oil Price może doprowadzić do Price of Oil, Prices of the Oil, Cost of Oil i innych powiązanych fraz w dokumencie.
  • Literówki: gdy do zapytania wkradł się błąd, wyszukiwarka może pokazać adekwatne wyniki, np. technik vs techninik.
  • Różne formy wyrazu: wyszukiwarka jest świadoma różnych form tego samego wyrazu/wyrazów, np. tech, technology, technologies.
  • Synonimy: przykładowo cytowanie, przytaczanie, odniesienie mogą być kandydatami wyników, których szukamy w dokumencie.
  • Zapytania z wieloma słowami: zapytanie z pojedynczym słowem może zwrócić zbyt wiele wyników. Nowoczesne wyszukiwanie semantyczne zwykle oferuje lepsze wyniki. Przykładowo Oil Price może doprowadzić do Price of Oil, Prices of the Oil, Cost of Oil i innych powiązanych fraz w dokumencie.

Dzięki ostatnim osiągnięciom w deep learningu możemy także wyjść poza typowe, oparte na słowach kluczowych zapytania. Rezultatem są odpowiedzi na pytania w oparciu o treść dokumentu. Daje to zupełnie nowe możliwości poszukiwania wiedzy. Przykładowo w raporcie o jakości wody możemy zapytać skąd pochodzi woda miejska albo jak zmniejszyć ilość ołowiu w wodzie.

Wspomniane wyżej nowości są właśnie wdrażane do Word w przeglądarce u użytkowników i organizacji, którzy wybrali wydanie Targeted Release w języku angielskim.